A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carolaine Criele dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Cláudia Chueire de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306
Resumo: This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics.
id UESB-8_c8fe64b8eca25ac2de0cdb763dc5bc5e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8306
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de LondrinaDidática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática.Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics.O texto refere-se aos resultados obtidos em projeto iniciação científica intitulado “A disciplina de Didática no contexto de curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina”. O projeto teve como objetivo analisar a contribuição dos conteúdos da Didática, presentes nas disciplinas de Didática e Epistemologia das Ciências e A Avaliação da Aprendizagem Escolar. A metodologia assentou-se nos pressupostos das abordagens qualitativas, por meio da pesquisa bibliográfica e documental. Os dados coletados foram tratados a partir da ordenação, classificação e análise dos descritores ementa e conteúdos. As conclusões indicam que os programas de ensino estudados consideram a dimensão pedagógica da formação de professores de Matemática ao tratarem de elementos essenciais para o trabalho relativo à didática e à avaliação da aprendizagem e colaboram para que a formação dos alunos do stricto sensu avance em direção à pesquisa referente ao ensino da Matemática.Edições UESB2021-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/830610.22481/riduesb.v5i3.8306Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 22 - 332525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306/5632https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carolaine Criele dos Santos Oliveira, Cláudia Chueire de 2021-03-30T17:53:26Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8306Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-30T17:53:26Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
title A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
spellingShingle A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
Silva, Carolaine Criele dos Santos
Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática.
Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.
title_short A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
title_full A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
title_fullStr A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
title_full_unstemmed A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
title_sort A disciplina de Didática no contexto de um curso stricto sensu da área da Matemática na Universidade Estadual de Londrina
author Silva, Carolaine Criele dos Santos
author_facet Silva, Carolaine Criele dos Santos
Oliveira, Cláudia Chueire de
author_role author
author2 Oliveira, Cláudia Chueire de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carolaine Criele dos Santos
Oliveira, Cláudia Chueire de
dc.subject.por.fl_str_mv Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática.
Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.
topic Didática; Formação de Professores; Educação Superior; Ensino de Matemática.
Didactics; Teacher Training; Higher Education; Mathematics Teaching.
description This text refers to the results obtained in a scientific initiation project entitled “The discipline of Didactics in the context of a stricto sensu course in the area of Mathematics at the State University of Londrina”. The project aimed to analyze the contribution of the contents of Didactics, present in the disciplines of 'Didactics and Epistemology of Sciences' and 'The Evaluation of School Learning'. The methodology was based on the assumptions of the qualitative approach through bibliographic and documentary research. The data collected were treated based on the ordering, classification and analysis of the descriptors course description and content. The conclusions indicate that the course syllabuses studied consider the pedagogical dimension of the training of mathematics teachers when dealing with essential elements for the work related to didactics and the assessment of learning and collaborate so that the training of students in the stricto sensu advances towards the research related to the teaching of mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306
10.22481/riduesb.v5i3.8306
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v5i3.8306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8306/5632
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 3 (2020): v. 5 n. 3 (2020): (jul. - dez., 2020); 22 - 33
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188004311040