Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612 |
Resumo: | In this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally. |
id |
UESB-7_94b32ab6d9b91dd9552c087d6a397d10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11612 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciênciasPrácticas de investigación en el contexto de los clubes de cienciasInvestigative practices in the context of science clubseducação básicaensino de ciênciasiniciação científicaclube de ciênciaspráticas investigativaseducación básicaenseñanza de las cienciasiniciación científicaclub de cienciasprácticas de investigaciónbasic educationscience teachingscientific initiationscience clubinvestigative practicesIn this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally.Nesta pesquisa, objetivamos analisar e explicitar nas produções científicas publicadas em anais do ENPEC as práticas investigativas em Clubes de Ciências que expressam contribuições para a iniciação científica de estudantes da educação básica. A abordagem é qualitativa, narrativa, na qual realizamos uma busca nos anais do ENPEC no período de 1997 a 2021, utilizando o termo-chave “Clube de Ciências”, onde encontramos 30 produções científicas. Destas, selecionamos 13 artigos com enfoque nas práticas investigativas no contexto de Clubes de Ciências. Após a análise, concluímos que as práticas investigativas em Clubes de Ciências desenvolvidas por meio de atividades de iniciação científica, com momentos de planejar, realizar experimentos, discutir, aceitar críticas construtivas, ter responsabilidades com seus aprendizados e com o meio em que vivem, possibilitam o aprender cientificamente e culturalmente.En esta investigación, se buscó analizar y explicar en el producciones científicas publicadas en los annais de ENPEC el prácticas investigativas en el contexto de los Clubes de Ciencias que expresan aportes a la iniciación científica de estudiantes de educación básica. El enfoque es cualitativo, narrativo, en el que realizamos una búsqueda en los anales de la ENPEC desde 1997 hasta 2021, utilizando el término clave “Club de Ciencias”, donde encontramos 30 producciones científicas. De estos, seleccionamos 13 artículos centrados en las prácticas de investigación en el contexto de los Clubes de Ciencias. Luego del análisis, concluimos que las prácticas de investigación en los Clubes de Ciencias desarrolladas a través de actividades de iniciación científica, con momentos de planificación, realización de experimentos, discusión, aceptación de críticas constructivas, tener responsabilidades con su aprendizaje y el entorno en el que viven, hacen posible aprender científica y culturalmente.Edições UESB2023-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1161210.22481/praxisedu.v19i50.11612Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e116122178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612/7368Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Maria Milena de OliveiraGonçalves, Terezinha Valim Oliver2023-01-31T13:38:48Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11612Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-01-31T13:38:48Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências Prácticas de investigación en el contexto de los clubes de ciencias Investigative practices in the context of science clubs |
title |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
spellingShingle |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências Abreu, Maria Milena de Oliveira educação básica ensino de ciências iniciação científica clube de ciências práticas investigativas educación básica enseñanza de las ciencias iniciación científica club de ciencias prácticas de investigación basic education science teaching scientific initiation science club investigative practices |
title_short |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
title_full |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
title_fullStr |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
title_full_unstemmed |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
title_sort |
Práticas investigativas no contexto de clubes de ciências |
author |
Abreu, Maria Milena de Oliveira |
author_facet |
Abreu, Maria Milena de Oliveira Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Maria Milena de Oliveira Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação básica ensino de ciências iniciação científica clube de ciências práticas investigativas educación básica enseñanza de las ciencias iniciación científica club de ciencias prácticas de investigación basic education science teaching scientific initiation science club investigative practices |
topic |
educação básica ensino de ciências iniciação científica clube de ciências práticas investigativas educación básica enseñanza de las ciencias iniciación científica club de ciencias prácticas de investigación basic education science teaching scientific initiation science club investigative practices |
description |
In this research, we aimed to analyze and explain in the scientific productions published in the annais of ENPEC the investigative practices in the context of Science Clubs that express contributions to the scientific initiation of students of basic education. The approach is qualitative, narrative, in which we carried out a search in the analysis of ENPEC in the period from 1997 to 2021, using the key term “Science Club”, where we found 30 scientific productions. From these, we selected 13 articles with a focus on investigative practices in the context of Science Clubs. After analysis, we conclude that the investigative practices in Science Clubs developed through scientific initiation activities, with moments of planning, conducting experiments, discussing, accepting constructive criticism, having responsibilities with their learning and the environment in which they live, make it possible to learn scientifically and culturally. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612 10.22481/praxisedu.v19i50.11612 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v19i50.11612 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11612/7368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612 Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612 Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e11612 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068813545504768 |