E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Leandra Cristina Machado da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931
Resumo: Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality.
id UERJ_f01303f8f16efb5161491455f845b7d9
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13931
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdaráhttp://lattes.cnpq.br/0568067579568217Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraeshttp://lattes.cnpq.br/3966384064717646Arantes, Poliana Coeli Costahttp://lattes.cnpq.br/5165558919305750D'olivo, Fernanda Moraeshttp://lattes.cnpq.br/4198534238479830http://lattes.cnpq.br/3722608023511297Silva, Leandra Cristina Machado da2021-01-07T14:53:51Z2019-04-152018-08-20SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality.Através da pesquisa que ora apresento, investiguei os sentidos atribuídos por uma professora voluntária de língua portuguesa como língua de acolhimento em uma turma de refugiados à experiência vivida no contexto de uma ONG. A abordagem para pesquisa seguiu os princípios da Prática Exploratória, conforme Moraes Bezerra (2003) e Miller (2004). A Prática Exploratória foi escolhida por estimular a reflexão acerca do fazer docente através de um processo de pesquisa colaborativo. A ferramenta utilizada para a geração de dados foram entrevistas as quais foram transcritas e divididas em cenas para a realização das análises com o objetivo de construir conhecimento a respeito do contexto vivido por essa voluntária visto que não existem muitas pesquisas abordando o docente nessas situações. Para as análises, foi utilizado o construto práticas discursivas de acordo com Maingueneau (2015), aliado às reflexões de Deusdará e Arantes (2015), e Amado (2014) para construir entendimento a respeito do ensino de língua portuguesa a partir uma prática humanística de ensino focando no sujeito como um ser construído que precisa se expressar em uma nova realidade linguística.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T14:53:51Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Leandra Machado.pdf: 1619736 bytes, checksum: d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T14:53:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Leandra Machado.pdf: 1619736 bytes, checksum: d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e (MD5) Previous issue date: 2018-08-20application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresRefugeesHost languageTeaching of Portuguese LanguageExploratory practiceRefugiadosLíngua de acolhimentoEnsino de Língua PortuguesaPrática rxploratóriaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAE é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntáriaAnd it is a trained improvisation, a previously trained improvisation : meanings of working with refugees in interviews with a volunteer teacherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Leandra Machado.pdfapplication/pdf1619736http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13931/1/Dissertacao+Leandra+Machado.pdfd8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072eMD511/139312024-02-27 16:05:13.017oai:www.bdtd.uerj.br:1/13931Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:05:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv And it is a trained improvisation, a previously trained improvisation : meanings of working with refugees in interviews with a volunteer teacher
title E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
spellingShingle E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
Silva, Leandra Cristina Machado da
Refugees
Host language
Teaching of Portuguese Language
Exploratory practice
Refugiados
Língua de acolhimento
Ensino de Língua Portuguesa
Prática rxploratória
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
title_full E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
title_fullStr E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
title_full_unstemmed E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
title_sort E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária
author Silva, Leandra Cristina Machado da
author_facet Silva, Leandra Cristina Machado da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdará
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0568067579568217
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraes
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3966384064717646
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Arantes, Poliana Coeli Costa
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5165558919305750
dc.contributor.referee3.fl_str_mv D'olivo, Fernanda Moraes
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4198534238479830
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3722608023511297
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Leandra Cristina Machado da
contributor_str_mv Rodrigues, Bruno Rêgo Deusdará
Bezerra, Isabel Cristina Rangel Moraes
Arantes, Poliana Coeli Costa
D'olivo, Fernanda Moraes
dc.subject.eng.fl_str_mv Refugees
Host language
Teaching of Portuguese Language
Exploratory practice
topic Refugees
Host language
Teaching of Portuguese Language
Exploratory practice
Refugiados
Língua de acolhimento
Ensino de Língua Portuguesa
Prática rxploratória
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.por.fl_str_mv Refugiados
Língua de acolhimento
Ensino de Língua Portuguesa
Prática rxploratória
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description Through this research, I investigated the meanings attributed by a volunteer teacher of Portuguese as host language to a group of refugees to the experience lived during the classes at an NGO. The approach used to do the research followed the principles of Exploratory Practice, according to Moraes Bezerra (2003) and Miller (2004). Exploratory Practice was chosen because it stimulateds reflection about the teacher and the teaching context through a process of collaborative research. The tool used for data generation were interviews that were transcribed and divided into scenes for the accomplishment of the analysis with the objective of constructing knowledge about the context lived by this volunteer teacher since there is not much research addressing the teacher in these situations. For the analysis, the following construct was used discursive practices according to Maingueneau (2015) and allied to the reflections of Deusdará (2015) Arantes (2015) Rizental (2016) and Amado (2014) to build understanding about Portuguese language teaching at a humanistic practice of teaching focusing on the subject as a constructed being that needs to express himself in a new linguistic reality.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-08-20
dc.date.available.fl_str_mv 2019-04-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T14:53:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931
identifier_str_mv SILVA, Leandra Cristina Machado da. E é uma improvisação treinada, previamente treinada : sentidos do trabalho com refugiados em entrevistas com professora voluntária. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos, Estudos literários) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13931/1/Dissertacao+Leandra+Machado.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d8a25c47cfd57bc0f753804a17e1072e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728676438409216