O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159 |
Resumo: | The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university. |
id |
UESB-8_d0366403c438a1124e62d133eb3306a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7159 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de QuímicaEnsino de Química; Estágio; Formação Docente.Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship.The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university.O artigo relata trabalhos desenvolvidos ao longo do estágio de docência fixado como parte das atividades obrigatórias da pós-graduação, caso o aluno seja bolsista. O objetivo é analisar a aceitação de metodologias diferenciadas pelos estudantes da graduação e o papel do estágio na formação docente para o ensino superior. Ao longo do referido estágio foram realizadas atividades em sala de aula envolvendo leitura, utilização de modelos e fotografias. Foi mantido paralelamente um diário de bordo, no qual eram registradas nossas percepções sobre as atividades e sobre a formação para a docência no ensino superior. Também foi aplicado um questionário ao final do semestre para que os alunos opinassem sobre as atividades desenvolvidas. Ao final do estágio verificamos boa aceitação dos modelos e do uso de fotografias, não sendo tão fácil desenvolver processos de leitura naquele contexto. Assim, o percurso adotado nesse estágio de docência favoreceu o desenvolvimento de reflexões necessárias a uma formação para a atuação no ensino universitário, ao mesmo tempo em que estimulou o desenvolvimento de atividades diferenciadas na universidade.Edições UESB2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/715910.22481/rid-uesb.v5i2.7159Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 37-552525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159/5049Gatti, Isabela ChristoAfonso, Andréia Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-25T04:52:07Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7159Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-25T04:52:07Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
title |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
spellingShingle |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química Gatti, Isabela Christo Ensino de Química; Estágio; Formação Docente. Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship. |
title_short |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
title_full |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
title_fullStr |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
title_full_unstemmed |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
title_sort |
O estágio e seu papel na formação docente para o ensino superior de Química |
author |
Gatti, Isabela Christo |
author_facet |
Gatti, Isabela Christo Afonso, Andréia Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Afonso, Andréia Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gatti, Isabela Christo Afonso, Andréia Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química; Estágio; Formação Docente. Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship. |
topic |
Ensino de Química; Estágio; Formação Docente. Teacher Education; Chemistry Teaching; Supervised Internship. |
description |
The article reports activities developed during the Teaching Internship, set as part of the mandatory postgraduate activities, if the student is a scholarship holder. The objective is to analyze the acceptance of differentiated methodologies by undergraduate students and the role of the internship in teacher education for higher education. Throughout the internship, activities were carried out in the classroom involving reading, use of models and photographs. At the same time, a logbook was kept, in which our perceptions about the activities and the training for teaching in higher education were recorded. A questionnaire was also applied at the end of the semester for students to give their opinion on the activities developed. At the end of the internship, we verified good acceptance of the models and the use of photographs, it is not so easy to develop reading in that context. Thus, the course adopted in this Teaching Internship favored the development of reflections necessary for training to work in university education, while stimulating the development of different activities at the university. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159 10.22481/rid-uesb.v5i2.7159 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159 |
identifier_str_mv |
10.22481/rid-uesb.v5i2.7159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7159/5049 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 37-55 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798187305959424 |