ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Taisy Fernandes Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Michel Corci Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492
Resumo: This work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals.  
id UEM-13_fe365c0236af171dfbc7156cbe116d81
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64492
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIROPhysicsTeachingAstronomFísicoEnseñandoAstronomíaFísicaEnsinoAstronomiaThis work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals.  Este trabajo tiene como objetivo investigar qué contenidos de Astronomía han aparecido en los trabajos de Postgrado que se implementan en la Enseñanza Media. Así, forma parte del campo de la investigación cualitativa y para la constitución de los datos se realizó una búsqueda en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) a partir de las palabras clave Astronomía y Bachillerato. Los datos constituidos en esta investigación fueron analizados desde la perspectiva teórica del análisis de contenido. Nuestros datos indican que los contenidos más discutidos en Bachillerato son los relacionados con la Astrofísica, seguidos de la Astronomía de Posición. Los resultados también indican que las secuencias didácticas han sido el tipo de enfoque más utilizado en las propuestas de maestría.Este trabalho tem por objetivo investigar quais os conteúdos de Astronomia têm aparecido nos trabalhos de Pós-Graduação que são implementados no Ensino Médio. Assim, insere-se no campo da pesquisa qualitativa e para a constituição dos dados foi feito uma busca na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) a partir das palavras-chave Astronomia e Ensino Médio. Os dados constituídos nessa investigação foram analisados a partir da perspectiva teórica da análise de conteúdo. Nossos dados apontam que os conteúdos mais discutidos no Ensino Médio são aqueles ligados ao tema Astrofísica, seguido por Astronomia de posição. Os resultados indicam ainda que as sequências didáticas têm sido o tipo de abordagem mais utilizada nas propostas de mestrado.Eduem2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6449210.4025/rvc.v3i2.64492Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 1-162675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492/751375154583Taisy Fernandes VieiraMichel Corci Batistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-29T19:11:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64492Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T19:11:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
title ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
spellingShingle ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
Taisy Fernandes Vieira
Physics
Teaching
Astronom
Físico
Enseñando
Astronomía
Física
Ensino
Astronomia
title_short ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
title_full ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
title_fullStr ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
title_full_unstemmed ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
title_sort ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
author Taisy Fernandes Vieira
author_facet Taisy Fernandes Vieira
Michel Corci Batista
author_role author
author2 Michel Corci Batista
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Taisy Fernandes Vieira
Michel Corci Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Physics
Teaching
Astronom
Físico
Enseñando
Astronomía
Física
Ensino
Astronomia
topic Physics
Teaching
Astronom
Físico
Enseñando
Astronomía
Física
Ensino
Astronomia
description This work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492
10.4025/rvc.v3i2.64492
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.64492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492/751375154583
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 1-16
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979271598080