O internetês vai a escola?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Fernanda Gabriel
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721
Resumo: This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved.
id UERJ_ca939430a3c25222abe013659bd27700
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10721
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Barreto, Raquel Goularthttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796101P6&dataRevisao=nullGoulart, Paulo Sergio Sgarbihttp://lattes.cnpq.br/1496923787029708Zuin, Antônio álvaro Soareshttp://lattes.cnpq.br/5543562307373287http://lattes.cnpq.br/7394976778099544Mendes, Fernanda Gabriel2021-01-05T21:56:54Z2010-06-232009-09-17MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved.O presente estudo objetivou captar a percepção dos professores acerca do internetês , buscando entender como a escola tem lidado com as práticas de linguagem produzidas na internet a partir da relação entre seus usuários e a linguagem ali produzida. Para isso, foram expostos os aspectos sócio-políticoculturais das práticas de leitura e escrita, caracterizando os gêneros surgidos com a crescente utilização da internet, em sua estreita ligação com a linguagem e o suporte utilizado, tendo o hipertexto como uma possível revolução nas maneiras de ler e escrever. Além disso, foram necessárias distinções entre letramento e alfabetização em virtude da presença de textos tecidos por múltiplas linguagens. As particularidades, pontos de distinção e aproximações possíveis entre as práticas de leitura e escrita na internet e na escola foram postas, ao lado do internetês , como aspectos centrais do estudo. A Análise Crítica do Discurso foi utilizada como referencial, tendo a modalidade como categoria analítica, buscando através de questionários e entrevistas alcançar o objetivo proposto. Foi possível perceber que o internetês ainda é alvo de dúvidas e questionamentos, deixando a recontextualização do conceito de bidialetalismo funcional como proposta de trabalho.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:56:54Z No. of bitstreams: 1 Dissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf: 631903 bytes, checksum: 5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:56:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf: 631903 bytes, checksum: 5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef (MD5) Previous issue date: 2009-09-17Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoGenres of textsReading and writing practicesInternet dialectFunctional bi-dialectalismGêneros textuaisPráticas de leitura e escritaInternetêsBidialetalismo funcionalComunicação de massa e tecnologiaRealidade virtualEscritaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO internetês vai a escola?Does the internet dialect go to school?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdfapplication/pdf631903http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10721/1/Dissert_+Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fefMD511/107212024-02-27 12:43:34.686oai:www.bdtd.uerj.br:1/10721Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O internetês vai a escola?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Does the internet dialect go to school?
title O internetês vai a escola?
spellingShingle O internetês vai a escola?
Mendes, Fernanda Gabriel
Genres of texts
Reading and writing practices
Internet dialect
Functional bi-dialectalism
Gêneros textuais
Práticas de leitura e escrita
Internetês
Bidialetalismo funcional
Comunicação de massa e tecnologia
Realidade virtual
Escrita
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O internetês vai a escola?
title_full O internetês vai a escola?
title_fullStr O internetês vai a escola?
title_full_unstemmed O internetês vai a escola?
title_sort O internetês vai a escola?
author Mendes, Fernanda Gabriel
author_facet Mendes, Fernanda Gabriel
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barreto, Raquel Goulart
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796101P6&dataRevisao=null
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Goulart, Paulo Sergio Sgarbi
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1496923787029708
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Zuin, Antônio álvaro Soares
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5543562307373287
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7394976778099544
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Fernanda Gabriel
contributor_str_mv Barreto, Raquel Goulart
Goulart, Paulo Sergio Sgarbi
Zuin, Antônio álvaro Soares
dc.subject.eng.fl_str_mv Genres of texts
Reading and writing practices
Internet dialect
Functional bi-dialectalism
topic Genres of texts
Reading and writing practices
Internet dialect
Functional bi-dialectalism
Gêneros textuais
Práticas de leitura e escrita
Internetês
Bidialetalismo funcional
Comunicação de massa e tecnologia
Realidade virtual
Escrita
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros textuais
Práticas de leitura e escrita
Internetês
Bidialetalismo funcional
Comunicação de massa e tecnologia
Realidade virtual
Escrita
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-09-17
dc.date.available.fl_str_mv 2010-06-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:56:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721
identifier_str_mv MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10721/1/Dissert_+Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728653042581504