E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931 |
Resumo: | Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality. |
id |
UERJ_f01303f8f16efb5161491455f845b7d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13931 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdaráhttp://lattes.cnpq.br/0568067579568217Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraeshttp://lattes.cnpq.br/3966384064717646Arantes, Poliana Coeli Costahttp://lattes.cnpq.br/5165558919305750D'olivo, Fernanda Moraeshttp://lattes.cnpq.br/4198534238479830http://lattes.cnpq.br/3722608023511297Silva, Leandra Cristina Machado da2021-01-07T14:53:51Z2019-04-152018-08-20SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality.Através da pesquisa que ora apresento, investiguei os sentidos atribuídos por uma professora voluntária de língua portuguesa como língua de acolhimento em uma turma de refugiados à experiência vivida no contexto de uma ONG. A abordagem para pesquisa seguiu os princípios da Prática Exploratória, conforme Moraes Bezerra (2003) e Miller (2004). A Prática Exploratória foi escolhida por estimular a reflexão acerca do fazer docente através de um processo de pesquisa colaborativo. A ferramenta utilizada para a geração de dados foram entrevistas as quais foram transcritas e divididas em cenas para a realização das análises com o objetivo de construir conhecimento a respeito do contexto vivido por essa voluntária visto que não existem muitas pesquisas abordando o docente nessas situações. Para as análises, foi utilizado o construto práticas discursivas de acordo com Maingueneau (2015), aliado às reflexões de Deusdará e Arantes (2015), e Amado (2014) para construir entendimento a respeito do ensino de língua portuguesa a partir uma prática humanística de ensino focando no sujeito como um ser construído que precisa se expressar em uma nova realidade linguística.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T14:53:51Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Leandra Machado.pdf: 1619736 bytes, checksum: d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T14:53:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Leandra Machado.pdf: 1619736 bytes, checksum: d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e (MD5) Previous issue date: 2018-08-20application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresRefugeesHost languageTeaching of Portuguese LanguageExploratory practiceRefugiadosLíngua de acolhimentoEnsino de Língua PortuguesaPrática rxploratóriaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAE é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntáriaAnd it is a trained improvisation, a previously trained improvisation : meanings of working with refugees in interviews with a volunteer teacherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Leandra Machado.pdfapplication/pdf1619736http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13931/1/Dissertacao+Leandra+Machado.pdfd8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072eMD511/139312024-02-27 16:05:13.017oai:www.bdtd.uerj.br:1/13931Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:05:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
And it is a trained improvisation, a previously trained improvisation : meanings of working with refugees in interviews with a volunteer teacher |
title |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
spellingShingle |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária Silva, Leandra Cristina Machado da Refugees Host language Teaching of Portuguese Language Exploratory practice Refugiados Língua de acolhimento Ensino de Língua Portuguesa Prática rxploratória CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
title_full |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
title_fullStr |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
title_full_unstemmed |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
title_sort |
E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária |
author |
Silva, Leandra Cristina Machado da |
author_facet |
Silva, Leandra Cristina Machado da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdará |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0568067579568217 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3966384064717646 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Arantes, Poliana Coeli Costa |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5165558919305750 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
D'olivo, Fernanda Moraes |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4198534238479830 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3722608023511297 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Leandra Cristina Machado da |
contributor_str_mv |
Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdará Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraes Arantes, Poliana Coeli Costa D'olivo, Fernanda Moraes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Refugees Host language Teaching of Portuguese Language Exploratory practice |
topic |
Refugees Host language Teaching of Portuguese Language Exploratory practice Refugiados Língua de acolhimento Ensino de Língua Portuguesa Prática rxploratória CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Refugiados Língua de acolhimento Ensino de Língua Portuguesa Prática rxploratória |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-08-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-04-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T14:53:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931 |
identifier_str_mv |
SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13931/1/Dissertacao+Leandra+Machado.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728676438409216 |