O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106 |
Resumo: | The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teaching |
id |
UERJ_261b7d41881449196b127347e3c02a3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6106 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira, Helênio Fonseca dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330Valente, André Crimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649Barbosa, Flávio de Aguiarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1Silva, Cristiane Brasileiro Mazocolihttp://lattes.cnpq.br/5334933699390758Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonçahttp://lattes.cnpq.br/3373986990789252http://lattes.cnpq.br/8004243003417112Silva, Vanessa Souza da2021-01-05T14:51:27Z2014-08-082014-03-31SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teachingA presente pesquisa tem por objetivo investigar como tem sido o ensino de Língua Portuguesa na Rede Pública de Ensino do Estado do Rio de Janeiro, no século XXI, a partir das orientações curriculares prescritas pela Secretaria de Estado de Educação, buscando investigar se se trata de um ensino prescritivo ou produtivo. Para tanto, toma-se como objeto de análise a proposta curricular para o ensino de Língua Portuguesa, produzida no documento de Reorientação Curricular entregue às escolas em 2006 e no documento atual conhecido como Currículo Mínimo. Nessa proposta, é objeto de análise o discurso do documento oficial no que tange à concepção de linguagem priorizada e ao objetivo do ensino da língua materializado através do que ele apresenta como objeto de ensino das aulas de Língua Portuguesa. Esta pesquisa toma como estratégia metodológica a análise documental, utilizando a abordagem sócio-histórica na pesquisa qualitativa de inspiração bakhtiniana. A base teórica que sustenta, principalmente, esta pesquisa é a teoria da enunciação de Mikhail Bakhtin e postulados de Halliday, McIntosh e Strevens (1974) acerca do ensino prescritivo e produtivo da línguaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:51:27Z No. of bitstreams: 1 Vanessa Souza da Silva_tese (1).pdf: 2426359 bytes, checksum: 8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:51:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Vanessa Souza da Silva_tese (1).pdf: 2426359 bytes, checksum: 8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863 (MD5) Previous issue date: 2014-03-31Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasCurricular ProposalPortuguese LanguageMinimum CurriculumConception of languagePrescriptive and productive language teaching.Proposta CurricularLíngua PortuguesaCurrículo MínimoConcepção de linguagemEnsino Produtivo e Prescritivo da línguaLíngua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ)Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ)Língua portuguesa - Análise do discursoEscolas públicas Rio de Janeiro (RJ)Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ)CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?The teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro: prescriptive or productive?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALVanessa Souza da Silva_tese (1).pdfapplication/pdf2426359http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6106/1/Vanessa+Souza+da+Silva_tese+%281%29.pdf8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863MD511/61062024-02-27 16:16:02.036oai:www.bdtd.uerj.br:1/6106Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro: prescriptive or productive? |
title |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
spellingShingle |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? Silva, Vanessa Souza da Curricular Proposal Portuguese Language Minimum Curriculum Conception of language Prescriptive and productive language teaching. Proposta Curricular Língua Portuguesa Currículo Mínimo Concepção de linguagem Ensino Produtivo e Prescritivo da língua Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ) Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ) Língua portuguesa - Análise do discurso Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ) Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
title_full |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
title_fullStr |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
title_full_unstemmed |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
title_sort |
O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo? |
author |
Silva, Vanessa Souza da |
author_facet |
Silva, Vanessa Souza da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Valente, André Crim |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Flávio de Aguiar |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Brasileiro Mazocoli |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5334933699390758 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonça |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3373986990789252 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8004243003417112 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vanessa Souza da |
contributor_str_mv |
Oliveira, Helênio Fonseca de Valente, André Crim Barbosa, Flávio de Aguiar Silva, Cristiane Brasileiro Mazocoli Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonça |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curricular Proposal Portuguese Language Minimum Curriculum Conception of language Prescriptive and productive language teaching. |
topic |
Curricular Proposal Portuguese Language Minimum Curriculum Conception of language Prescriptive and productive language teaching. Proposta Curricular Língua Portuguesa Currículo Mínimo Concepção de linguagem Ensino Produtivo e Prescritivo da língua Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ) Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ) Língua portuguesa - Análise do discurso Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ) Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Proposta Curricular Língua Portuguesa Currículo Mínimo Concepção de linguagem Ensino Produtivo e Prescritivo da língua Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ) Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ) Língua portuguesa - Análise do discurso Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ) Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teaching |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-08-08 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T14:51:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106 |
identifier_str_mv |
SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6106/1/Vanessa+Souza+da+Silva_tese+%281%29.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728618204692480 |