CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63826 |
Resumo: | With the objective of analyzing the conception/meaning attributed to school Physical Education (EFE) in Brazil, based on educational policies, the scientific field and the ex-students experiences; were used as sources: legislation, official documents, books, articles, theses and interviews. Ten former students participated, members of the academic community of UNICENTRO, who studied in public and private schools, from 1954 to 1987, in different regions of Brazil. The EFE has different/contradictory/imperceptible meanings expressed by the subjects' experiences, therefore, it can no longer neglect and/or ignore its contradictions and internal struggles: boys and girls; collective and individual; play against and play with; empirical and scientific; biological sciences and human sciences; leisure and activity; includes all and selects, excludes; class and training... |
id |
UEM-11_283c7a06e985b23c35bff68df058e3f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63826 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970)CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970)CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970)Physical education. Ex students. Educational Policies.Educación Física. Ex alumnos. Políticas Educativas.Educação Física. Ex-alunos. Políticas Educacionais.With the objective of analyzing the conception/meaning attributed to school Physical Education (EFE) in Brazil, based on educational policies, the scientific field and the ex-students experiences; were used as sources: legislation, official documents, books, articles, theses and interviews. Ten former students participated, members of the academic community of UNICENTRO, who studied in public and private schools, from 1954 to 1987, in different regions of Brazil. The EFE has different/contradictory/imperceptible meanings expressed by the subjects' experiences, therefore, it can no longer neglect and/or ignore its contradictions and internal struggles: boys and girls; collective and individual; play against and play with; empirical and scientific; biological sciences and human sciences; leisure and activity; includes all and selects, excludes; class and training...Con el objetivo de analizar la concepción/significado atribuido a la Educación Física (EFE) escolar en Brasil, a partir de las políticas educativas, el campo científico y las experiencias de ex alumnos; se utilizaron como fuentes: legislación, documentos oficiales, libros, artículos, tesis y entrevistas. Participaron diez ex alumnos, miembros de la comunidad académica de UNICENTRO, que estudiaron en escuelas públicas y privadas, de 1954 a 1987, en diferentes regiones de Brasil. La EFE tiene significados diferentes/contradictorios/imperceptibles expresados por las vivencias de los sujetos, por lo tanto, ya no puede descuidar y/o ignorar sus contradicciones y luchas internas: niños y niñas; colectivo e individual; jugar contra y jugar con; empírico y científico; ciencias biológicas y ciencias humanas; ocio y actividad; incluye todo y selecciona, excluye; clase y entrenamiento...Com o objetivo de analisar a concepção/significado atribuído à Educação Física escolar (EFE) no Brasil, a partir das políticas educacionais, do campo científico e das vivências de ex-alunos; foram utilizadas como fontes: legislações, documentos oficiais, livros, artigos, teses e entrevistas. Participaram dez ex-alunos, integrantes da comunidade acadêmica da UNICENTRO, que estudaram em escolas públicas e privadas, no período de 1954 a 1987, em diferentes regiões do Brasil. A EFE apresenta significados diversos/contraditórios/imperceptíveis expressos pelas vivências dos sujeitos, por isso, não pode mais negligenciar e/ou ignorar suas contradições e lutas internas: meninos e meninas; coletivo e individual; jogar contra e jogar com; empírico e científico; ciências biológicas e ciências humanas; ócio e atividade; inclui todos e seleciona, exclui; aula e treino...Universidade Estadual de Maringá2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6382610.4025/tpe.v25i3.63826Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 121-1442237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63826/751375155230Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Debora de Cássia da Silva Oliveira, RitaLuiz Gasparin, João2022-12-21T17:12:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63826Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:45.088368Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
title |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
spellingShingle |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) Gomes, Debora Physical education. Ex students. Educational Policies. Educación Física. Ex alumnos. Políticas Educativas. Educação Física. Ex-alunos. Políticas Educacionais. |
title_short |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
title_full |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
title_fullStr |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
title_full_unstemmed |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
title_sort |
CONCEPÇÕES/SIGNIFICADOS ATRIBUÍDOS À EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL (1960 E 1970) |
author |
Gomes, Debora |
author_facet |
Gomes, Debora de Cássia da Silva Oliveira, Rita Luiz Gasparin, João |
author_role |
author |
author2 |
de Cássia da Silva Oliveira, Rita Luiz Gasparin, João |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Debora de Cássia da Silva Oliveira, Rita Luiz Gasparin, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical education. Ex students. Educational Policies. Educación Física. Ex alumnos. Políticas Educativas. Educação Física. Ex-alunos. Políticas Educacionais. |
topic |
Physical education. Ex students. Educational Policies. Educación Física. Ex alumnos. Políticas Educativas. Educação Física. Ex-alunos. Políticas Educacionais. |
description |
With the objective of analyzing the conception/meaning attributed to school Physical Education (EFE) in Brazil, based on educational policies, the scientific field and the ex-students experiences; were used as sources: legislation, official documents, books, articles, theses and interviews. Ten former students participated, members of the academic community of UNICENTRO, who studied in public and private schools, from 1954 to 1987, in different regions of Brazil. The EFE has different/contradictory/imperceptible meanings expressed by the subjects' experiences, therefore, it can no longer neglect and/or ignore its contradictions and internal struggles: boys and girls; collective and individual; play against and play with; empirical and scientific; biological sciences and human sciences; leisure and activity; includes all and selects, excludes; class and training... |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63826 10.4025/tpe.v25i3.63826 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63826 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i3.63826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/63826/751375155230 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 121-144 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158412050432 |