The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724 |
Resumo: | This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education. |
id |
UEMG-2_f1112f55ed7f75434dd997b7836fbb2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6724 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank La relación entre las evaluaciones institucionales y el banco nacional de elementosA relação entre as avaliações institucionais e o Banco Nacional de ItensAvaliação institucional.Educação superior.Banco nacional de item.Políticas educacionais.Enade.Evaluación institucional.Educación Superior.Banco Nacional de Artículos.Políticas Educativas.Enade.Institutional Assessment.Higher Education.National Item Bank.Educational Policies.Enade.This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education.Este artículo aborda la producción de ítems para el Banco Nacional de Ítems (BNI) del Examen Nacional de Desempeño Estudiantil (Enade) para las ediciones 2017 y 2020. El objetivo fue analizar la producción de ítems para la prueba de este examen, además de hacer comparaciones de esta producción de ítems entre las dos últimas ediciones del mismo ciclo de la Enade. Para ello, se utilizó una metodología cualitativa-cuantitativa, asociada a un referencial teórico y documental. Además, se ha realizado una búsqueda de datos e información facilitada por el Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas (Inep). Las pruebas mostraron eficiencias positivas en el uso de los ítems para todos los cursos evaluados en la edición 2017 de Enade. También señalaron que en el bienio 2020-2021, además del momento pandémico, la interferencia política ha contribuido a un empeoramiento en los procesos de evaluación de la educación, especialmente de la educación superior.Este artigo discute a produção de itens para o Banco Nacional de itens (BNI) do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) da edição de 2017 e de 2020. O objetivo foi analisar a produção de itens para a prova deste exame, além de realizar comparações dessa produção de itens entre as duas últimas edições de um mesmo ciclo do Enade. Para tal, uma metodologia com abordagem qualitativo-quantitativa foi realizada associada a um referencial teórico e documental. Além disso, foi realizada uma busca de dados e informações disponibilizadas pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). As evidências mostraram eficiências positivas no aproveitamento de itens para todos os cursos avaliados na edição do Enade de 2017. Apontaram também que no biênio 2020-2021, além do momento pandêmico, as interferências políticas têm contribuído para uma piora nos processos de avaliação da educação, em especial, da educação superior.EDUEMG2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/672410.36704/eef.v26i50.6724Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-202317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724/4824Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Atair Silvados Santos Roberto, Wanderley2023-11-30T21:00:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6724Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:28Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank La relación entre las evaluaciones institucionales y el banco nacional de elementos A relação entre as avaliações institucionais e o Banco Nacional de Itens |
title |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
spellingShingle |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank Sousa, Atair Silva Avaliação institucional. Educação superior. Banco nacional de item. Políticas educacionais. Enade. Evaluación institucional. Educación Superior. Banco Nacional de Artículos. Políticas Educativas. Enade. Institutional Assessment. Higher Education. National Item Bank. Educational Policies. Enade. |
title_short |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
title_full |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
title_fullStr |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
title_full_unstemmed |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
title_sort |
The Relationship between Institutional Assessments and the National Item Bank |
author |
Sousa, Atair Silva |
author_facet |
Sousa, Atair Silva dos Santos Roberto, Wanderley |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos Roberto, Wanderley |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Atair Silva dos Santos Roberto, Wanderley |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação institucional. Educação superior. Banco nacional de item. Políticas educacionais. Enade. Evaluación institucional. Educación Superior. Banco Nacional de Artículos. Políticas Educativas. Enade. Institutional Assessment. Higher Education. National Item Bank. Educational Policies. Enade. |
topic |
Avaliação institucional. Educação superior. Banco nacional de item. Políticas educacionais. Enade. Evaluación institucional. Educación Superior. Banco Nacional de Artículos. Políticas Educativas. Enade. Institutional Assessment. Higher Education. National Item Bank. Educational Policies. Enade. |
description |
This paper discusses the production of items for the National Bank of Items (BNI) of the National Exam of Student Performance (Enade) for the 2017 and 2020 editions. The aim was to analyze the production of items for the test of this exam, as well as to make comparisons of this production of items between the last two editions of the same cycle of Enade. To this end, a qualitative-quantitative methodology was used, associated with a theoretical and documental reference. . The evidence showed positive efficiencies in the use of items for all courses evaluated in the 2017 edition of Enade. They also pointed out that in the 2020-2021 biennium, in addition to the pandemic moment, political interferences have contributed to a worsening in the evaluation processes of education, especially higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724 10.36704/eef.v26i50.6724 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i50.6724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6724/4824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Roberto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Atair Silva Sousa, Wanderley dos Santos Roberto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20 Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20 Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-20 2317-0093 10.36704/eef.v26i50 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782624960512 |