O TEACHING ENGLISH ON PUBLIC SCHOOLS: FROM EXPANSION TO REQUIREMENT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5636 |
Resumo: | This article deals with the agenda of the policy of expanding language teaching and legal demands on foreign language in elementary school, from the nineteenth century to nowadays focusing on the debate on the provision of teaching English in contemporary legislations. Through documentary analysis, and supported by authors such as RAJAGOPALAN (2013, 2005), LEFFA (1999), SAVIANI (2005), FRIGOTTO and CIAVATTA (2003), it was possible to conclude that the policy agenda for the expansion of language teaching, as well as its legal demands and the geopolitics of the teaching of English from the nineteenth century to the present, favored the contradictory character of language teaching, making a relation of ideological domination simultaneously with the demand for emancipation through the knowledge of a foreign language. |
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O TEACHING ENGLISH ON PUBLIC SCHOOLS: FROM EXPANSION TO REQUIREMENTO LA ENSEÑAZA DE INGLÉS EN LAS ESCUELAS PUBLICAS: EXPANSIÓN Y OBLIGATORIEDADO ENSINO DE INGLÊS NAS ESCOLAS PÚBLICAS: DA EXPANSÃO À OBRIGATORIEDADEEnsino de inglêsHistória do ensino de língua estrangeiraPolítica educacionalEnseñanza de inglésHistoria de la enseñanza de lengua extranjeraPolítica educativaEnglish teachingHistory of foreign language teachingEducational politicsThis article deals with the agenda of the policy of expanding language teaching and legal demands on foreign language in elementary school, from the nineteenth century to nowadays focusing on the debate on the provision of teaching English in contemporary legislations. Through documentary analysis, and supported by authors such as RAJAGOPALAN (2013, 2005), LEFFA (1999), SAVIANI (2005), FRIGOTTO and CIAVATTA (2003), it was possible to conclude that the policy agenda for the expansion of language teaching, as well as its legal demands and the geopolitics of the teaching of English from the nineteenth century to the present, favored the contradictory character of language teaching, making a relation of ideological domination simultaneously with the demand for emancipation through the knowledge of a foreign language.El presente artículo aborda la agenda de la política de ampliación de la enseñanza de idiomas y las demandas legales acerca de la lengua extranjera en la Enseñanza Fundamental, pasando el período de tiempo del siglo XIX a los días actuales con foco en el debate sobre la oferta de la enseñanza de inglés como lengua extranjera en las legislaciones contemporáneas. A través del análisis documental y teniendo como referencia teórica a autores del campo de la lingüística como Rajagopalan (2013, 2005) y Leffa (1999), así como la política educativa (SAVIANI, 2005) y FRIGOTTO, CIAVATTA (2003)), fue posible concluir Considerando que la agenda de la política de expansión de la enseñanza de idiomas, así como sus demandas legales y la geopolítica de la enseñanza del inglés desde el siglo XIX hasta el presente, favorecieron el carácter contradictorio de la enseñanza de idiomas, haciendo que una relación de dominación ideológica coincidiera con la demanda de emancipación a través del conocimiento de un idioma extranjero.O presente artigo tem como objetivo analisar a agenda da política de ampliação do ensino de idiomas e as demandas legais acerca da língua estrangeira no Ensino Fundamental, perpassando o período de tempo do século XIX aos dias atuais com foco no debate sobre a oferta do ensino de inglês como língua estrangeira nas legislações contemporâneas. Através de análise documental e tendo, como referencial teórico, autores tanto do campo da linguística como Rajagopalan (2013, 2005) e Leffa (1999) quanto da política educacional (SAVIANI, 2005) e FRIGOTTO, CIAVATTA (2003)), foi possível concluir que a agenda da política de ampliação do ensino de idiomas, bem como suas demandas legais e a geopolítica do ensino do inglês do século XIX até o presente favoreceram o caráter contraditório do ensino do idioma, perfazendo uma relação de dominação ideológica simultaneamente à exigência por emancipação através do conhecimento de uma língua estrangeira.Edições UESB2019-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/563610.22481/praxisedu.v15i34.5636Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 503-525Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 503-525Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 503-5252178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5636/4256do Amaral, Daniela PattiFonseca, Aline Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5636Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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