School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gabriel, Carmen Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8123
Resumo: The purpose of this paper is to problematize the dispute over the fixation of meanings of school historical knowledge in Saerjinho - the evaluative instrument that makes up the evaluation system of the network in Rio de Janeiro. Conceiving the curriculum as signification practice and attribution of meaning and evaluation as a policy and curricular practice, information provided by the website of the Department of Education was analyzed, as were questions of History exams and semi-structured interviews with teachers of this discipline, from a discursive epistemic posture in the post-foundational agenda that understands the production of meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes not over what the set historical knowledge consists of, but over who has the right to establish such knowledge within the evaluative instrument.   Keywords: Curriculum. Evaluation. School historical knowledge.
id UEPG-26_e45b71b061281d7d15742ccb827fa811
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/8123
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de JaneiroConocimiento histórico escolar: fijaciones de sentidos a partir de una política de evaluación en Río de JaneiroConhecimento histórico escolar: fixações de sentidos a partir de uma política de avaliação no Rio de JaneiroThe purpose of this paper is to problematize the dispute over the fixation of meanings of school historical knowledge in Saerjinho - the evaluative instrument that makes up the evaluation system of the network in Rio de Janeiro. Conceiving the curriculum as signification practice and attribution of meaning and evaluation as a policy and curricular practice, information provided by the website of the Department of Education was analyzed, as were questions of History exams and semi-structured interviews with teachers of this discipline, from a discursive epistemic posture in the post-foundational agenda that understands the production of meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes not over what the set historical knowledge consists of, but over who has the right to establish such knowledge within the evaluative instrument.   Keywords: Curriculum. Evaluation. School historical knowledge.El objetivo de este artículo es problematizar las disputas por la fijación de sentidos de conocimiento histórico escolar en Saerjinho,-instrumento calificador que compone el sistema de evaluación de la red fluminense (del estado de Río de Janeiro). Dentro de la concepción del currículo como práctica de significación y atribución de sentidos, y de la evaluación como política y práctica curricular, se analizaron informaciones divulgadas en el sitio web de la Secretaría de Educación, preguntas de la prueba de Historia y entrevistas semiestructuradas con profesores de esta materia, desde el punto de vista de una postura epistémica discursiva en la pauta post-fundacional que entiende la producción de significados como un acto político. Los análisis indicaron que hay disputas no sobre el qué del conocimiento histórico fijado, sino por el quién tiene el derecho a fijar tal conocimiento en un instrumento calificador.   Palabras clave: Currículum. Evaluación. Conocimiento Histórico Escolar.O objetivo deste artigo é problematizar as disputas por fixação de sentidos de conhecimento histórico escolar no Saerjinho – instrumento avaliativo que compõe o sistema de avaliação da rede fluminense. Concebendo o currículo como prática de significação e atribuição de sentidos e avaliação como política e prática curricular, foram analisadas informações veiculadas no site da Secretaria de Educação, questões da prova de História e entrevistas semiestruturadas com professores dessa disciplina, a partir de uma postura epistêmica discursiva na pauta pós-fundacional que entende a produção de significados como um ato político. As análises apontaram que há disputas não pelo que do conhecimento histórico fixado, mas pelo quem tem o direito de fixar tal conhecimento em um instrumento avaliativo.   Palavras-chave: Currículo. Avaliação. Conhecimento histórico escolar.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/812310.5212/PraxEduc.v.11i3.0010Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-7131809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.11i3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8123/5219Copyright (c) 2016 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Marcus Leonardo BomfimGabriel, Carmen Teresa2020-04-07T00:51:48Zoai:uepg.br:article/8123Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-07T00:51:48Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
Conocimiento histórico escolar: fijaciones de sentidos a partir de una política de evaluación en Río de Janeiro
Conhecimento histórico escolar: fixações de sentidos a partir de uma política de avaliação no Rio de Janeiro
title School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
spellingShingle School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
Martins, Marcus Leonardo Bomfim
title_short School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
title_full School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
title_fullStr School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
title_full_unstemmed School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
title_sort School historical knowledge: fixation of meanings from an evaluation policy in Rio de Janeiro
author Martins, Marcus Leonardo Bomfim
author_facet Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Gabriel, Carmen Teresa
author_role author
author2 Gabriel, Carmen Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marcus Leonardo Bomfim
Gabriel, Carmen Teresa
description The purpose of this paper is to problematize the dispute over the fixation of meanings of school historical knowledge in Saerjinho - the evaluative instrument that makes up the evaluation system of the network in Rio de Janeiro. Conceiving the curriculum as signification practice and attribution of meaning and evaluation as a policy and curricular practice, information provided by the website of the Department of Education was analyzed, as were questions of History exams and semi-structured interviews with teachers of this discipline, from a discursive epistemic posture in the post-foundational agenda that understands the production of meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes not over what the set historical knowledge consists of, but over who has the right to establish such knowledge within the evaluative instrument.   Keywords: Curriculum. Evaluation. School historical knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8123
10.5212/PraxEduc.v.11i3.0010
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8123
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.11i3.0010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8123/5219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 11 No. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713
Práxis Educativa; Vol. 11 Núm. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713
Práxis Educativa; V. 11 N. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713
Práxis Educativa; v. 11 n. 3 (2016): Dossiê: Políticas de Avaliação e Currículo; 693-713
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.11i3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611062755328