PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63593 |
Resumo: | This research is the approximation between the areas of Art and Science, through Visual Arts, based on the question: is it possible to adapt the Fluid Art technique for teaching with an interdisciplinary focus? Theoretical-practical studies, based on a/r/tography, were initiated to develop an adapted technique of fluid painting. Thus, we sought to meet the main objective of this paper: to create an artistic production that could develop knowledge in the areas of Visual Arts with interdisciplinary possibilities. Every discussion was developed within the academic space, at undergraduate and post-graduation levels. In the results obtained, a/r/tography is pointed out as a possibility of creation for the teacher–artist-researcher, who, through their visual production, can contribute to the development of knowledge in different areas. This creation process was carried out during the theoretical-practical studies reported here, developing, in an unprecedented way, the interfluid painting. |
id |
UEM-13_3f21692d33ca670f026fa615420005ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63593 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIAfluid paintingart-scienceinterdisciplinaritypintura fluidaarte-cienciainterdisciplinariedadpintura fluídaarte-ciênciainterdisciplinaridadeThis research is the approximation between the areas of Art and Science, through Visual Arts, based on the question: is it possible to adapt the Fluid Art technique for teaching with an interdisciplinary focus? Theoretical-practical studies, based on a/r/tography, were initiated to develop an adapted technique of fluid painting. Thus, we sought to meet the main objective of this paper: to create an artistic production that could develop knowledge in the areas of Visual Arts with interdisciplinary possibilities. Every discussion was developed within the academic space, at undergraduate and post-graduation levels. In the results obtained, a/r/tography is pointed out as a possibility of creation for the teacher–artist-researcher, who, through their visual production, can contribute to the development of knowledge in different areas. This creation process was carried out during the theoretical-practical studies reported here, developing, in an unprecedented way, the interfluid painting.la investigación tiene como tema la aproximación entre las áreas de Arte y Ciencia, a través de las Artes Visuales, a partir de la pregunta: ¿es posible adaptar la técnica del Fluid Art para la docencia con un enfoque interdisciplinario? Se iniciaron estudios teórico-prácticos, basados en la a/r/tografía, para desarrollar una técnica adaptada de pintura fluida. Así, buscamos cumplir con el principal objetivo de este trabajo: crear una producción artística que pudiera desarrollar conocimientos en las áreas de las Artes Visuales con posibilidades interdisciplinares. Cada discusión se desarrolló dentro del espacio académico, a nivel de pregrado y posgrado. En los resultados obtenidos se apunta a la a/r/tografía como una posibilidad de creación para el docente/artista/investigador, que a través de su producción visual puede contribuir al desarrollo del conocimiento en diferentes áreas. Este proceso de creación se llevó a cabo durante los estudios teórico-prácticos aquí reportados, desarrollando, de manera inédita, la pintura interfluida.A presente pesquisa tem como temática a aproximação entre as áreas de Arte e Ciência, por meio das Artes Visuais, a partir do questionamento: é possível adaptar a técnica da Fluid Art para o ensino com foco interdisciplinar? Foram iniciados estudos teórico-práticos, embasados na a/r/tografia, para desenvolver uma técnica adaptada de pintura fluida. Desta forma, buscou-se atender ao objetivo principal deste trabalho: criar uma produção artística que pudesse desenvolver conhecimentos das áreas de Artes Visuais com possibilidades interdisciplinares. Toda discussão foi desenvolvida dentro do espaço acadêmico, na graduação e pós-graduação. Nos resultados obtidos aponta-se a a/r/tografia como uma possibilidade de criação para o professor/a–artista-pesquisador(a), o qual, por meio de sua produção visual, pode contribuir com o desenvolvimento de conhecimentos em diferentes áreas. Esse processo de criação foi realizado no decorrer dos estudos teórico-práticos aqui relatados, desenvolvendo, de forma inédita, a pintura interfluída.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6359310.4025/rvc.v2i1.63593Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 98-1172675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63593/751375154196Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessJosie Agatha Parrilha da SilvaMarcos Cesar Danhoni Neves2023-06-15T13:19:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63593Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T13:19:18Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
title |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
spellingShingle |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA Josie Agatha Parrilha da Silva fluid painting art-science interdisciplinarity pintura fluida arte-ciencia interdisciplinariedad pintura fluída arte-ciência interdisciplinaridade |
title_short |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
title_full |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
title_fullStr |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
title_full_unstemmed |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
title_sort |
PINTURA INTERFLUIDA COMO POSSIBILIDADE DE APROXIMAÇÕES ENTRE ARTE E CIÊNCIA |
author |
Josie Agatha Parrilha da Silva |
author_facet |
Josie Agatha Parrilha da Silva Marcos Cesar Danhoni Neves |
author_role |
author |
author2 |
Marcos Cesar Danhoni Neves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Josie Agatha Parrilha da Silva Marcos Cesar Danhoni Neves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fluid painting art-science interdisciplinarity pintura fluida arte-ciencia interdisciplinariedad pintura fluída arte-ciência interdisciplinaridade |
topic |
fluid painting art-science interdisciplinarity pintura fluida arte-ciencia interdisciplinariedad pintura fluída arte-ciência interdisciplinaridade |
description |
This research is the approximation between the areas of Art and Science, through Visual Arts, based on the question: is it possible to adapt the Fluid Art technique for teaching with an interdisciplinary focus? Theoretical-practical studies, based on a/r/tography, were initiated to develop an adapted technique of fluid painting. Thus, we sought to meet the main objective of this paper: to create an artistic production that could develop knowledge in the areas of Visual Arts with interdisciplinary possibilities. Every discussion was developed within the academic space, at undergraduate and post-graduation levels. In the results obtained, a/r/tography is pointed out as a possibility of creation for the teacher–artist-researcher, who, through their visual production, can contribute to the development of knowledge in different areas. This creation process was carried out during the theoretical-practical studies reported here, developing, in an unprecedented way, the interfluid painting. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63593 10.4025/rvc.v2i1.63593 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63593 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i1.63593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63593/751375154196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 98-117 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979196100608 |