Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Maria Milena de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612
Resumo: In this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally.
id UESB-7_94b32ab6d9b91dd9552c087d6a397d10
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11612
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Práticas investigativas no contexto de clubes de ciênciasPrácticas de investigación en el contexto de los clubes de cienciasInvestigative practices in the context of science clubseducação básicaensino de ciênciasiniciação científicaclube de ciênciaspráticas investigativaseducación básicaenseñanza de las cienciasiniciación científicaclub de cienciasprácticas de investigaciónbasic educationscience teachingscientific initiationscience clubinvestigative practicesIn this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally.Nesta pesquisa, objetivamos analisar e explicitar nas produções científicas publicadas em anais do ENPEC as práticas investigativas em Clubes de Ciências que expressam contribuições para a iniciação científica de estudantes da educação básica. A abordagem é qualitativa, narrativa, na qual realizamos uma busca nos anais do ENPEC no período de 1997 a 2021, utilizando o termo-chave “Clube de Ciências”, onde encontramos 30 produções científicas. Destas, selecionamos 13 artigos com enfoque nas práticas investigativas no contexto de Clubes de Ciências. Após a análise, concluímos que as práticas investigativas em Clubes de Ciências desenvolvidas por meio de atividades de iniciação científica, com momentos de planejar, realizar experimentos, discutir, aceitar críticas construtivas, ter responsabilidades com seus aprendizados e com o meio em que vivem, possibilitam o aprender cientificamente e culturalmente.En esta investigación, se buscó analizar y explicar en el producciones científicas publicadas en los annais de ENPEC el prácticas investigativas en el contexto de los Clubes de Ciencias que expresan aportes a la iniciación científica de estudiantes de educación básica. El enfoque es cualitativo, narrativo, en el que realizamos una búsqueda en los anales de la ENPEC desde 1997 hasta 2021, utilizando el término clave “Club de Ciencias”, donde encontramos 30 producciones científicas. De estos, seleccionamos 13 artículos centrados en las prácticas de investigación en el contexto de los Clubes de Ciencias. Luego del análisis, concluimos que las prácticas de investigación en los Clubes de Ciencias desarrolladas a través de actividades de iniciación científica, con momentos de planificación, realización de experimentos, discusión, aceptación de críticas constructivas, tener responsabilidades con su aprendizaje y el entorno en el que viven, hacen posible aprender científica y culturalmente.Edições UESB2023-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1161210.22481/praxisedu.v19i50.11612Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e116122178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612/7368Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Maria Milena de OliveiraGonçalves, Terezinha Valim Oliver2023-01-31T13:38:48Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11612Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-01-31T13:38:48Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
Prácticas de investigación en el contexto de los clubes de ciencias
Investigative practices in the context of science clubs
title Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
spellingShingle Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
Abreu, Maria Milena de Oliveira
educação básica
ensino de ciências
iniciação científica
clube de ciências
práticas investigativas
educación básica
enseñanza de las ciencias
iniciación científica
club de ciencias
prácticas de investigación
basic education
science teaching
scientific initiation
science club
investigative practices
title_short Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
title_full Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
title_fullStr Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
title_full_unstemmed Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
title_sort Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
author Abreu, Maria Milena de Oliveira
author_facet Abreu, Maria Milena de Oliveira
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author_role author
author2 Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Maria Milena de Oliveira
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv educação básica
ensino de ciências
iniciação científica
clube de ciências
práticas investigativas
educación básica
enseñanza de las ciencias
iniciación científica
club de ciencias
prácticas de investigación
basic education
science teaching
scientific initiation
science club
investigative practices
topic educação básica
ensino de ciências
iniciação científica
clube de ciências
práticas investigativas
educación básica
enseñanza de las ciencias
iniciación científica
club de ciencias
prácticas de investigación
basic education
science teaching
scientific initiation
science club
investigative practices
description In this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612
10.22481/praxisedu.v19i50.11612
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.11612
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612/7368
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813545504768