EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study. |
id |
UEMG-2_66a62cde54d2dc38a7c5fc5f50167325 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6773 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTESESTUDIOS EMPÍRICOS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN DE LA LEY Nº 10.639 DE 2003 EN INSTITUTOS FEDERALESEstudos empíricos sobre a implementação da Lei 10.639/03 nos institutos federaisProfessional educationProfessional master’sRace politicsEducación profesionalMaestría profesionalPolítica racialEducação profissionalMestrado profissionalPolítica racialThe objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study.El objetivo de este artículo es analizar investigaciones empíricas que se puedan explicar cómo se trabajan lasrelaciones étnico-raciales en los Institutos Federales de acuerdo con la Ley n.º 10.639 y el Plan Nacional deEducación en Relaciones Étnico-Raciales. Los textos analizados fueron seleccionados después de la consultaprevia a la Biblioteca Científica Electrónica. Los resultados indicaron vacíos en los documentosinstitucionales, y también que muchos profesores y estudiantes no se conocen ni se reconocen en estapropuesta educativa. Se concluye que es necesario ampliar las discusiones sobre el contenido de esta ley enel ámbito de los Institutos Federales, para que el estudiante trabajador, al comprender los mecanismossociales de inclusión y exclusión, se pueda tornarse más crítico, contribuyendo a la transformación de estarealidad en estudio.O objetivo deste artigo é analisar pesquisas empíricas que possam explicitar como são trabalhadas asrelações étnico-raciais nos Institutos Federais em acordo com a Lei nº 10.639/03 e o Plano Nacional paraEducação das Relações Étnico-Raciais. Analisaram-se textos selecionados a partir da consulta em BibliotecaEletrônica Científica. Os resultados indicaram lacunas nos documentos institucionais e, também, que muitosdocentes e estudantes não se (re)conhecem nessa proposta educativa. Conclui-se que as discussões acerca doconteúdo dessa lei precisam ser ampliadas no âmbito dos Institutos Federais, a fim de que o estudantetrabalhador, pela compreensão dos mecanismos sociais de inclusão e exclusão, possa se tornar mais crítico,contribuindo para a transformação dessa realidade em estudo.EDUEMG2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/677310.36704/eef.v26i50.6773Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-312317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773/4832Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valerinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Geraldo, CynaraValer, Salete2023-11-30T21:00:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6773Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:27Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES ESTUDIOS EMPÍRICOS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN DE LA LEY Nº 10.639 DE 2003 EN INSTITUTOS FEDERALES Estudos empíricos sobre a implementação da Lei 10.639/03 nos institutos federais |
title |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
spellingShingle |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES de Oliveira Geraldo, Cynara Professional education Professional master’s Race politics Educación profesional Maestría profesional Política racial Educação profissional Mestrado profissional Política racial |
title_short |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
title_full |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
title_fullStr |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
title_full_unstemmed |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
title_sort |
EMPIRICAL STUDIES ON THE IMPLEMENTATION OF LAW NO. 10,639 OF 2003 IN FEDERAL INSTITUTES |
author |
de Oliveira Geraldo, Cynara |
author_facet |
de Oliveira Geraldo, Cynara Valer, Salete |
author_role |
author |
author2 |
Valer, Salete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira Geraldo, Cynara Valer, Salete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional education Professional master’s Race politics Educación profesional Maestría profesional Política racial Educação profissional Mestrado profissional Política racial |
topic |
Professional education Professional master’s Race politics Educación profesional Maestría profesional Política racial Educação profissional Mestrado profissional Política racial |
description |
The objective of this article is to analyze empirical research that can explain how Federal Institutes workethnic-racial relations in accordance with Law No. 10,639 of 2003 and the National Plan for Education ofEthnic-Racial Relations. Selected texts were analyzed from the consultation in the Scientific ElectronicLibrary. The results indicated gaps in the institutional documents, and that many professors and students donot recognize themselves in this educational proposal. It is concluded that the discussions about the contentof this law need to be expanded within the Federal Institutes, so that the working student, by understandingthe social mechanisms of inclusion and exclusion, can become more critical, contributing to thetransformation of this reality in study. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773 10.36704/eef.v26i50.6773 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i50.6773 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6773/4832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valer info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cynara de Oliveira Geraldo, Salete Valer |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31 Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31 Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-31 2317-0093 10.36704/eef.v26i50 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782631251968 |