Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Lívia da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: De Chiaro, Sylvia, Calligaris Rodrigues, Kátia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345
Resumo: Argumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning.
id UESC-1_8f88e303d88bb0f4208975c6731367cd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3345
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitualArgumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning.La argumentación es una organización discursiva específica en la que se observan movimientos de Justificación y Negociación de Perspectivas. Por otro lado, la negociación de ideas es también um sello distintivo del Aprendizaje Significativo, caracterizado por la ocurrencia de procesos cognitivos de Diferenciación Progresiva y Reconciliación Integradora. Este artículo es parte de um estúdio que tuvo como objetivo investigar la relación entre los movimientos discursivos de la Argumentación y los processos cognitivos del Aprendizaje Significativo en el curso del mapeo conceptual. Observamos la elaboración de Mapas Conceptuales por dos studiantes universitarios de Física en el Centro Académico Agreste de la Universidad Federal de Pernambuco en dos situaciones diferentes. Estas observaciones fueron grabadas en video, transcritas y analizadas. A partir de ellos, encontramos evidencia de que los movimientos argumentativos de la Argumentación tienen el potencial de evocar y mantener los procesos cognitivos del Aprendizaje Significativo.A argumentação é uma organização discursiva específica em que movimentos de justificação e negociação de perspectivas são observados. Por outro lado, a negociação de ideias também é marca da aprendizagem significativa, caracterizada pela ocorrência dos processos cognitivos de diferenciação progressiva e reconciliação integrativa. Esse artigo é parte de um estudo que se propôs a investigar a relação entre os movimentos discursivos da argumentação e os processos cognitivos da aprendizagem significativa no decurso de mapeamentos conceituais. Observamos a elaboração de mapas conceituais por dois estudantes de licenciatura em física do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco em duas situações distintas: 1) na elaboração de mapas conceituais individuais e 2) na elaboração de um mapa conceitual coletivo. Essas observações foram videogravadas, transcritas e analisadas. A partir delas, encontramos indícios de que os movimentos discursivos da argumentação têm o potencial de evocar e manter os processos cognitivos da aprendizagem significativa.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/334510.47369/eidea-22-1-3345Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 1 (2022); 61-81Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 1 (2022); 61-812237-698410.47369/eidea-22-1reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345/2242Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Lívia da SilvaDe Chiaro, SylviaCalligaris Rodrigues, Kátia2022-06-16T13:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3345Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-06-16T13:07:59EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
title Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
spellingShingle Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
dos Santos, Lívia da Silva
title_short Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
title_full Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
title_fullStr Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
title_full_unstemmed Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
title_sort Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
author dos Santos, Lívia da Silva
author_facet dos Santos, Lívia da Silva
De Chiaro, Sylvia
Calligaris Rodrigues, Kátia
author_role author
author2 De Chiaro, Sylvia
Calligaris Rodrigues, Kátia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Lívia da Silva
De Chiaro, Sylvia
Calligaris Rodrigues, Kátia
description Argumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345
10.47369/eidea-22-1-3345
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345
identifier_str_mv 10.47369/eidea-22-1-3345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345/2242
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 1 (2022); 61-81
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 1 (2022); 61-81
2237-6984
10.47369/eidea-22-1
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433157554176