Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158 |
Resumo: | Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study. |
id |
UEPG-31_153b31f5d69f5fe152ff76ab5b5c0669 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/14158 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changesInclusión de estudiantes con necesidades educativas específicas: un camino estructurado hacia el cambioInclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas: um caminho estruturado para mudançasAtendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas.Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods.Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas.Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study.La inclusión en el entorno educativo es un desafío continuo en muchas instituciones educativas, se caracteriza por la presencia de múltiples actores, sesgos, conflictos y falta de información clara. Aunque las directrices operativas para la Asistencia Educativa Especializada se instituyen por medio de la legislación, la aplicación práctica de dichas directrices depende de su contexto de aplicación. El propósito de este artículo es identificar las actividades necesarias para la inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Específicas a través de un enfoque que involucra Métodos de Estructuración de Problemas. Para ello, se compuso una multimetodología, que incluye los enfoques clásicos del área de investigación operacional: Value-Focused Thinking y Soft System Methodology. La multimetodología construida se aplicó en un estudio de caso, en una unidad de la Red Federal de Educación. Los resultados indican que, según nuestro estudio, ciertas premisas establecidas deberían ser reevaluadas. A inclusão de Pessoas com Deficiência no ambiente educacional é um desafio para gestores em muitas instituições de ensino. A literatura relacionada apresenta diversos estudos que retratam experiências pontuais, em muitos casos bem sucedidos, mas que não são passíveis de serem replicadas em outros contextos. O propósito deste artigo é fornecer um meio estruturado que permita aos gestores identificar as práticas necessárias para permitir a inclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas no contexto ao qual está inserido. Para este propósito, foi composta uma abordagem envolvendo métodos de estruturação de problemas, clássicos da área de Pesquisa Operacional, e aplicado em uma Instituição de Ensino Médio Técnico. Os principais resultados indicam a desconstrução de pressupostos estabelecidos por meio de uma melhor elucidação da situação e problemática.Editora UEPG2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1415810.5212/OlharProfr.v.22.0022Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-171984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209213300https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215981https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215982https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209216138Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderraininfo:eu-repo/semantics/openAccessFrançozo, Rafael VerãoBelderrain, Mischel Carmen Neyra2022-01-02T13:29:27Zoai:uepg.br:article/14158Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-01-02T13:29:27Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes Inclusión de estudiantes con necesidades educativas específicas: un camino estructurado hacia el cambio Inclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas: um caminho estruturado para mudanças |
title |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
spellingShingle |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes Françozo, Rafael Verão Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas. Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods. Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas. |
title_short |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
title_full |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
title_fullStr |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
title_full_unstemmed |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
title_sort |
Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes |
author |
Françozo, Rafael Verão |
author_facet |
Françozo, Rafael Verão Belderrain, Mischel Carmen Neyra |
author_role |
author |
author2 |
Belderrain, Mischel Carmen Neyra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Françozo, Rafael Verão Belderrain, Mischel Carmen Neyra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas. Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods. Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas. |
topic |
Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas. Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods. Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas. |
description |
Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158 10.5212/OlharProfr.v.22.0022 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209213300 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215981 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215982 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209216138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderrain info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderrain |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496839634944 |