O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gatti, Isabela Christo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Afonso, Andréia Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159
Resumo: The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university.
id UESB-8_d0366403c438a1124e62d133eb3306a9
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7159
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de QuímicaEnsino de Química; Estágio; Formação Docente.Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship.The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university.O artigo relata trabalhos desenvolvidos ao longo do estágio de docência fixado como parte das atividades obrigatórias da pós-graduação, caso o aluno seja bolsista. O objetivo é analisar a aceitação de metodologias diferenciadas pelos estudantes da graduação e o papel do estágio na formação docente para o ensino superior. Ao longo do referido estágio foram realizadas atividades em sala de aula envolvendo leitura, utilização de modelos e fotografias. Foi mantido paralelamente um diário de bordo, no qual eram registradas nossas percepções sobre as atividades e sobre a formação para a docência no ensino superior. Também foi aplicado um questionário ao final do semestre para que os alunos opinassem sobre as atividades desenvolvidas. Ao final do estágio verificamos boa aceitação dos modelos e do uso de fotografias, não sendo tão fácil desenvolver processos de leitura naquele contexto. Assim, o percurso adotado nesse estágio de docência favoreceu o desenvolvimento de reflexões necessárias a uma formação para a atuação no ensino universitário, ao mesmo tempo em que estimulou o desenvolvimento de atividades diferenciadas na universidade.Edições UESB2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/715910.22481/rid-uesb.v5i2.7159Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 37-552525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159/5049Gatti, Isabela ChristoAfonso, Andréia Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-25T04:52:07Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7159Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-25T04:52:07Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
title O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
spellingShingle O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
Gatti, Isabela Christo
Ensino de Química; Estágio; Formação Docente.
Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship.
title_short O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
title_full O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
title_fullStr O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
title_full_unstemmed O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
title_sort O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
author Gatti, Isabela Christo
author_facet Gatti, Isabela Christo
Afonso, Andréia Francisco
author_role author
author2 Afonso, Andréia Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gatti, Isabela Christo
Afonso, Andréia Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química; Estágio; Formação Docente.
Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship.
topic Ensino de Química; Estágio; Formação Docente.
Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship.
description The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159
10.22481/rid-uesb.v5i2.7159
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159
identifier_str_mv 10.22481/rid-uesb.v5i2.7159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159/5049
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 37-55
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187305959424