Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Françozo, Rafael Verão
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Belderrain, Mischel Carmen Neyra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158
Resumo: Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study.
id UEPG-31_153b31f5d69f5fe152ff76ab5b5c0669
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14158
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changesInclusión de estudiantes con necesidades educativas específicas: un camino estructurado hacia el cambioInclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas: um caminho estruturado para mudançasAtendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas.Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods.Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas.Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study.La inclusión en el entorno educativo es un desafío continuo en muchas instituciones educativas, se caracteriza por la presencia de múltiples actores, sesgos, conflictos y falta de información clara. Aunque las directrices operativas para la Asistencia Educativa Especializada se instituyen por medio de la legislación, la aplicación práctica de dichas directrices depende de su contexto de aplicación. El propósito de este artículo es identificar las actividades necesarias para la inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Específicas a través de un enfoque que involucra Métodos de Estructuración de Problemas. Para ello, se compuso una multimetodología, que incluye los enfoques clásicos del área de investigación operacional: Value-Focused Thinking y Soft System Methodology. La multimetodología construida se aplicó en un estudio de caso, en una unidad de la Red Federal de Educación. Los resultados indican que, según nuestro estudio, ciertas premisas establecidas deberían ser reevaluadas. A inclusão de Pessoas com Deficiência no ambiente educacional é um desafio para gestores em muitas instituições de ensino. A literatura relacionada apresenta diversos estudos que retratam experiências pontuais, em muitos casos bem sucedidos, mas que não são passíveis de serem replicadas em outros contextos. O propósito deste artigo é fornecer um meio estruturado que permita aos gestores identificar as práticas necessárias para permitir a inclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas no contexto ao qual está inserido. Para este propósito, foi composta uma abordagem envolvendo métodos de estruturação de problemas, clássicos da área de Pesquisa Operacional, e aplicado em uma Instituição de Ensino Médio Técnico. Os principais resultados indicam a desconstrução de pressupostos estabelecidos por meio de uma melhor elucidação da situação e problemática.Editora UEPG2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1415810.5212/OlharProfr.v.22.0022Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-171984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209213300https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215981https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215982https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209216138Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderraininfo:eu-repo/semantics/openAccessFrançozo, Rafael VerãoBelderrain, Mischel Carmen Neyra2022-01-02T13:29:27Zoai:uepg.br:article/14158Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-01-02T13:29:27Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
Inclusión de estudiantes con necesidades educativas específicas: un camino estructurado hacia el cambio
Inclusão de estudantes com necessidades educacionais específicas: um caminho estruturado para mudanças
title Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
spellingShingle Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
Françozo, Rafael Verão
Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas.
Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods.
Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas.
title_short Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
title_full Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
title_fullStr Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
title_full_unstemmed Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
title_sort Inclusion of students with specific educational needs: a structured path for changes
author Françozo, Rafael Verão
author_facet Françozo, Rafael Verão
Belderrain, Mischel Carmen Neyra
author_role author
author2 Belderrain, Mischel Carmen Neyra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Françozo, Rafael Verão
Belderrain, Mischel Carmen Neyra
dc.subject.por.fl_str_mv Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas.
Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods.
Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas.
topic Atendimento Educacional Especializado. Educação Especial. Pesquisa Operacional. Métodos de Estruturação de Problemas.
Specialized Educational Service. Special Education. Operational Research. Problem Structuring Methods.
Servicio Educativo Especializado. Educación Especial. Investigación Operativa. Métodos de Estructuración de Problemas.
description Inclusion in the educational environment is a continuous challenge in many educational institutions and is characterized by multiple actors, bias, conflicts and lack of clear information. Although the operational guidelines for Specialized Educational Assistance are required by law, the practical implementation of such guidelines depends on contextual immersion where it is applied. The purpose of this paper is to identify activities necessary for the inclusion of students with Specific Educational Needs through an approach involving Problem- Structuring Methods. For this purpose, a multi-methodology was assembled that combines the classical approaches of Value-Focused Thinking and Soft System Methodology. The constructed multi-methodology was applied in a case study in a unit of the Federal Education System. The main results indicate that some established assumptions should be re-evaluated in the light of the present study.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158
10.5212/OlharProfr.v.22.0022
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209213300
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215981
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209215982
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14158/209209216138
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderrain
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael Verão Françozo, Mischel Carmen Neyra Belderrain
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496839634944