"Todo mundo sabe que a universidade adoece”: cartagrafias sobre saúde e adoecimento institucional
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6905 |
Resumo: | In this article, the authors explore the issues of health and institutional illness in higher education through the form of letters. In eight letters, the authors (who are professors at three different universities) discuss scenes and experiences that arise from their daily work. As a methodological resource, it was chosen 'cartagraphy', a combination of cartography (which values the process) and letter writing to describe the sentiments underlying the presented scenario. Undergraduate students' statement "everyone knows the university is getting sick" is used as a starting point for making a reading from the disruptive exercise that the polyphony of letters suggests. As much as this expression of suffering has an impact on the subjects (through feelings such as anxiety, exhaustion, racism, anguish, and non-belonging), its understanding must be viewed from a collective perspective. By focusing only on the individual level, it eliminates the political dimension and institutional implications. When determining factors are restricted to only one dimension, a number of crucial components for cartography disappear, namely, policies for active action by forces. |
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"Todo mundo sabe que a universidade adoece”: cartagrafias sobre saúde e adoecimento institucionalCartografiacartaAdoecimento docenteEndividamentoEnsino superiorIn this article, the authors explore the issues of health and institutional illness in higher education through the form of letters. In eight letters, the authors (who are professors at three different universities) discuss scenes and experiences that arise from their daily work. As a methodological resource, it was chosen 'cartagraphy', a combination of cartography (which values the process) and letter writing to describe the sentiments underlying the presented scenario. Undergraduate students' statement "everyone knows the university is getting sick" is used as a starting point for making a reading from the disruptive exercise that the polyphony of letters suggests. As much as this expression of suffering has an impact on the subjects (through feelings such as anxiety, exhaustion, racism, anguish, and non-belonging), its understanding must be viewed from a collective perspective. By focusing only on the individual level, it eliminates the political dimension and institutional implications. When determining factors are restricted to only one dimension, a number of crucial components for cartography disappear, namely, policies for active action by forces. Este artículo evoca, en forma de carta, cuestiones relacionadas a la salud y la enfermedad institucional en el contexto universitario. El texto es compuesto por ocho cartas en las que las autoras y el autor (que trabajan como docentes en tres universidades diferentes) comparten escenas y experiencias surgidas en su trabajo diario. El recurso metodológico elegido es la cartagrafía, una composición entre la cartografia (que valora el proceso) y la escrita de cartas, en un intento de dar lenguaje a los afectos que tonifican el escenario presentado. Se toma como detonante el enunciado “todo el mundo sabe que la universidad enferma”, pronunciada por estudiantes universitarios, intentando hacer una lectura de éste a partir del ejercicio disruptivo que produce la polifonía de las cartas. Sin embargo, si bien la expresión del sufrimiento tiene impacto en los sujetos (a través de sentimientos como ansiedad, agotamiento, racismo, angustia e falta de pertenecimiento), su percepción debe ser percibida en la dimensión colectiva. Al centrar la cuestión exclusivamente en el individuo, la dimensión política parece desaparecer, junto con las implicaciones de la institución y, una vez que los condicionantes se restringen a la dimensión personal, desaparecen de escena un grande número de componentes indispensables a la cartografía de las fuerzas, o sea, de las políticas de los afectos allí actuantes. Este artigo evoca questões relacionadas à saúde e adoecimento institucional no contexto universitário. O texto é composto por oito cartas, em que as autoras e o autor (que trabalham como docentes em três universidades diferentes) compartilham cenas e experiências decorrentes de seus cotidianos de trabalho. O recurso metodológico escolhido é o da cartagrafia, uma composição entre a cartografia (a qual valoriza o processo) e a escrita de cartas, na tentativa de dar língua aos afetos que tonalizam o cenário apresentado. Toma-se como disparador o enunciado “todo mundo sabe que a universidade adoece”, proferido por estudantes de graduação, na tentativa de fazer uma leitura do mesmo a partir do exercício disruptor que a polifonia das cartas produz. No entanto, ainda que a expressão do sofrimento tenha impacto nos sujeitos (por meio de sentimentos como ansiedade, esgotamento, racismo, angústia e não pertencimento), sua compreensão deve ser percebida na dimensão do coletivo.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/690510.36704/eef.v25i47.6905Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6905/4386https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6905/4446Copyright (c) 2022 Sílvia Tedesco, Dayse Bispo, Luciano Bedin da Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessTedesco, SílviaBispo, DayseBedin da Costa, Luciano2023-01-13T18:53:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6905Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-01-13T18:53:58Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco 2317-0093 10.36704/eef.v25i47 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
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