Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Anne Laura Costa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1954
Resumo: The society transformations and demands for health training are improving and require a professional who answers the real needs of local population, which is grounded in National Curriculum Guidelines for graduation courses in health area (2001 ). The pedagogical process requires teaching-learning methodologies that fit this context and prepare the learner for the full realization of practice. The active methodologies as motivators of that process which start from the experienced practice and from problem situations that hatch with daily reflection, becomes in use. Based on these considerations the aim of this research was to analyze the understanding of the nursing course student about the use of active teachinglearning methods in graduation. This research was approached through an educational type case study and qualitative analysis. Through the results it could be noticed that even with the structure of the disciplinary curriculum and the isolated initiative of an active methodology insertion, the students approved the method and pointed out as a better form of knowledge construction which favors the teacherstudent relationship and emphasizes independence and freedom acquired in the formation process of the learner. It concludes that the student seen as an author of the teaching process and the teacher as a mediator of it, translate a great advance in education quality and student’s maturation.
id UFAL_6cd6f828cba619e24bd3cb99db5cb6b9
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1954
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudanteActive methodologies of teaching learning in nursing graduation course: the student perceptionEnfermagem - Ensino superiorAprendizagem Baseada em ProblemasNursing-higher educationProblem-based learningCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINAThe society transformations and demands for health training are improving and require a professional who answers the real needs of local population, which is grounded in National Curriculum Guidelines for graduation courses in health area (2001 ). The pedagogical process requires teaching-learning methodologies that fit this context and prepare the learner for the full realization of practice. The active methodologies as motivators of that process which start from the experienced practice and from problem situations that hatch with daily reflection, becomes in use. Based on these considerations the aim of this research was to analyze the understanding of the nursing course student about the use of active teachinglearning methods in graduation. This research was approached through an educational type case study and qualitative analysis. Through the results it could be noticed that even with the structure of the disciplinary curriculum and the isolated initiative of an active methodology insertion, the students approved the method and pointed out as a better form of knowledge construction which favors the teacherstudent relationship and emphasizes independence and freedom acquired in the formation process of the learner. It concludes that the student seen as an author of the teaching process and the teacher as a mediator of it, translate a great advance in education quality and student’s maturation.As transformações e as exigências da sociedade para a formação em saúde vêm se aprimorando, e cada vez mais se exige que o profissional atenda as necessidades reais da população local, o que vem fundamentado nas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área da saúde. O processo pedagógico necessita de metodologias de ensino aprendizagem que se insiram nesse contexto e preparem o aprendiz para a plena realização da prática. As metodologias ativas como motivadoras desse processo e que partem da prática vivenciada e de situações problemas que eclodem com reflexão do cotidiano, passam a ser utilizadas. Com base nestas considerações, o objetivo dessa pesquisa foi analisar a percepção do estudante do curso de enfermagem sobre a utilização de metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação. Esta pesquisa foi abordada através de um estudo de caso educacional e análise qualitativa. Nos resultados pôde-se perceber que mesmo com a estrutura de currículo disciplinar, e com as iniciativas isoladas de inserção da metodologia ativa, os estudantes aprovam o método e destacam como a melhor forma de construção do conhecimento, que favorece a relação professor e estudante, e enfatizam a independência e a liberdade adquirida pelo aprendiz no seu processo de formação acadêmica. Conclui-se que o estudante visto como autor do processo de ensino, e o professor como mediador deste, traduz um grande avanço na qualidade de ensino e na maturação do estudante.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino na SaúdeUFALVasconcelos, Maria Viviane Lisboa dehttp://lattes.cnpq.br/3808086791815875Tavares, Carlos Henrique Falcãohttp://lattes.cnpq.br/1002923033043026Peixoto, Anahttp://lattes.cnpq.br/1228138633088698Ferreira, Anne Laura Costa2017-09-22T13:57:14Z2017-09-142017-09-22T13:57:14Z2013-10-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERREIRA, Anne Laura Costa. Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante. 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1954porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-11-27T21:29:31Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1954Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-11-27T21:29:31Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
Active methodologies of teaching learning in nursing graduation course: the student perception
title Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
spellingShingle Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
Ferreira, Anne Laura Costa
Enfermagem - Ensino superior
Aprendizagem Baseada em Problemas
Nursing-higher education
Problem-based learning
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
title_short Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
title_full Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
title_fullStr Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
title_full_unstemmed Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
title_sort Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante
author Ferreira, Anne Laura Costa
author_facet Ferreira, Anne Laura Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Viviane Lisboa de
http://lattes.cnpq.br/3808086791815875
Tavares, Carlos Henrique Falcão
http://lattes.cnpq.br/1002923033043026
Peixoto, Ana
http://lattes.cnpq.br/1228138633088698
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Anne Laura Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem - Ensino superior
Aprendizagem Baseada em Problemas
Nursing-higher education
Problem-based learning
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
topic Enfermagem - Ensino superior
Aprendizagem Baseada em Problemas
Nursing-higher education
Problem-based learning
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
description The society transformations and demands for health training are improving and require a professional who answers the real needs of local population, which is grounded in National Curriculum Guidelines for graduation courses in health area (2001 ). The pedagogical process requires teaching-learning methodologies that fit this context and prepare the learner for the full realization of practice. The active methodologies as motivators of that process which start from the experienced practice and from problem situations that hatch with daily reflection, becomes in use. Based on these considerations the aim of this research was to analyze the understanding of the nursing course student about the use of active teachinglearning methods in graduation. This research was approached through an educational type case study and qualitative analysis. Through the results it could be noticed that even with the structure of the disciplinary curriculum and the isolated initiative of an active methodology insertion, the students approved the method and pointed out as a better form of knowledge construction which favors the teacherstudent relationship and emphasizes independence and freedom acquired in the formation process of the learner. It concludes that the student seen as an author of the teaching process and the teacher as a mediator of it, translate a great advance in education quality and student’s maturation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-10
2017-09-22T13:57:14Z
2017-09-14
2017-09-22T13:57:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Anne Laura Costa. Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante. 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1954
identifier_str_mv FERREIRA, Anne Laura Costa. Metodologias ativas de ensino aprendizagem no curso de graduação em enfermagem: a percepção do estudante. 2013. 59 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1954
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233741105364992