The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3450 |
Resumo: | This article investigates the mechanisms of identity construction of the negro on the covers of the albums Thief and Stories of my area of rapper Djonga, verifying how the process of semiotization of the world and the sociodiscursive imaginaries are mobilized by the artist in the resignification of the profile of the young black man, which also function as a counter-argument to stereotyped discourses about this profile and the roles of black people in Brazil. It is hypothesized that the world meaning in the covers dialogues with the purpose of the Hip Hop movement, which questions a pre-established black identity. The methodological theoretical is based on Semiolinguistics, with the concepts of subjects of language, identities, argumentation and image. Given the multimodality of the corpus, we will also use Pierce's sign theory and color studies (GUIMARÃES, 2000). |
id |
UESC-1_7e54615b004a731cf0ed1c3c46e8d9b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3450 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais DjongaLa resignificación del valor identitario de los negros en las portadas de los discos Ladrão e História da minha área del rapero de Minas Gerais DjongaA ressignificação do valor identitário do negro nas capas do álbum Ladrão e História da minha área do rapper mineiro DjongaThis article investigates the mechanisms of identity construction of the negro on the covers of the albums Thief and Stories of my area of rapper Djonga, verifying how the process of semiotization of the world and the sociodiscursive imaginaries are mobilized by the artist in the resignification of the profile of the young black man, which also function as a counter-argument to stereotyped discourses about this profile and the roles of black people in Brazil. It is hypothesized that the world meaning in the covers dialogues with the purpose of the Hip Hop movement, which questions a pre-established black identity. The methodological theoretical is based on Semiolinguistics, with the concepts of subjects of language, identities, argumentation and image. Given the multimodality of the corpus, we will also use Pierce's sign theory and color studies (GUIMARÃES, 2000).Este artículo investiga los mecanismos de construcción identitaria del negro en las portadas de los álbumes Thief e Stories de mi área del rapero Djonga, verificando cómo el proceso de semiotización del mundo y los imaginarios sociodiscursivos son movilizados por el artista en la resignificación del perfil del joven negro, que también funcionan como un contra-argumento a los discursos estereotipados sobre este perfil y los roles de las personas negras en Brasil. Se plantea la hipótesis de que el significado del mundo en las portadas dialoga con el propósito del movimiento Hip Hop, que cuestiona una identidad negra preestablecida. El camino teórico metodológico se basa en la Semiolingüística, con los conceptos de sujetos de lenguaje, identidades, argumentación e imagen. Dada la multimodalidad del corpus, también utilizaremos la teoría de signos de Pierce y los estudios de color (GUIMARÃES, 2000).O presente artigo propõe-se a investigar os mecanismos de construção identitária do negro nas capas dos álbuns Ladrão e Histórias da minha área do rapper Djonga, verificando como o processo de semiotização de mundo e os imaginários sociodiscursivos são mobilizados pelo artista na ressignificação do perfil do jovem negro, que funcionam também como uma contra-argumentação a discursos estereotipados acerca desse perfil e dos papéis do negro no Brasil. Parte-se da hipótese de que o mundo significado nas capas dialoga com o propósito do movimento Hip Hop, que questiona uma identidade negra pré-estabelecida. O percurso teórico metodológico tem como base a Semiolinguística, com os conceitos de sujeitos da linguagem, identidades, argumentação e imagem. Dada a multimodalidade do corpus, utilizaremos também a teoria dos signos de Pierce e estudos sobre cor (GUIMARÃES, 2000). Pretende-se, portanto, investigar, principalmente, os procedimentos de identificação e de qualificação do jovem negro, (re)construídos pelo artista.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/345010.47369/eidea-22-2-3450Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 88-106Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 88-1062237-698410.47369/eidea-22-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3450/2277Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho, Giselle de Souza ReisRebello, Ilana da Silva2022-09-08T03:35:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3450Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-09-08T03:35:23EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga La resignificación del valor identitario de los negros en las portadas de los discos Ladrão e História da minha área del rapero de Minas Gerais Djonga A ressignificação do valor identitário do negro nas capas do álbum Ladrão e História da minha área do rapper mineiro Djonga |
title |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
spellingShingle |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga Coutinho, Giselle de Souza Reis |
title_short |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
title_full |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
title_fullStr |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
title_full_unstemmed |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
title_sort |
The re-signification of the identity value of black people in the covers of the album Ladrão and História da minha área by rapper from Minas Gerais Djonga |
author |
Coutinho, Giselle de Souza Reis |
author_facet |
Coutinho, Giselle de Souza Reis Rebello, Ilana da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Rebello, Ilana da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coutinho, Giselle de Souza Reis Rebello, Ilana da Silva |
description |
This article investigates the mechanisms of identity construction of the negro on the covers of the albums Thief and Stories of my area of rapper Djonga, verifying how the process of semiotization of the world and the sociodiscursive imaginaries are mobilized by the artist in the resignification of the profile of the young black man, which also function as a counter-argument to stereotyped discourses about this profile and the roles of black people in Brazil. It is hypothesized that the world meaning in the covers dialogues with the purpose of the Hip Hop movement, which questions a pre-established black identity. The methodological theoretical is based on Semiolinguistics, with the concepts of subjects of language, identities, argumentation and image. Given the multimodality of the corpus, we will also use Pierce's sign theory and color studies (GUIMARÃES, 2000). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3450 10.47369/eidea-22-2-3450 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3450 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-22-2-3450 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3450/2277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 88-106 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 88-106 2237-6984 10.47369/eidea-22-2 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433194254336 |