SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Scias Arte/Educação |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042 |
Resumo: | Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies. |
id |
UEMG-1_07ea7ef0be2285c1d0278d502a46a262 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6042 |
network_acronym_str |
UEMG-1 |
network_name_str |
Scias Arte/Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAISTeachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education.Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básicaSaberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica.Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies.El artículo analiza aspectos del conocimiento disciplinar relacionados con la educación musical en los primeros años de escolaridad, según la categorización de Tardif, movilizados por docentes que participan en una actividad formativa centrada en el desarrollo del conocimiento docente y basada en el uso de tecnologías digitales. El material empírico del estudio se constituyó mediante la aplicación de cuestionarios y entrevistas a ocho docentes de los primeros años de escolaridad, participantes en la actividad formativa, así como la elaboración de notas de campo durante las sesiones. La actividad formativa se organizó en cinco encuentros presenciales, de cuatro horas cada uno, más diez horas para actividades a distancia, totalizando treinta horas. El análisis mostró que la actividad formativa permitió a los docentes desarrollar diferentes aspectos del conocimiento disciplinar relacionados con la historia de la música y el arte, la teoría musical, la historia de la educación musical, la práctica instrumental, la música infantil y la enseñanza musical mediada por tecnologías.O artigo discute aspectos dos saberes disciplinares relacionados ao ensino de música nos anos iniciais de escolaridade, segundo categorização de Tardif, mobilizados por professores participantes em uma atividade formativa centrada no desenvolvimento de saberes docentes e embasada no uso de tecnologias digitais. O material empírico do estudo foi constituído mediante a aplicação de questionários e realização de entrevistas com oito professoras dos anos iniciais de escolaridade, participantes da atividade formativa, bem como da produção de notas de campo durante as sessões. A atividade formativa foi organizada em cinco encontros presenciais, de quatro horas cada, acrescida de dez horas para realização de atividades à distância, totalizando trinta horas. A análise evidenciou que a atividade formativa oportunizou as professoras desenvolver diferentes aspectos dos saberes disciplinares relativos à história da música e da arte, à teoria musical, à história da educação musical, à prática instrumental, à música infantil e ao ensino de música mediado pelas tecnologias.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042SCIAS - Arte/Educação; v. 10 n. 2 (2021): SCIAS.Arte/Educação; 5-292318-8537reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042/3814Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richitinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Borges, Ms. AdilsonRichit, Dra. Adriana 2022-02-07T21:44:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6042Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2022-02-07T21:44:58Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
title |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
spellingShingle |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS de Souza Borges, Ms. Adilson Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education. Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica. |
title_short |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
title_full |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
title_fullStr |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
title_full_unstemmed |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
title_sort |
SABERES DISCIPLINARES PARA O ENSINO DE MÚSICA DESENVOLVIDOS POR PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS |
author |
de Souza Borges, Ms. Adilson |
author_facet |
de Souza Borges, Ms. Adilson Richit, Dra. Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Richit, Dra. Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Borges, Ms. Adilson Richit, Dra. Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education. Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica. |
topic |
Teachers knowledge. School music teaching. Elementary school’ teacher education. Enseñanza del conocimiento. Enseñando música en la escuela. Formación de profesores de educación básica Saberes docentes. Ensino de música na escola. Formação de professores da educação básica. |
description |
Based on Tardif’s teacher knowledge categories we discuss disciplinary knowledge’ aspects concerning music teaching elementary school that was developed by participating teachers in a teacher education activity centered in the development of teacher knowledge and underpinned on digital technology. The empirical material was constituted through questionnaires and interviews realized with eight elementary school teachers, who participated in teacher education activity, as well as from field notes produced during the sessions. The teacher education activity was organized in five meetings of four hours each complemented of 10 hours for reading and planning activities, reaching 30 hours. The analyses highlight that teacher education activity allowed the teachers to develop distinct aspects of disciplinary knowledge concerning music and art history, music theory, music education history, instrumental practice, and music teaching based on technologies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/6042/3814 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richit info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Adilson de Souza Borges, Adriana Richit |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SCIAS - Arte/Educação; v. 10 n. 2 (2021): SCIAS.Arte/Educação; 5-29 2318-8537 reponame:Scias Arte/Educação instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Scias Arte/Educação |
collection |
Scias Arte/Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistascias@uemg.br |
_version_ |
1799317967236759552 |