SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Borges, Ms. Adilson
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Richit, Dra. Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Scias Arte/Educação
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042
Resumo: Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies.
id UEMG-1_07ea7ef0be2285c1d0278d502a46a262
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6042
network_acronym_str UEMG-1
network_name_str Scias Arte/Educação
repository_id_str
spelling SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAISTeachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education.Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básicaSaberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica.Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies.El artículo analiza aspectos del conocimiento disciplinar relacionados con la educación musical en los primeros años de escolaridad, según la categorización de Tardif, movilizados por docentes que participan en una actividad formativa centrada en el desarrollo del conocimiento docente y basada en el uso de tecnologías digitales. El material empírico del estudio se constituyó mediante la aplicación de cuestionarios y entrevistas a ocho docentes de los primeros años de escolaridad, participantes en la actividad formativa, así como la elaboración de notas de campo durante las sesiones. La actividad formativa se organizó en cinco encuentros presenciales, de cuatro horas cada uno, más diez horas para actividades a distancia, totalizando treinta horas. El análisis mostró que la actividad formativa permitió a los docentes desarrollar diferentes aspectos del conocimiento disciplinar relacionados con la historia de la música y el arte, la teoría musical, la historia de la educación musical, la práctica instrumental, la música infantil y la enseñanza musical mediada por tecnologías.O artigo discute aspectos dos saberes disciplinares relacionados ao ensino de música nos anos iniciais de escolaridade, segundo categorização de Tardif, mobilizados por professores participantes em uma atividade formativa centrada no desenvolvimento de saberes docentes e embasada no uso de tecnologias digitais. O material empírico do estudo foi constituído mediante a aplicação de questionários e realização de entrevistas com oito professoras dos anos iniciais de escolaridade, participantes da atividade formativa, bem como da produção de notas de campo durante as sessões. A atividade formativa foi organizada em cinco encontros presenciais, de quatro horas cada, acrescida de dez horas para realização de atividades à distância, totalizando trinta horas. A análise evidenciou que a atividade formativa oportunizou as professoras desenvolver diferentes aspectos dos saberes disciplinares relativos à história da música e da arte, à teoria musical, à história da educação musical, à prática instrumental, à música infantil e ao ensino de música mediado pelas tecnologias.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042SCIAS - Arte/Educação; v. 10 n. 2 (2021): SCIAS.Arte/Educação; 5-292318-8537reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042/3814Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richitinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Borges, Ms. AdilsonRichit, Dra. Adriana 2022-02-07T21:44:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6042Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2022-02-07T21:44:58Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
title SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
spellingShingle SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
de Souza Borges, Ms. Adilson
Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education.
Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica
Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica.
title_short SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
title_full SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
title_fullStr SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
title_full_unstemmed SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
title_sort SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
author de Souza Borges, Ms. Adilson
author_facet de Souza Borges, Ms. Adilson
Richit, Dra. Adriana
author_role author
author2 Richit, Dra. Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Borges, Ms. Adilson
Richit, Dra. Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education.
Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica
Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica.
topic Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education.
Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica
Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica.
description Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042
url https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042/3814
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richit
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richit
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SCIAS - Arte/Educação; v. 10 n. 2 (2021): SCIAS.Arte/Educação; 5-29
2318-8537
reponame:Scias Arte/Educação
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Scias Arte/Educação
collection Scias Arte/Educação
repository.name.fl_str_mv Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistascias@uemg.br
_version_ 1799317967236759552