AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Akauê Basili E. Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jenner Barretto Bastos Filho, Carolina Nozella Gama
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497
Resumo: From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation.  
id UEM-13_cee735467de3dda35e053d013dfc9afb
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64497
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZAFormación Continuada de PedagogosTeaching of Natural SciencesLiberating PedagogyContinuing Education of PedagoguesPerspectiva CTSAEnseñanza de las Ciencias NaturalesPedagogía LibertadoraFormación Continuada de PedagogosPerspectiva CTSAEnsino de Ciências da NaturezaPedagogia LibertadoraFormação Continuada de Pedagogos(as)From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation.  A partir de la convergencia de ideas, que defienden con avidez, la necesidad de repensar la enseñanza de las ciencias, en su contexto socioeconómico entre los participantes del proceso educativo, el artículo presenta su objetivo, que es  abordar, a la luz de la Pedagogía Liberadora, algunos aportes desde la perspectiva CTSA al proceso de formación permanente de los pedagogos. Para ello, aborda los conceptos fundamentales de la perspectiva y apunta su necesario acercamiento a la práctica docente, utilizando autores como Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) y Teixeira (2003). Tales aportes apuntan para la necesidad de la formación de pedagogos considerados como relaciones entre Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente, que comprenda los fenómenos de la naturaleza en su proceso de permanencia y cambio, génesis y desarrollo, mientras que la producción en la relación de transformación de la naturaleza.A partir da convergência de ideias de autores que defendem, avidamente, a necessidade de se repensar as relações estabelecidas entre o ensino de Ciências e o contexto sociopolítico econômico, no qual se inserem, invariavelmente, os sujeitos participantes do processo educativo, este artigo apresenta seu objetivo, o qual seja abordar, à luz da Pedagogia Libertadora, algumas contribuições da perspectiva CTSA para o processo de formação continuada de pedagogos(as). Para tanto, aborda conceitos fundamentais dessa perspectiva e aponta para sua necessária aproximação com a prática docente, lançando mão de autores como Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) e Teixeira (2003). Tais contribuições apontam para a necessidade de que a formação continuada de pedagogos considere as relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente, compreendendo os fenômenos da natureza em seu processo de permanência e mudança, gênese e desenvolvimento, enquanto produção humana na relação de transformação da natureza.Eduem2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6449710.4025/rvc.v3i2.64497Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 53-632675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497/751375154588Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAkauê Basili E. LimaJenner Barretto Bastos FilhoCarolina Nozella Gama2023-06-29T18:57:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64497Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T18:57:40Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
title AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
spellingShingle AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
Akauê Basili E. Lima
Formación Continuada de Pedagogos
Teaching of Natural Sciences
Liberating Pedagogy
Continuing Education of Pedagogues
Perspectiva CTSA
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Pedagogía Libertadora
Formación Continuada de Pedagogos
Perspectiva CTSA
Ensino de Ciências da Natureza
Pedagogia Libertadora
Formação Continuada de Pedagogos(as)
title_short AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
title_full AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
title_fullStr AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
title_full_unstemmed AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
title_sort AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
author Akauê Basili E. Lima
author_facet Akauê Basili E. Lima
Jenner Barretto Bastos Filho
Carolina Nozella Gama
author_role author
author2 Jenner Barretto Bastos Filho
Carolina Nozella Gama
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Akauê Basili E. Lima
Jenner Barretto Bastos Filho
Carolina Nozella Gama
dc.subject.por.fl_str_mv Formación Continuada de Pedagogos
Teaching of Natural Sciences
Liberating Pedagogy
Continuing Education of Pedagogues
Perspectiva CTSA
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Pedagogía Libertadora
Formación Continuada de Pedagogos
Perspectiva CTSA
Ensino de Ciências da Natureza
Pedagogia Libertadora
Formação Continuada de Pedagogos(as)
topic Formación Continuada de Pedagogos
Teaching of Natural Sciences
Liberating Pedagogy
Continuing Education of Pedagogues
Perspectiva CTSA
Enseñanza de las Ciencias Naturales
Pedagogía Libertadora
Formación Continuada de Pedagogos
Perspectiva CTSA
Ensino de Ciências da Natureza
Pedagogia Libertadora
Formação Continuada de Pedagogos(as)
description From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497
10.4025/rvc.v3i2.64497
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.64497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497/751375154588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 53-63
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979277889536