PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Scias Arte/Educação |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758 |
Resumo: | ABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance. KEYWORDS: Child Education, dance. |
id |
UEMG-1_35e64f23d5fc501c3e89db6d43618640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5758 |
network_acronym_str |
UEMG-1 |
network_name_str |
Scias Arte/Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação InfantilChildhood educationDanceEducaçao InfantilDançaABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance. KEYWORDS: Child Education, dance. RESUMO: Este artigo propõe revelar a percepção da dança na Educação Infantil sob o olhar da docente, da criança e familiares e ao revisitar em sua memória e em documentos pessoais gerados à partir da pesquisa-ação no ano de 2013 pistas que evidenciam a importância da dança na educação como formação necessária às crianças. Buscou-se dialogar com autores como Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz e Fusari (1999); Gouvêa (2007); os documentos, BNCC(2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) e com conceitos como: dança/ contexto; dança linguagem; corpo; prática educativa. Este artigo é relevante por retratar a percepção desta profissional em relação a dança e ao colocar as crianças pequenas como ponto central no ato de ensinar e aprender e por propor subsídios práticos e teóricos para reflexões de educadores que apreciem a arte da dança. PALAVRAS-CHAVE: Educação Infantil, dança.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758SCIAS - Arte/Educação; v. 9 n. 1 (2021): SCIAS.Arte/Educação, Belo Horizonte, v.9, n.1, jan./jun. 2021; 109-1282318-8537reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758/3647Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessDas Dores e Rocha, Elaine Cardinali2021-12-30T13:15:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5758Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2021-12-30T13:15:29Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
title |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
spellingShingle |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali Childhood education Dance Educaçao Infantil Dança |
title_short |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
title_full |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
title_fullStr |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
title_sort |
PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil |
author |
Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali |
author_facet |
Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Childhood education Dance Educaçao Infantil Dança |
topic |
Childhood education Dance Educaçao Infantil Dança |
description |
ABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance. KEYWORDS: Child Education, dance. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758/3647 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rocha info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rocha |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SCIAS - Arte/Educação; v. 9 n. 1 (2021): SCIAS.Arte/Educação, Belo Horizonte, v.9, n.1, jan./jun. 2021; 109-128 2318-8537 reponame:Scias Arte/Educação instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Scias Arte/Educação |
collection |
Scias Arte/Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistascias@uemg.br |
_version_ |
1799317967224176640 |