EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Geraldo, Cynara
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Valer, Salete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773
Resumo: The objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study.
id UEMG-2_66a62cde54d2dc38a7c5fc5f50167325
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6773
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTESESTUDIOS EMPÍRICOS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN DE LA LEY Nº 10.639 DE 2003 EN INSTITUTOS FEDERALESEstudos empíricos sobre a implementação da Lei 10.639/03 nos institutos federaisProfessional educationProfessional master’sRace politicsEducación profesionalMaestría profesionalPolítica racialEducação profissionalMestrado profissionalPolítica racialThe objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study.El objetivo de este artículo es analizar investigaciones empíricas que se puedan explicar cómo se trabajan lasrelaciones étnico-raciales en los Institutos Federales de acuerdo con la Ley n.º 10.639 y el Plan Nacional deEducación en Relaciones Étnico-Raciales. Los textos analizados fueron seleccionados después de la consultaprevia a la Biblioteca Científica Electrónica. Los resultados indicaron vacíos en los documentosinstitucionales, y también que muchos profesores y estudiantes no se conocen ni se reconocen en estapropuesta educativa. Se concluye que es necesario ampliar las discusiones sobre el contenido de esta ley enel ámbito de los Institutos Federales, para que el estudiante trabajador, al comprender los mecanismossociales de inclusión y exclusión, se pueda tornarse más crítico, contribuyendo a la transformación de estarealidad en estudio.O objetivo deste artigo é analisar pesquisas empíricas que possam explicitar como são trabalhadas asrelações étnico-raciais nos Institutos Federais em acordo com a Lei nº 10.639/03 e o Plano Nacional paraEducação das Relações Étnico-Raciais. Analisaram-se textos selecionados a partir da consulta em BibliotecaEletrônica Científica. Os resultados indicaram lacunas nos documentos institucionais e, também, que muitosdocentes e estudantes não se (re)conhecem nessa proposta educativa. Conclui-se que as discussões acerca doconteúdo dessa lei precisam ser ampliadas no âmbito dos Institutos Federais, a fim de que o estudantetrabalhador, pela compreensão dos mecanismos sociais de inclusão e exclusão, possa se tornar mais crítico,contribuindo para a transformação dessa realidade em estudo.EDUEMG2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/677310.36704/eef.v26i50.6773Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-312317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773/4832Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valerinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Geraldo, CynaraValer, Salete2023-11-30T21:00:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6773Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:27Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
ESTUDIOS EMPÍRICOS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN DE LA LEY Nº 10.639 DE 2003 EN INSTITUTOS FEDERALES
Estudos empíricos sobre a implementação da Lei 10.639/03 nos institutos federais
title EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
spellingShingle EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
de Oliveira Geraldo, Cynara
Professional education
Professional master’s
Race politics
Educación profesional
Maestría profesional
Política racial
Educação profissional
Mestrado profissional
Política racial
title_short EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
title_full EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
title_fullStr EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
title_full_unstemmed EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
title_sort EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
author de Oliveira Geraldo, Cynara
author_facet de Oliveira Geraldo, Cynara
Valer, Salete
author_role author
author2 Valer, Salete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Geraldo, Cynara
Valer, Salete
dc.subject.por.fl_str_mv Professional education
Professional master’s
Race politics
Educación profesional
Maestría profesional
Política racial
Educação profissional
Mestrado profissional
Política racial
topic Professional education
Professional master’s
Race politics
Educación profesional
Maestría profesional
Política racial
Educação profissional
Mestrado profissional
Política racial
description The objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773
10.36704/eef.v26i50.6773
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6773
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773/4832
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valer
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valer
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782631251968