Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7056 |
Resumo: | This article aims to understand the impact caused by social distances imposed by COVID-19 pandemic in the routine of students in preparation to do the Enem test in the state of Pernambuco. This is a qualitative study guided by “netnographyc” based in a analytical corpus situated in the EDUCA-PE channel and in questionnaires answered by students and teachers from educational system. The study indicates that the emergencial measures taken not only modified the dynamics and the educational practices as well put in evidence structural barriers that must be considered. With basis in the studies of Belloni (2008), Monteiro (2020) and Kozinets (2010) it was possible to draw a reflective panorama that intends to contribute with future analyses. |
id |
UEMG-2_3ec2316ec492f4014f1ae9d81bd0f72d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7056 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de PernambucoEnsino médioPandemiaEnsino remotoThis article aims to understand the impact caused by social distances imposed by COVID-19 pandemic in the routine of students in preparation to do the Enem test in the state of Pernambuco. This is a qualitative study guided by “netnographyc” based in a analytical corpus situated in the EDUCA-PE channel and in questionnaires answered by students and teachers from educational system. The study indicates that the emergencial measures taken not only modified the dynamics and the educational practices as well put in evidence structural barriers that must be considered. With basis in the studies of Belloni (2008), Monteiro (2020) and Kozinets (2010) it was possible to draw a reflective panorama that intends to contribute with future analyses. Este artículo busca comprender el impacto causado por el aislamiento social impuesto por la propagación de la COVID-19 en la rutina de los estudiantes en preparación para el Enem en el Estado de Pernambuco. Se trata de un estudio cualitativo, orientado por "netnografía", basado en un corpus analítico ubicado en el canal EDUCA-PE y en cuestionarios aplicados a estudiantes y docentes del sistema escolar. El estudio indica que las medidas de emergencia tomadas no solo cambiaron las dinámicas y prácticas educativas, sino que también destacaron barreras estructurales que merecen ser consideradas. Así, a partir de los estudios realizados por Belloni (2008) Monteiro (2020) y Kozinets (2010) fue posible trazar un panorama reflexivo que pretende contribuir a futuros análisis.O presente artigo busca compreender o impacto provocado pelo isolamento social imposto pela propagação da COVID-19 na rotina dos estudantes em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco. Trata-se de um estudo de caráter qualitativo, orientado pela “netnografia”, com base em um corpus analítico situado no canal EDUCA-PE e nos questionários aplicados com estudantes e professores da rede de ensino. O estudado indica que as medidas emergenciais tomadas não só alteraram a dinâmica e as práticas educativas, como colocaram em evidência barreiras estruturais que merecem ser consideradas. Assim, com base nos estudos realizados por Belloni (2008) Monteiro (2020) e Kozinets (2010) foi possível traçar um panorama reflexivo que pretende contribuir para análises futuras.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/705610.36704/eef.v27i51.7056Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-24Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-24Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-242317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7056/5089Copyright (c) 2024 Ticia Cassiany Ferro Cavalcante, Raphael Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ticia Cassiany FerroAlves da Silva, Raphael2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7056Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
title |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
spellingShingle |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco Cavalcante, Ticia Cassiany Ferro Ensino médio Pandemia Ensino remoto |
title_short |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
title_full |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
title_fullStr |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
title_full_unstemmed |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
title_sort |
Passeios remotos: uma discussão sobre o impacto da Covid-19 na rotina de alunos em preparação para o Enem no Estado de Pernambuco |
author |
Cavalcante, Ticia Cassiany Ferro |
author_facet |
Cavalcante, Ticia Cassiany Ferro Alves da Silva, Raphael |
author_role |
author |
author2 |
Alves da Silva, Raphael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Ticia Cassiany Ferro Alves da Silva, Raphael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio Pandemia Ensino remoto |
topic |
Ensino médio Pandemia Ensino remoto |
description |
This article aims to understand the impact caused by social distances imposed by COVID-19 pandemic in the routine of students in preparation to do the Enem test in the state of Pernambuco. This is a qualitative study guided by “netnographyc” based in a analytical corpus situated in the EDUCA-PE channel and in questionnaires answered by students and teachers from educational system. The study indicates that the emergencial measures taken not only modified the dynamics and the educational practices as well put in evidence structural barriers that must be considered. With basis in the studies of Belloni (2008), Monteiro (2020) and Kozinets (2010) it was possible to draw a reflective panorama that intends to contribute with future analyses. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7056 10.36704/eef.v27i51.7056 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7056 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7056/5089 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ticia Cassiany Ferro Cavalcante, Raphael Alves info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ticia Cassiany Ferro Cavalcante, Raphael Alves |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-24 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-24 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-24 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782519054336 |