The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294 |
Resumo: | This paper presents the results of a bibliographical research about the contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities carried out within the scope of Doctorate in Education. In this direction, we initially present the context of life and the main concepts of Freire’s work directly related to the objective of this paper, such as freedom, dialogue and conscientization. Then, we articulate the author’s philosophical-educational discussions with studies on masculinities, explaining their relationships and divergence. Finally, we ponder on how Paulo Freire’s thinking helps us to build transformative social practices that favor and promote dialogical masculinity. Keywords: Paulo Freire. Gender Relationships. Masculinities. |
id |
UEPG-26_4e32f070bf7afeb573369aea6408b70d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/15294 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinitiesLas contribuciones del pensamiento de Paulo Freire a los estudios sobre las masculinidadesAs contribuições do pensamento de Paulo Freire para os estudos sobre as masculinidadesThis paper presents the results of a bibliographical research about the contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities carried out within the scope of Doctorate in Education. In this direction, we initially present the context of life and the main concepts of Freire’s work directly related to the objective of this paper, such as freedom, dialogue and conscientization. Then, we articulate the author’s philosophical-educational discussions with studies on masculinities, explaining their relationships and divergence. Finally, we ponder on how Paulo Freire’s thinking helps us to build transformative social practices that favor and promote dialogical masculinity. Keywords: Paulo Freire. Gender Relationships. Masculinities.Este artículo presenta los resultados de la investigación bibliográfica sobre las contribuciones del pensamiento de Paulo Freire a los estudios sobre masculinidades realizados en el ámbito del Doctorado en Educación. En este sentido, se presenta, inicialmente, el contexto de la vida y los conceptos principales de la obra de Freire directamente relacionados con el objetivo de este trabajo, tales como la libertad, el diálogo y la concientización. En seguida, se articulan las discusiones filosófico-educativas del autor con estudios sobre las masculinidades, de modo a explicar sus relaciones y sus distanciamientos. Por fin, se reflexiona sobre cómo el pensamiento de Paulo Freire ayuda a construir prácticas sociales transformadoras que favorecen y promueven la masculinidad dialógica. Palabras clave: Paulo Freire. Relaciones de Género. Masculinidades.Este artigo apresenta os resultados de pesquisa bibliográfica sobre as contribuições do pensamento de Paulo Freire para os estudos sobre as masculinidades realizados no âmbito de Doutorado em Educação. Nessa direção, apresenta-se, inicialmente, o contexto de vida e os principais conceitos da obra freireana relacionados diretamente ao objetivo deste trabalho, tais como liberdade, diálogo e conscientização. Em seguida, articulam-se as discussões filosófico-educacionais do autor com os estudos sobre as masculinidades, de modo a explicitar suas relações e seus distanciamentos. Por fim, reflete-se sobre como o pensamento de Paulo Freire ajuda a construir práticas sociais transformadoras que favorecem e promovem a masculinidade dialógica. Palavras-chave: Paulo Freire. Relações de Gênero. Masculinidades.Universidade Estadual de Ponta Grossa2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1529410.5212/PraxEduc.v.15.15294.033Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16Práxis Educativa; V. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16Práxis Educativa; v. 16 (2021): Publicação contínua; 1-161809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294/209209214035https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294/209209214375Nishiwaki da Silva, Alexandreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T14:24:16Zoai:uepg.br:article/15294Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2021-06-11T14:24:16Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities Las contribuciones del pensamiento de Paulo Freire a los estudios sobre las masculinidades As contribuições do pensamento de Paulo Freire para os estudos sobre as masculinidades |
title |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
spellingShingle |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities Nishiwaki da Silva, Alexandre |
title_short |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
title_full |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
title_fullStr |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
title_full_unstemmed |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
title_sort |
The contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities |
author |
Nishiwaki da Silva, Alexandre |
author_facet |
Nishiwaki da Silva, Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nishiwaki da Silva, Alexandre |
description |
This paper presents the results of a bibliographical research about the contributions of Paulo Freire’s thinking to studies on masculinities carried out within the scope of Doctorate in Education. In this direction, we initially present the context of life and the main concepts of Freire’s work directly related to the objective of this paper, such as freedom, dialogue and conscientization. Then, we articulate the author’s philosophical-educational discussions with studies on masculinities, explaining their relationships and divergence. Finally, we ponder on how Paulo Freire’s thinking helps us to build transformative social practices that favor and promote dialogical masculinity. Keywords: Paulo Freire. Gender Relationships. Masculinities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294 10.5212/PraxEduc.v.15.15294.033 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.15.15294.033 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294/209209214035 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15294/209209214375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16 Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16 Práxis Educativa; V. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16 Práxis Educativa; v. 16 (2021): Publicação contínua; 1-16 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317614039662592 |