AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497 |
Resumo: | From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation. |
id |
UEM-13_cee735467de3dda35e053d013dfc9afb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64497 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZAFormación Continuada de PedagogosTeaching of Natural SciencesLiberating PedagogyContinuing Education of PedagoguesPerspectiva CTSAEnseñanza de las Ciencias NaturalesPedagogía LibertadoraFormación Continuada de PedagogosPerspectiva CTSAEnsino de Ciências da NaturezaPedagogia LibertadoraFormação Continuada de Pedagogos(as)From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation. A partir de la convergencia de ideas, que defienden con avidez, la necesidad de repensar la enseñanza de las ciencias, en su contexto socioeconómico entre los participantes del proceso educativo, el artículo presenta su objetivo, que es abordar, a la luz de la Pedagogía Liberadora, algunos aportes desde la perspectiva CTSA al proceso de formación permanente de los pedagogos. Para ello, aborda los conceptos fundamentales de la perspectiva y apunta su necesario acercamiento a la práctica docente, utilizando autores como Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) y Teixeira (2003). Tales aportes apuntan para la necesidad de la formación de pedagogos considerados como relaciones entre Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente, que comprenda los fenómenos de la naturaleza en su proceso de permanencia y cambio, génesis y desarrollo, mientras que la producción en la relación de transformación de la naturaleza.A partir da convergência de ideias de autores que defendem, avidamente, a necessidade de se repensar as relações estabelecidas entre o ensino de Ciências e o contexto sociopolítico econômico, no qual se inserem, invariavelmente, os sujeitos participantes do processo educativo, este artigo apresenta seu objetivo, o qual seja abordar, à luz da Pedagogia Libertadora, algumas contribuições da perspectiva CTSA para o processo de formação continuada de pedagogos(as). Para tanto, aborda conceitos fundamentais dessa perspectiva e aponta para sua necessária aproximação com a prática docente, lançando mão de autores como Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) e Teixeira (2003). Tais contribuições apontam para a necessidade de que a formação continuada de pedagogos considere as relações entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente, compreendendo os fenômenos da natureza em seu processo de permanência e mudança, gênese e desenvolvimento, enquanto produção humana na relação de transformação da natureza.Eduem2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6449710.4025/rvc.v3i2.64497Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 53-632675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497/751375154588Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAkauê Basili E. LimaJenner Barretto Bastos FilhoCarolina Nozella Gama2023-06-29T18:57:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64497Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T18:57:40Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
title |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
spellingShingle |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA Akauê Basili E. Lima Formación Continuada de Pedagogos Teaching of Natural Sciences Liberating Pedagogy Continuing Education of Pedagogues Perspectiva CTSA Enseñanza de las Ciencias Naturales Pedagogía Libertadora Formación Continuada de Pedagogos Perspectiva CTSA Ensino de Ciências da Natureza Pedagogia Libertadora Formação Continuada de Pedagogos(as) |
title_short |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
title_full |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
title_fullStr |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
title_full_unstemmed |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
title_sort |
AS CONTRIBUIÇÕES DA PERSPECTIVA CTSA PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PEDAGOGOS(AS) PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA |
author |
Akauê Basili E. Lima |
author_facet |
Akauê Basili E. Lima Jenner Barretto Bastos Filho Carolina Nozella Gama |
author_role |
author |
author2 |
Jenner Barretto Bastos Filho Carolina Nozella Gama |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Akauê Basili E. Lima Jenner Barretto Bastos Filho Carolina Nozella Gama |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación Continuada de Pedagogos Teaching of Natural Sciences Liberating Pedagogy Continuing Education of Pedagogues Perspectiva CTSA Enseñanza de las Ciencias Naturales Pedagogía Libertadora Formación Continuada de Pedagogos Perspectiva CTSA Ensino de Ciências da Natureza Pedagogia Libertadora Formação Continuada de Pedagogos(as) |
topic |
Formación Continuada de Pedagogos Teaching of Natural Sciences Liberating Pedagogy Continuing Education of Pedagogues Perspectiva CTSA Enseñanza de las Ciencias Naturales Pedagogía Libertadora Formación Continuada de Pedagogos Perspectiva CTSA Ensino de Ciências da Natureza Pedagogia Libertadora Formação Continuada de Pedagogos(as) |
description |
From the convergence of ideas of authors who avidly defend the need to rethink the relationships established between the teaching of Science and the socio-political-economic context, in which the subjects participating in the educational process are invariably inserted, this The article presents its objective, which is to approach, in the light of Liberating Pedagogy, some contributions from the CTSA perspective to the process of continuing education of pedagogues. To do so, it addresses fundamental concepts from this perspective and points to its necessary approach to teaching practice, using authors such as Chrispino (2017), Costa de Lucena (2019), Freire (1996), Martins (2020) and Teixeira (2003). Such contributions point to the need for the continuing education of pedagogues to consider the relationship between Science, Society and Environment, understanding the phenomena of nature in their process of permanence and change, genesis and development, as human production in the relationship of nature's transformation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497 10.4025/rvc.v3i2.64497 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.64497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64497/751375154588 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 53-63 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979277889536 |