A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306 |
Resumo: | This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics. |
id |
UESB-8_c8fe64b8eca25ac2de0cdb763dc5bc5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8306 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de LondrinaDidática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática.Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics.O texto refere-se aos resultados obtidos em projeto iniciação científica intitulado “A disciplina de Didática no contexto de curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina”. O projeto teve como objetivo analisar a contribuição dos conteúdos da Didática, presentes nas disciplinas de Didática e Epistemologia das Ciências e A Avaliação da Aprendizagem Escolar. A metodologia assentou-se nos pressupostos das abordagens qualitativas, por meio da pesquisa bibliográfica e documental. Os dados coletados foram tratados a partir da ordenação, classificação e análise dos descritores ementa e conteúdos. As conclusões indicam que os programas de ensino estudados consideram a dimensão pedagógica da formação de professores de Matemática ao tratarem de elementos essenciais para o trabalho relativo à didática e à avaliação da aprendizagem e colaboram para que a formação dos alunos do stricto sensu avance em direção à pesquisa referente ao ensino da Matemática.Edições UESB2021-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/830610.22481/riduesb.v5i3.8306Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 22 - 332525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306/5632https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carolaine Criele dos Santos Oliveira, Cláudia Chueire de 2021-03-30T17:53:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8306Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-30T17:53:26Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
title |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
spellingShingle |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina Silva, Carolaine Criele dos Santos Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática. Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching. |
title_short |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
title_full |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
title_fullStr |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
title_full_unstemmed |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
title_sort |
A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina |
author |
Silva, Carolaine Criele dos Santos |
author_facet |
Silva, Carolaine Criele dos Santos Oliveira, Cláudia Chueire de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Cláudia Chueire de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carolaine Criele dos Santos Oliveira, Cláudia Chueire de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática. Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching. |
topic |
Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática. Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching. |
description |
This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306 10.22481/riduesb.v5i3.8306 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v5i3.8306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306/5632 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 22 - 33 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188004311040 |