The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Atair Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: dos Santos Roberto, Wanderley
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724
Resumo: This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education.
id UEMG-2_f1112f55ed7f75434dd997b7836fbb2e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6724
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank La relación entre las evaluaciones institucionales y el banco nacional de elementosA relação entre as avaliações institucionais e o Banco Nacional de ItensAvaliação institucional.Educação superior.Banco nacional de item.Políticas educacionais.Enade.Evaluación institucional.Educación Superior.Banco Nacional de Artículos.Políticas Educativas.Enade.Institutional Assessment.Higher Education.National Item Bank.Educational Policies.Enade.This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education.Este artículo aborda la producción de ítems para el Banco Nacional de Ítems (BNI) del Examen Nacional de Desempeño Estudiantil (Enade) para las ediciones 2017 y 2020. El objetivo fue analizar la producción de ítems para la prueba de este examen, además de hacer comparaciones de esta producción de ítems entre las dos últimas ediciones del mismo ciclo de la Enade. Para ello, se utilizó una metodología cualitativa-cuantitativa, asociada a un referencial teórico y documental. Además, se ha realizado una búsqueda de datos e información facilitada por el Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas (Inep). Las pruebas mostraron eficiencias positivas en el uso de los ítems para todos los cursos evaluados en la edición 2017 de Enade. También señalaron que en el bienio 2020-2021, además del momento pandémico, la interferencia política ha contribuido a un empeoramiento en los procesos de evaluación de la educación, especialmente de la educación superior.Este artigo discute a produção de itens para o Banco Nacional de itens (BNI) do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) da edição de 2017 e de 2020. O objetivo foi analisar a produção de itens para a prova deste exame, além de realizar comparações dessa produção de itens entre as duas últimas edições de um mesmo ciclo do Enade. Para tal, uma metodologia com abordagem qualitativo-quantitativa foi realizada associada a um referencial teórico e documental. Além disso, foi realizada uma busca de dados e informações disponibilizadas pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). As evidências mostraram eficiências positivas no aproveitamento de itens para todos os cursos avaliados na edição do Enade de 2017. Apontaram também que no biênio 2020-2021, além do momento pandêmico, as interferências políticas têm contribuído para uma piora nos processos de avaliação da educação, em especial, da educação superior.EDUEMG2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/672410.36704/eef.v26i50.6724Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-202317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724/4824Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Atair Silvados Santos Roberto, Wanderley2023-11-30T21:00:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6724Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:28Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
La relación entre las evaluaciones institucionales y el banco nacional de elementos
A relação entre as avaliações institucionais e o Banco Nacional de Itens
title The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
spellingShingle The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
Sousa, Atair Silva
Avaliação institucional.
Educação superior.
Banco nacional de item.
Políticas educacionais.
Enade.
Evaluación institucional.
Educación Superior.
Banco Nacional de Artículos.
Políticas Educativas.
Enade.
Institutional Assessment.
Higher Education.
National Item Bank.
Educational Policies.
Enade.
title_short The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
title_full The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
title_fullStr The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
title_full_unstemmed The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
title_sort The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
author Sousa, Atair Silva
author_facet Sousa, Atair Silva
dos Santos Roberto, Wanderley
author_role author
author2 dos Santos Roberto, Wanderley
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Atair Silva
dos Santos Roberto, Wanderley
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação institucional.
Educação superior.
Banco nacional de item.
Políticas educacionais.
Enade.
Evaluación institucional.
Educación Superior.
Banco Nacional de Artículos.
Políticas Educativas.
Enade.
Institutional Assessment.
Higher Education.
National Item Bank.
Educational Policies.
Enade.
topic Avaliação institucional.
Educação superior.
Banco nacional de item.
Políticas educacionais.
Enade.
Evaluación institucional.
Educación Superior.
Banco Nacional de Artículos.
Políticas Educativas.
Enade.
Institutional Assessment.
Higher Education.
National Item Bank.
Educational Policies.
Enade.
description This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724
10.36704/eef.v26i50.6724
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724/4824
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Roberto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Roberto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782624960512