Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Joais Martins
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bazante, Tânia Maria Goretti Donato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2591
Resumo: The article discusses the teacher identity idealized in the formation of Math teachers. For that, we have as a general aim: understand the ideological thought contained in the Pedagogical Political Project (PPP) of the Math Teaching degree from the Federal University of Pernambuco in reference of the teacher identity. In the theoretical sections, it’s discussed the teacher identity concept and the senses and meanings of the PPP. In the methodology we pointed the kind and approach of the study and the analysis technique used, namely content analysis. The discussion about the teacher identity, is accomplished on the light of the PPP from the Math Teaching degree course (UFPE, 2017), therefore, from the content extracted from it. In the considerations, we close the article weaving some understandings about the subject-matter.
id UFMG-24_fb614105c032be638737965b3bd6a6b5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2591
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identityProyecto Político Pedagógico y la formación de profesores/as de Matemática: proyecciones ideológicas para una identidad docenteProjeto Político Pedagógico e a formação de professores/as de Matemática: projeções ideológicas para uma identidade docenteProjeto Político PedagógicoIdentidade docenteCurso de MatemáticaPolitical Pedagogical ProjectTeaching identityMath courseProyecto político pedagógicoIdentidad docenteCurso de MatemáticasThe article discusses the teacher identity idealized in the formation of Math teachers. For that, we have as a general aim: understand the ideological thought contained in the Pedagogical Political Project (PPP) of the Math Teaching degree from the Federal University of Pernambuco in reference of the teacher identity. In the theoretical sections, it’s discussed the teacher identity concept and the senses and meanings of the PPP. In the methodology we pointed the kind and approach of the study and the analysis technique used, namely content analysis. The discussion about the teacher identity, is accomplished on the light of the PPP from the Math Teaching degree course (UFPE, 2017), therefore, from the content extracted from it. In the considerations, we close the article weaving some understandings about the subject-matter.El artículo discute la identidad docente idealizada en la formación de profesores/as de Matemáticas. Para ello, tenemos como objetivo general: comprender el pensamiento ideológico contenido en el Proyecto Político Pedagógico (PPP) del curso de Matemáticas Licenciatura de la Universidad Federal de Pernambuco en lo que se refiere a la identidad docente. En las secciones teóricas se discute el concepto de identidad docente y los sentidos y significados del PPP. En la metodología evidenciamos el tipo y enfoque del estudio y la técnica de análisis empleada, a saber análisis del contenido. La discusión sobre la identidad docente de los/as estudiantes, es realizada a la luz del PPP del curso de Matemáticas Licenciatura (UFPE, 2017), por lo tanto, a partir de los contenidos de él extraídos. En las consideraciones cerramos el artículo tejiendo algunos entendimientos sobre el tema.O artigo discute a identidade docente idealizada na formação de professores/as de Matemática. Para tanto, temos como objetivo geral: compreender o pensamento ideológico contido no Projeto Político Pedagógico (PPP) do curso de Matemática Licenciatura da Universidade Federal de Pernambuco, no que tange à identidade docente. Nas seções teóricas, se discute o conceito de identidade docente e os sentidos e significados do PPP. Na metodologia, evidenciamos o tipo e abordagem do estudo e a técnica de análise empregada, a saber: análise do conteúdo. A discussão sobre a identidade docente dos/as estudantes é realizada à luz do PPP do curso de Matemática Licenciatura (UFPE, 2017). Portanto, a partir dos conteúdos dele extraídos. Nas considerações, fechamos o artigo tecendo alguns entendimentos sobre o tema.Universidade Federal de Minas Gerais2019-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/259110.35699/2237-5864.2019.2591Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-13Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-13Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-132237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2591/11866Copyright (c) 2019 Joais Martins Silva, Tânia Maria Goretti Donato Bazanteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Joais MartinsBazante, Tânia Maria Goretti Donato2020-05-19T18:02:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2591Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:31Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
Proyecto Político Pedagógico y la formación de profesores/as de Matemática: proyecciones ideológicas para una identidad docente
Projeto Político Pedagógico e a formação de professores/as de Matemática: projeções ideológicas para uma identidade docente
title Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
spellingShingle Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
Silva, Joais Martins
Projeto Político Pedagógico
Identidade docente
Curso de Matemática
Political Pedagogical Project
Teaching identity
Math course
Proyecto político pedagógico
Identidad docente
Curso de Matemáticas
title_short Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
title_full Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
title_fullStr Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
title_full_unstemmed Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
title_sort Pedagogical Political Project and the formation of Mathematics teachers: ideological projections for a teaching identity
author Silva, Joais Martins
author_facet Silva, Joais Martins
Bazante, Tânia Maria Goretti Donato
author_role author
author2 Bazante, Tânia Maria Goretti Donato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Joais Martins
Bazante, Tânia Maria Goretti Donato
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto Político Pedagógico
Identidade docente
Curso de Matemática
Political Pedagogical Project
Teaching identity
Math course
Proyecto político pedagógico
Identidad docente
Curso de Matemáticas
topic Projeto Político Pedagógico
Identidade docente
Curso de Matemática
Political Pedagogical Project
Teaching identity
Math course
Proyecto político pedagógico
Identidad docente
Curso de Matemáticas
description The article discusses the teacher identity idealized in the formation of Math teachers. For that, we have as a general aim: understand the ideological thought contained in the Pedagogical Political Project (PPP) of the Math Teaching degree from the Federal University of Pernambuco in reference of the teacher identity. In the theoretical sections, it’s discussed the teacher identity concept and the senses and meanings of the PPP. In the methodology we pointed the kind and approach of the study and the analysis technique used, namely content analysis. The discussion about the teacher identity, is accomplished on the light of the PPP from the Math Teaching degree course (UFPE, 2017), therefore, from the content extracted from it. In the considerations, we close the article weaving some understandings about the subject-matter.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2591
10.35699/2237-5864.2019.2591
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2591
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.2591
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2591/11866
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Joais Martins Silva, Tânia Maria Goretti Donato Bazante
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Joais Martins Silva, Tânia Maria Goretti Donato Bazante
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-13
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-13
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-13
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637436600320