200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Soares, Jamile
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ramos dos Santos, Arlete, Pinto Nunes, Claudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484
Resumo: This article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation.
id UEMG-2_3bb31b31119328af509b38d04df46160
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6484
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios200 años de educación para la población rural en Brasil: entre logros y desafíos: entre conquistas e desafios200 anos de educação para os povos do campo no Brasil: : entre conquistas e desafiosBrasileducación del campopolíticas públicasBrazilrural educationpublic policyBrasileducação do campopolíticas públicasThis article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation.Este artículo tiene como objetivo analizar la historicidad de la educación dirigida a la población del campo en Brasil, en los últimos 200 años (1822-2022). Para ello, investigou el contexto rural brasileño, cómo la escuela fue diseñada para el pueblo campesino, el surgimiento de la Educación del Campo, las discrepancias entre Educación del Campo y Educación Rural y las políticas públicas educativas dirigidas a estos sujetos. Así, discutiu las contradicciones históricas entre el campesinado y el agronegocio en el escenario nacional a lo largo de estos 200 años de Brasil Independiente, el surgimiento de los movimientos sociales y las conquistas de las políticas públicas, así como los desafíos aún enfrentados en el escenario actual. De esta forma, el estudio, además de problematizar la educación de la población del campo, resaltou la importancia de la legislación conquistada.Este artigo tem como objetivo analisar a historicidade da educação destinada aos povos do campo no Brasil, nos últimos 200 anos (1822-2022). Para isso, investigamos o contexto rural brasileiro, como a escola fora pensada para povos campesinos, o surgimento da Educação do Campo, as discrepâncias entre Educação Rural e Educação do Campo e as políticas públicas educacionais destinadas a esses sujeitos. Assim, problematizamos as contradições históricas entre campesinato e agronegócio no cenário nacional ao longo destes 200 anos de Brasil Independente, a emergência dos movimentos sociais e as conquistas das políticas públicas, bem como os desafios ainda enfrentados em meio ao cenário atual. Desse modo, o estudo, além de problematizar a educação dos povos do campo, destacou a importância das legislações conquistadas.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/648410.36704/eef.v25i46.6484Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-602317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484/4202Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Soares, JamileRamos dos Santos, ArletePinto Nunes, Claudio2022-08-30T13:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6484Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:59Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
200 años de educación para la población rural en Brasil: entre logros y desafíos: entre conquistas e desafios
200 anos de educação para os povos do campo no Brasil: : entre conquistas e desafios
title 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
spellingShingle 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
de Souza Soares, Jamile
Brasil
educación del campo
políticas públicas
Brazil
rural education
public policy
Brasil
educação do campo
políticas públicas
title_short 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
title_full 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
title_fullStr 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
title_full_unstemmed 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
title_sort 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
author de Souza Soares, Jamile
author_facet de Souza Soares, Jamile
Ramos dos Santos, Arlete
Pinto Nunes, Claudio
author_role author
author2 Ramos dos Santos, Arlete
Pinto Nunes, Claudio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Soares, Jamile
Ramos dos Santos, Arlete
Pinto Nunes, Claudio
dc.subject.por.fl_str_mv Brasil
educación del campo
políticas públicas
Brazil
rural education
public policy
Brasil
educação do campo
políticas públicas
topic Brasil
educación del campo
políticas públicas
Brazil
rural education
public policy
Brasil
educação do campo
políticas públicas
description This article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484
10.36704/eef.v25i46.6484
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i46.6484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484/4202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60
Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i46
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470437474304