O internetês vai a escola?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721 |
Resumo: | This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved. |
id |
UERJ_ca939430a3c25222abe013659bd27700 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10721 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barreto, Raquel Goularthttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796101P6&dataRevisao=nullGoulart, Paulo Sergio Sgarbihttp://lattes.cnpq.br/1496923787029708Zuin, Antônio álvaro Soareshttp://lattes.cnpq.br/5543562307373287http://lattes.cnpq.br/7394976778099544Mendes, Fernanda Gabriel2021-01-05T21:56:54Z2010-06-232009-09-17MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved.O presente estudo objetivou captar a percepção dos professores acerca do internetês , buscando entender como a escola tem lidado com as práticas de linguagem produzidas na internet a partir da relação entre seus usuários e a linguagem ali produzida. Para isso, foram expostos os aspectos sócio-políticoculturais das práticas de leitura e escrita, caracterizando os gêneros surgidos com a crescente utilização da internet, em sua estreita ligação com a linguagem e o suporte utilizado, tendo o hipertexto como uma possível revolução nas maneiras de ler e escrever. Além disso, foram necessárias distinções entre letramento e alfabetização em virtude da presença de textos tecidos por múltiplas linguagens. As particularidades, pontos de distinção e aproximações possíveis entre as práticas de leitura e escrita na internet e na escola foram postas, ao lado do internetês , como aspectos centrais do estudo. A Análise Crítica do Discurso foi utilizada como referencial, tendo a modalidade como categoria analítica, buscando através de questionários e entrevistas alcançar o objetivo proposto. Foi possível perceber que o internetês ainda é alvo de dúvidas e questionamentos, deixando a recontextualização do conceito de bidialetalismo funcional como proposta de trabalho.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:56:54Z No. of bitstreams: 1 Dissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf: 631903 bytes, checksum: 5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:56:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf: 631903 bytes, checksum: 5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef (MD5) Previous issue date: 2009-09-17Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoGenres of textsReading and writing practicesInternet dialectFunctional bi-dialectalismGêneros textuaisPráticas de leitura e escritaInternetêsBidialetalismo funcionalComunicação de massa e tecnologiaRealidade virtualEscritaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO internetês vai a escola?Does the internet dialect go to school?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_ Fernanda_GMendes_Bdtd.pdfapplication/pdf631903http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10721/1/Dissert_+Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fefMD511/107212024-02-27 12:43:34.686oai:www.bdtd.uerj.br:1/10721Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O internetês vai a escola? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Does the internet dialect go to school? |
title |
O internetês vai a escola? |
spellingShingle |
O internetês vai a escola? Mendes, Fernanda Gabriel Genres of texts Reading and writing practices Internet dialect Functional bi-dialectalism Gêneros textuais Práticas de leitura e escrita Internetês Bidialetalismo funcional Comunicação de massa e tecnologia Realidade virtual Escrita CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O internetês vai a escola? |
title_full |
O internetês vai a escola? |
title_fullStr |
O internetês vai a escola? |
title_full_unstemmed |
O internetês vai a escola? |
title_sort |
O internetês vai a escola? |
author |
Mendes, Fernanda Gabriel |
author_facet |
Mendes, Fernanda Gabriel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barreto, Raquel Goulart |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796101P6&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Goulart, Paulo Sergio Sgarbi |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1496923787029708 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Zuin, Antônio álvaro Soares |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5543562307373287 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7394976778099544 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Fernanda Gabriel |
contributor_str_mv |
Barreto, Raquel Goulart Goulart, Paulo Sergio Sgarbi Zuin, Antônio álvaro Soares |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Genres of texts Reading and writing practices Internet dialect Functional bi-dialectalism |
topic |
Genres of texts Reading and writing practices Internet dialect Functional bi-dialectalism Gêneros textuais Práticas de leitura e escrita Internetês Bidialetalismo funcional Comunicação de massa e tecnologia Realidade virtual Escrita CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros textuais Práticas de leitura e escrita Internetês Bidialetalismo funcional Comunicação de massa e tecnologia Realidade virtual Escrita |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aimed at capturing of teachers perception about the new language practices on the internet, trying to figure out how schools are dealing with the relations between students and those practices. Social, political and cultural aspects of practices of reading and writing were focused so as to contextualize the new texts related to the increasing usage of internet, due to the connection between language and the used support, such as the hypertext, generally seen as a sort of revolution in reading and writing. Literacy is discussed in terms of the multiple languages (semiotic materials) involved. The divergences and the similarities found between reading and writing practices on the internet and at schools were analyzed in association with the new internet dialect as the central point. Critical discourse analysis was the main reference, being modality chosen as the entry point to the answers to the questionnaire and to the interviews. Since there are many doubts and discussions related to the so-called internet dialect, it was concluded that recontextualizing the notion of functional bi-dialectalism should be an alternative to deal with the questions involved. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-09-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-06-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:56:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721 |
identifier_str_mv |
MENDES, Fernanda Gabriel. O internetês vai a escola?. 2009. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10721/1/Dissert_+Fernanda_GMendes_Bdtd.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5c2dcbb015472d16aba1c98fd66f3fef |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728653042581504 |