Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maria Eduarda Silva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827
Resumo: The pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area.
id UFAL_6d6453d3b0173c6d59f531ccd816720a
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/4827
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?Pedagogia hospitalarLevantamento bibliográficoPeriódicosEducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOThe pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area.A Pedagogia Hospitalar é a área de atuação em que o Pedagogo se insere no âmbito hospitalar para que as crianças em tratamento nos hospitais deem continuidade à aprendizagem escolar, minimizando atrasos de aprendizagem devido à internação. Por ser uma área com poucas produções acadêmicas no Brasil, especialmente se comparada a outras áreas clássicas da Educação, o presente trabalho buscou analisar artigos nacionais que tratem da Pedagogia Hospitalar e tenham sido publicados por fontes confiáveis. Deste modo, buscou-se a edição mais recente (2013-2016) do Qualis da CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior) como referência. A pesquisa, do tipo levantamento bibliográfico, adotou apenas revistas avaliadas como as melhores, segundo os critérios do ranque da CAPES. Assim, foram buscados artigos em periódicos avaliados como A1 na área da Educação para conhecer e compreender como estes artigos abordam a Pedagogia Hospitalar no Brasil. Pôde-se comprovar que há escassez de trabalhos acadêmicos voltados para a Pedagogia Hospitalar, apesar de ser um tema ascendente na área. Do total de 31 periódicos selecionados, foram encontrados apenas 11 artigos no acervo total disponível na internet por estas revistas. O presente trabalho permite compreender conceitos-chave da Pedagogia Hospitalar com base nos artigos analisados. Assim, espera-se contribuir para que os/as pedagogos/pedagogas possam despertar mais interesse pela área.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALLibardi, Suzana Santoshttp://lattes.cnpq.br/5814597460334566Pavezi, MarilzaSantos, Noélia Rodrigues dosSouza, Maria Eduarda Silva2019-04-01T19:02:54Z2019-03-072019-04-01T19:02:54Z2018-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-12T20:08:48Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/4827Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-12T20:08:48Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
title Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
spellingShingle Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
Souza, Maria Eduarda Silva
Pedagogia hospitalar
Levantamento bibliográfico
Periódicos
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
title_full Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
title_fullStr Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
title_full_unstemmed Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
title_sort Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
author Souza, Maria Eduarda Silva
author_facet Souza, Maria Eduarda Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Libardi, Suzana Santos
http://lattes.cnpq.br/5814597460334566
Pavezi, Marilza
Santos, Noélia Rodrigues dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maria Eduarda Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia hospitalar
Levantamento bibliográfico
Periódicos
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic Pedagogia hospitalar
Levantamento bibliográfico
Periódicos
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-29
2019-04-01T19:02:54Z
2019-03-07
2019-04-01T19:02:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827
identifier_str_mv SOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233741805813760