O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vanessa Souza da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106
Resumo: The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teaching
id UERJ_261b7d41881449196b127347e3c02a3c
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/6106
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Oliveira, Helênio Fonseca dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330Valente, André Crimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649Barbosa, Flávio de Aguiarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1Silva, Cristiane Brasileiro Mazocolihttp://lattes.cnpq.br/5334933699390758Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonçahttp://lattes.cnpq.br/3373986990789252http://lattes.cnpq.br/8004243003417112Silva, Vanessa Souza da2021-01-05T14:51:27Z2014-08-082014-03-31SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teachingA presente pesquisa tem por objetivo investigar como tem sido o ensino de Língua Portuguesa na Rede Pública de Ensino do Estado do Rio de Janeiro, no século XXI, a partir das orientações curriculares prescritas pela Secretaria de Estado de Educação, buscando investigar se se trata de um ensino prescritivo ou produtivo. Para tanto, toma-se como objeto de análise a proposta curricular para o ensino de Língua Portuguesa, produzida no documento de Reorientação Curricular entregue às escolas em 2006 e no documento atual conhecido como Currículo Mínimo. Nessa proposta, é objeto de análise o discurso do documento oficial no que tange à concepção de linguagem priorizada e ao objetivo do ensino da língua materializado através do que ele apresenta como objeto de ensino das aulas de Língua Portuguesa. Esta pesquisa toma como estratégia metodológica a análise documental, utilizando a abordagem sócio-histórica na pesquisa qualitativa de inspiração bakhtiniana. A base teórica que sustenta, principalmente, esta pesquisa é a teoria da enunciação de Mikhail Bakhtin e postulados de Halliday, McIntosh e Strevens (1974) acerca do ensino prescritivo e produtivo da línguaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:51:27Z No. of bitstreams: 1 Vanessa Souza da Silva_tese (1).pdf: 2426359 bytes, checksum: 8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:51:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Vanessa Souza da Silva_tese (1).pdf: 2426359 bytes, checksum: 8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863 (MD5) Previous issue date: 2014-03-31Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasCurricular ProposalPortuguese LanguageMinimum CurriculumConception of languagePrescriptive and productive language teaching.Proposta CurricularLíngua PortuguesaCurrículo MínimoConcepção de linguagemEnsino Produtivo e Prescritivo da línguaLíngua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ)Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ)Língua portuguesa - Análise do discursoEscolas públicas Rio de Janeiro (RJ)Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ)CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?The teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro: prescriptive or productive?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALVanessa Souza da Silva_tese (1).pdfapplication/pdf2426359http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6106/1/Vanessa+Souza+da+Silva_tese+%281%29.pdf8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863MD511/61062024-02-27 16:16:02.036oai:www.bdtd.uerj.br:1/6106Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro: prescriptive or productive?
title O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
spellingShingle O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
Silva, Vanessa Souza da
Curricular Proposal
Portuguese Language
Minimum Curriculum
Conception of language
Prescriptive and productive language teaching.
Proposta Curricular
Língua Portuguesa
Currículo Mínimo
Concepção de linguagem
Ensino Produtivo e Prescritivo da língua
Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ)
Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ)
Língua portuguesa - Análise do discurso
Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ)
Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ)
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
title_full O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
title_fullStr O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
title_full_unstemmed O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
title_sort O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?
author Silva, Vanessa Souza da
author_facet Silva, Vanessa Souza da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Helênio Fonseca de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=H1330
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Valente, André Crim
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Barbosa, Flávio de Aguiar
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799495A1
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Silva, Cristiane Brasileiro Mazocoli
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5334933699390758
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonça
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3373986990789252
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8004243003417112
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vanessa Souza da
contributor_str_mv Oliveira, Helênio Fonseca de
Valente, André Crim
Barbosa, Flávio de Aguiar
Silva, Cristiane Brasileiro Mazocoli
Cyranka, Lúcia Furtado de Mendonça
dc.subject.eng.fl_str_mv Curricular Proposal
Portuguese Language
Minimum Curriculum
Conception of language
Prescriptive and productive language teaching.
topic Curricular Proposal
Portuguese Language
Minimum Curriculum
Conception of language
Prescriptive and productive language teaching.
Proposta Curricular
Língua Portuguesa
Currículo Mínimo
Concepção de linguagem
Ensino Produtivo e Prescritivo da língua
Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ)
Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ)
Língua portuguesa - Análise do discurso
Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ)
Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ)
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.por.fl_str_mv Proposta Curricular
Língua Portuguesa
Currículo Mínimo
Concepção de linguagem
Ensino Produtivo e Prescritivo da língua
Língua portuguesa Estudo e ensino - Rio de Janeiro (RJ)
Currículo Avaliação Rio de Janeiro (RJ)
Língua portuguesa - Análise do discurso
Escolas públicas Rio de Janeiro (RJ)
Educação e Estado - Rio de Janeiro (RJ)
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The present research aims at investigating how has been the teaching of Portuguese Language at state public schools of Rio de Janeiro, in the 21st century, through the curricular orientations prescribed by the Secretaria Estadual de Educação, in order to investigate whether this is a prescriptive or productive teaching. To do so, it is taken as the object of analysis the proposed curriculum for the teaching of Portuguese, produced in the document of Curricular Reorientation given to schools in 2006, and the current document known as Minimum Curriculum. In this investigation, is the object of the discourse analysis of official document regarding the design of prioritized language and purpose of language teaching materialized through what it presents as the object of teaching of Portuguese Language classes. This study takes as methodological strategy the documental analysis, using the socio-historical approach in the qualitative research of bathkinian inspiration. The theoretical basis that supports mainly this research is Mikhail Bakhtin s theory of enunciation and the postulates Halliday, McIntosh and Strevens s (1974) about the prescriptive and productive language teaching
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-08
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T14:51:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106
identifier_str_mv SILVA, Vanessa Souza da. O ensino da Língua Portuguesa nas escolas públicas do estado do Rio de Janeiro: prescritivo ou produtivo?. 2014. 350 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6106/1/Vanessa+Souza+da+Silva_tese+%281%29.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8213ab86a0c4a23fe9e1012483096863
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728618204692480