Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345 |
Resumo: | Argumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning. |
id |
UESC-1_8f88e303d88bb0f4208975c6731367cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3345 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitualArgumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning.La argumentación es una organización discursiva específica en la que se observan movimientos de Justificación y Negociación de Perspectivas. Por otro lado, la negociación de ideas es también um sello distintivo del Aprendizaje Significativo, caracterizado por la ocurrencia de procesos cognitivos de Diferenciación Progresiva y Reconciliación Integradora. Este artículo es parte de um estúdio que tuvo como objetivo investigar la relación entre los movimientos discursivos de la Argumentación y los processos cognitivos del Aprendizaje Significativo en el curso del mapeo conceptual. Observamos la elaboración de Mapas Conceptuales por dos studiantes universitarios de Física en el Centro Académico Agreste de la Universidad Federal de Pernambuco en dos situaciones diferentes. Estas observaciones fueron grabadas en video, transcritas y analizadas. A partir de ellos, encontramos evidencia de que los movimientos argumentativos de la Argumentación tienen el potencial de evocar y mantener los procesos cognitivos del Aprendizaje Significativo.A argumentação é uma organização discursiva específica em que movimentos de justificação e negociação de perspectivas são observados. Por outro lado, a negociação de ideias também é marca da aprendizagem significativa, caracterizada pela ocorrência dos processos cognitivos de diferenciação progressiva e reconciliação integrativa. Esse artigo é parte de um estudo que se propôs a investigar a relação entre os movimentos discursivos da argumentação e os processos cognitivos da aprendizagem significativa no decurso de mapeamentos conceituais. Observamos a elaboração de mapas conceituais por dois estudantes de licenciatura em física do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco em duas situações distintas: 1) na elaboração de mapas conceituais individuais e 2) na elaboração de um mapa conceitual coletivo. Essas observações foram videogravadas, transcritas e analisadas. A partir delas, encontramos indícios de que os movimentos discursivos da argumentação têm o potencial de evocar e manter os processos cognitivos da aprendizagem significativa.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/334510.47369/eidea-22-1-3345Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 1 (2022); 61-81Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 1 (2022); 61-812237-698410.47369/eidea-22-1reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345/2242Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Lívia da SilvaDe Chiaro, SylviaCalligaris Rodrigues, Kátia2022-06-16T13:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3345Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-06-16T13:07:59EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
title |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
spellingShingle |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual dos Santos, Lívia da Silva |
title_short |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
title_full |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
title_fullStr |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
title_full_unstemmed |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
title_sort |
Movimentos discursivos da argumentação e processos cognitivos da aprendizagem significativa no mapeamento conceitual |
author |
dos Santos, Lívia da Silva |
author_facet |
dos Santos, Lívia da Silva De Chiaro, Sylvia Calligaris Rodrigues, Kátia |
author_role |
author |
author2 |
De Chiaro, Sylvia Calligaris Rodrigues, Kátia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Lívia da Silva De Chiaro, Sylvia Calligaris Rodrigues, Kátia |
description |
Argumentation is a specific discursive organization in which movements of Justification and Negotiation of Perspectives are observed. On the other hand, negotiation of ideas is also a hallmark of Meaningful Learning, characterized by the occurence of cognitive processes of Progressive Differentiation and Integrative Reconciliation. This article is part of a study that aimed to investigate the relationship between the discursive movements of Argumentation and the cognitive processes of Meaningful Learning in the course of conceptual mappings. We observed the elaboration of Concept Maps by two undergraduate students in Physics at the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco in two different situations. These observations were videotaped, transcribed and analyzed. From them, we found evidences that the discursive movements of Argumentation have the potential to evoque and maintain the cognitive processes of Meaningful Learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345 10.47369/eidea-22-1-3345 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-22-1-3345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3345/2242 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 1 (2022); 61-81 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 1 (2022); 61-81 2237-6984 10.47369/eidea-22-1 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433157554176 |