PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Scias Arte/Educação
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758
Resumo: ABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance.   KEYWORDS: Child Education, dance.  
id UEMG-1_35e64f23d5fc501c3e89db6d43618640
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5758
network_acronym_str UEMG-1
network_name_str Scias Arte/Educação
repository_id_str
spelling PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação InfantilChildhood educationDanceEducaçao InfantilDançaABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance.   KEYWORDS: Child Education, dance.  RESUMO: Este artigo propõe revelar a percepção da dança na Educação Infantil sob o olhar da docente, da criança e familiares e ao revisitar em sua memória e em documentos pessoais gerados à partir da pesquisa-ação no ano de 2013 pistas que evidenciam a importância da dança na educação como formação necessária às crianças. Buscou-se dialogar com autores como Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz e Fusari (1999); Gouvêa (2007); os documentos, BNCC(2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) e com conceitos como: dança/ contexto; dança linguagem; corpo; prática educativa. Este artigo é relevante por retratar a percepção desta profissional em relação a dança e ao colocar as crianças pequenas como ponto central no ato de ensinar e aprender e por propor subsídios práticos e teóricos para reflexões de educadores que apreciem a arte da dança.   PALAVRAS-CHAVE: Educação Infantil, dança.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758SCIAS - Arte/Educação; v. 9 n. 1 (2021): SCIAS.Arte/Educação, Belo Horizonte, v.9, n.1, jan./jun. 2021; 109-1282318-8537reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758/3647Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessDas Dores e Rocha, Elaine Cardinali2021-12-30T13:15:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5758Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2021-12-30T13:15:29Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
title PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
spellingShingle PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali
Childhood education
Dance
Educaçao Infantil
Dança
title_short PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
title_full PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
title_fullStr PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
title_full_unstemmed PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
title_sort PERCURSOS DA DANÇA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A percepção dos atores na Educação Infantil
author Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali
author_facet Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Das Dores e Rocha, Elaine Cardinali
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood education
Dance
Educaçao Infantil
Dança
topic Childhood education
Dance
Educaçao Infantil
Dança
description ABSTRACT: This article proposes to reveal the perception of dance in Early Childhood Education from the perspective of the teacher, the child and family members and when revisiting in their memory and in personal documents generated from the action research in the year 2013 clues that show the importance of dance in education as a necessary training for children. We sought to dialogue with authors like Brinkman (1975); Laban (1978); Rengel (2005); Marques (2012); Ferraz and Fusari (1999); Gouvêa (2007); the documents, BNCC (2018); RCNEI (1999); CCEI (2012) and with concepts such as: dance / context; dance language; body; educational practice. This article is relevant for portraying the perception of this professional in relation to dance and for placing young children as a central point in the act of teaching and learning and for proposing practical and theoretical subsidies for reflections by educators who appreciate the art of dance.   KEYWORDS: Child Education, dance.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758
url https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5758/3647
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rocha
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elaine Cardinali Das Dores e Rocha
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SCIAS - Arte/Educação; v. 9 n. 1 (2021): SCIAS.Arte/Educação, Belo Horizonte, v.9, n.1, jan./jun. 2021; 109-128
2318-8537
reponame:Scias Arte/Educação
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Scias Arte/Educação
collection Scias Arte/Educação
repository.name.fl_str_mv Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistascias@uemg.br
_version_ 1799317967224176640