ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492 |
Resumo: | This work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals. |
id |
UEM-13_fe365c0236af171dfbc7156cbe116d81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64492 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIROPhysicsTeachingAstronomFísicoEnseñandoAstronomíaFísicaEnsinoAstronomiaThis work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals. Este trabajo tiene como objetivo investigar qué contenidos de Astronomía han aparecido en los trabajos de Postgrado que se implementan en la Enseñanza Media. Así, forma parte del campo de la investigación cualitativa y para la constitución de los datos se realizó una búsqueda en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) a partir de las palabras clave Astronomía y Bachillerato. Los datos constituidos en esta investigación fueron analizados desde la perspectiva teórica del análisis de contenido. Nuestros datos indican que los contenidos más discutidos en Bachillerato son los relacionados con la Astrofísica, seguidos de la Astronomía de Posición. Los resultados también indican que las secuencias didácticas han sido el tipo de enfoque más utilizado en las propuestas de maestría.Este trabalho tem por objetivo investigar quais os conteúdos de Astronomia têm aparecido nos trabalhos de Pós-Graduação que são implementados no Ensino Médio. Assim, insere-se no campo da pesquisa qualitativa e para a constituição dos dados foi feito uma busca na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) a partir das palavras-chave Astronomia e Ensino Médio. Os dados constituídos nessa investigação foram analisados a partir da perspectiva teórica da análise de conteúdo. Nossos dados apontam que os conteúdos mais discutidos no Ensino Médio são aqueles ligados ao tema Astrofísica, seguido por Astronomia de posição. Os resultados indicam ainda que as sequências didáticas têm sido o tipo de abordagem mais utilizada nas propostas de mestrado.Eduem2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6449210.4025/rvc.v3i2.64492Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 1-162675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492/751375154583Taisy Fernandes VieiraMichel Corci Batistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-29T19:11:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64492Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T19:11:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
spellingShingle |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO Taisy Fernandes Vieira Physics Teaching Astronom Físico Enseñando Astronomía Física Ensino Astronomia |
title_short |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_full |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_fullStr |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_sort |
ANÁLISE DE INVESTIGAÇÕES SOBRE TEMAS DE ASTRONOMIA E SUAS ABORDAGENS NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
author |
Taisy Fernandes Vieira |
author_facet |
Taisy Fernandes Vieira Michel Corci Batista |
author_role |
author |
author2 |
Michel Corci Batista |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Taisy Fernandes Vieira Michel Corci Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics Teaching Astronom Físico Enseñando Astronomía Física Ensino Astronomia |
topic |
Physics Teaching Astronom Físico Enseñando Astronomía Física Ensino Astronomia |
description |
This work aims to investigate which Astronomy contents have appeared in Post- Graduation works that are implemented in High School. Thus, it is part of the field of qualitative research and for the constitution of the data, a search was made in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) from the keywords Astronomy and High School. The data constituted in this investigation were analyzed from the theoretical perspective of content analysis. Our data indicate that the most discussed contents in High School are those related to Astrophysics, followed by Position Astronomy. The results also indicate that didactic sequences have been the type of approach most used in master's proposals. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492 10.4025/rvc.v3i2.64492 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.64492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/64492/751375154583 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 1-16 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979271598080 |