Indiossincrasias Guarani Mbya: A identidade, a escola e o audiovisual
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10270 |
Resumo: | This research aims to investigate the construction of the teaching identity from the experience of two young Guarani Mbya teachers, inhabitants of the Sapukai village in Rio de Janeiro. How is the teaching profession redefined by Guarani youth, which has never taken a teacher training course? What challenges and achievements do they envision from their life histories and classroom practices? On the other hand, based on Law 11.645 / 2008, what would be the impact of the performance of these teachers in a Pedagogy course in a public university? These two young Guarani Mbya indigenous teachers are linked to the Guarani Karai Kuery Indigenous State College (CEIGKKR) in Angra dos Reis, Rio de Janeiro. Through the methodology of action research, observation of their classes, interviews and analysis of documents produced by these teachers, we discuss some of the concepts considered central to this debate, such as: identity, culture, memory, hybridity, mobility and accountability of the State in face of the challenges present in the context of the training of indigenous teachers for the effective consolidation of the indigenous school, with a diversified, intercultural and bilingual curriculum. We also approach Halbwachs' (1990) concept of recall, in order to relate the use of audiovisual technology and the construction of the teaching identity of these young Guarani Mbya teachers. Among our results, this is evidence of the importance of the indigenous knowledge being reviewed and socially valued, included even, in the curriculum of initial teacher training, as required by Law 11.648. The pedagogical action of the Guarani teachers is influenced by personal characteristics and by the professional and community life of Guarani. |
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On the other hand, based on Law 11.645 / 2008, what would be the impact of the performance of these teachers in a Pedagogy course in a public university? These two young Guarani Mbya indigenous teachers are linked to the Guarani Karai Kuery Indigenous State College (CEIGKKR) in Angra dos Reis, Rio de Janeiro. Through the methodology of action research, observation of their classes, interviews and analysis of documents produced by these teachers, we discuss some of the concepts considered central to this debate, such as: identity, culture, memory, hybridity, mobility and accountability of the State in face of the challenges present in the context of the training of indigenous teachers for the effective consolidation of the indigenous school, with a diversified, intercultural and bilingual curriculum. We also approach Halbwachs' (1990) concept of recall, in order to relate the use of audiovisual technology and the construction of the teaching identity of these young Guarani Mbya teachers. Among our results, this is evidence of the importance of the indigenous knowledge being reviewed and socially valued, included even, in the curriculum of initial teacher training, as required by Law 11.648. The pedagogical action of the Guarani teachers is influenced by personal characteristics and by the professional and community life of Guarani.Esta pesquisa tem como objetivo investigar a construção da identidade docente a partir da experiência de dois jovens professores Guarani Mbya, habitantes da aldeia Sapukai no Rio de Janeiro. Pesquisar a experiência. A escuta sensível da narrativa. A possibilidade da narrativa de re(elaborar) e despertar os sentidos. Compreender /mediar saberes. Como a profissão docente é ressignificada pelos jovens Guarani, que nunca fizeram um curso de formação docente? Quais os desafios e as conquistas que eles visualizam a partir de suas histórias de vida e de suas práticas em sala de aula? Por outro lado, tendo como base a Lei 11.645/2008, quais seriam os impactos da atuação desses professores em um curso de Pedagogia numa universidade pública? Esses dois jovens professores indígenas Guarani Mbya estão vinculados ao Colégio Estadual Indígena Guarani Karai Kuery Renda (CEIGKKR) em Angra dos Reis, Rio de Janeiro. Através da observação de suas aulas, das entrevistas e da análise de documentos produzidos por esses professores, pretendemos discutir, alguns dos conceitos considerados centrais nesse debate, tais como: identidade, cultura, memória, hibridismo, mobilidade e a responsabilização do Estado frente aos desafios presentes no contexto da formação de professores indígenas para a efetiva consolidação da escola indígena, com um currículo diversificado, intercultural e bilíngue. Também procuramos discutir o conceito de rememoração, de Halbwachs (1990), para relacionar o uso da tecnologia audiovisual e a construção da identidade docente desses jovens professores Guarani Mbya. A ação pedagógica dos docentes Guarani está influenciada pelas características pessoais e pelo percurso de vida profissional e comunitária Guarani.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:40:16Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Claudia Oliveira Barros.pdf: 1502823 bytes, checksum: 8d618965a7f63dfacc99273fdeb7b6e5 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:40:16Z (GMT). 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