THE QUOTA POLICY AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO DO SUL:: INITIAL REGULATIONS AND RESULTS (2013-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inês Evangelista, Joelma
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mascarenhas Guedes, Anielise, Maciel, Carina Elisabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5506
Resumo: This article aims to analyze and discuss the entry promoted by Law No. 12.711/2012 and Law No. 13.409/2016 at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). The target audience is students who entered the period from 2013 to 2018, through the Quota Policy for black students and students with disabilities. For the development of this discussion, interviews were carried out, analysis of documents, as well as the reading of references that contributed to the interpretation of the analyzed materials. From the results obtained, it is understood that the Quota Policy contributed to the access of these students to higher education, and they associate it with the possibility of improving their living conditions, however, it is identified that these affirmative action policies that contribute to the access to higher education must be accompanied by focal student assistance policies, which allow for the permanence and completion of the course.
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spelling THE QUOTA POLICY AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MATO GROSSO DO SUL:: INITIAL REGULATIONS AND RESULTS (2013-2018)LA POLÍTICA DE CUOTAS DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL: : REGULAMENTO INICIAL Y RESULTADOS (2013-2018)A política de cotas na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul:: regulamentações e resultados iniciais (2013-2018)Educación Universitaria; Billete; Políticas de Cuotas.Educação Superior; Ingresso; Políticas de Cotas.College education; Ticket; Quota Policies.This article aims to analyze and discuss the entry promoted by Law No. 12.711/2012 and Law No. 13.409/2016 at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). The target audience is students who entered the period from 2013 to 2018, through the Quota Policy for black students and students with disabilities. For the development of this discussion, interviews were carried out, analysis of documents, as well as the reading of references that contributed to the interpretation of the analyzed materials. From the results obtained, it is understood that the Quota Policy contributed to the access of these students to higher education, and they associate it with the possibility of improving their living conditions, however, it is identified that these affirmative action policies that contribute to the access to higher education must be accompanied by focal student assistance policies, which allow for the permanence and completion of the course.Este artículo tiene como objetivo analizar y discutir la admisión promovida por la Ley n.º 12.711/2012 y la Ley n.º 13.409/2016 en Universidad Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). El público objetivo son los estudiantes que ingresaron el período de 2013 a 2018, a través de la Política de Cuotas para estudiantes negros y estudiantes con discapacidad. Para el desarrollo de esta discusión, fueron realizadas entrevistas, análisis de documentos, así como la lectura de referencias que contribuyeron la interpretación de los materiales analizados. De los resultados obtenidos se entiende que la Política de Cuotas contribuyó al acceso de estos estudiantes la educación superior, y la asocian la posibilidad de mejorar sus condiciones de vida, sin embargo, se identifica que estas políticas de acción afirmativa que contribuyen la el acceso la educación superior, debe ir acompañado de políticas focales de asistencia estudiante, que posibiliten la permanencia y culminación del curso.Este artigo tem como objetivo analisar e discutir o ingresso fomentado a partir da Lei nº 12.711/ 2012 e da Lei n° 13.409/2016 na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). O público-alvo são estudantes que ingressaram no período de 2013 a 2018, por meio da Política de Cotas destinadas a estudantes negros e estudantes com deficiência. Para o desenvolvimento dessa discussão foram realizadas entrevistas, análises de documentos, bem como a leitura de referenciais que contribuíram para a interpretação dos materiais analisados. A partir dos resultados obtidos compreende-se que a Política de Cotas contribuiu para o acesso desses estudantes na educação superior, e estes a associam a possibilidade de melhoria na condição de vida, todavia identifica-se que essas políticas de ação afirmativa que contribuem para o acesso à educação superior devem vir acompanhadas de políticas focais de assistência estudantil, que possibilitem a permanência e conclusão do curso.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/550610.36704/eef.v25i46.5506Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 228-251Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 228-251Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 228-2512317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5506/4229Copyright (c) 2022 Joelma Evangelista, Anielise Mascarenhas Guedes, Carina Elisabeth Macielinfo:eu-repo/semantics/openAccessInês Evangelista, JoelmaMascarenhas Guedes, AnieliseMaciel, Carina Elisabeth2022-08-31T01:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5506Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T01:47:12Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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