Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827 |
Resumo: | The pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area. |
id |
UFAL_6d6453d3b0173c6d59f531ccd816720a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/4827 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?Pedagogia hospitalarLevantamento bibliográficoPeriódicosEducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOThe pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area.A Pedagogia Hospitalar é a área de atuação em que o Pedagogo se insere no âmbito hospitalar para que as crianças em tratamento nos hospitais deem continuidade à aprendizagem escolar, minimizando atrasos de aprendizagem devido à internação. Por ser uma área com poucas produções acadêmicas no Brasil, especialmente se comparada a outras áreas clássicas da Educação, o presente trabalho buscou analisar artigos nacionais que tratem da Pedagogia Hospitalar e tenham sido publicados por fontes confiáveis. Deste modo, buscou-se a edição mais recente (2013-2016) do Qualis da CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior) como referência. A pesquisa, do tipo levantamento bibliográfico, adotou apenas revistas avaliadas como as melhores, segundo os critérios do ranque da CAPES. Assim, foram buscados artigos em periódicos avaliados como A1 na área da Educação para conhecer e compreender como estes artigos abordam a Pedagogia Hospitalar no Brasil. Pôde-se comprovar que há escassez de trabalhos acadêmicos voltados para a Pedagogia Hospitalar, apesar de ser um tema ascendente na área. Do total de 31 periódicos selecionados, foram encontrados apenas 11 artigos no acervo total disponível na internet por estas revistas. O presente trabalho permite compreender conceitos-chave da Pedagogia Hospitalar com base nos artigos analisados. Assim, espera-se contribuir para que os/as pedagogos/pedagogas possam despertar mais interesse pela área.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALLibardi, Suzana Santoshttp://lattes.cnpq.br/5814597460334566Pavezi, MarilzaSantos, Noélia Rodrigues dosSouza, Maria Eduarda Silva2019-04-01T19:02:54Z2019-03-072019-04-01T19:02:54Z2018-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-12T20:08:48Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/4827Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-12T20:08:48Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
title |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
spellingShingle |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? Souza, Maria Eduarda Silva Pedagogia hospitalar Levantamento bibliográfico Periódicos Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
title_full |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
title_fullStr |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
title_full_unstemmed |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
title_sort |
Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação? |
author |
Souza, Maria Eduarda Silva |
author_facet |
Souza, Maria Eduarda Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Libardi, Suzana Santos http://lattes.cnpq.br/5814597460334566 Pavezi, Marilza Santos, Noélia Rodrigues dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Maria Eduarda Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia hospitalar Levantamento bibliográfico Periódicos Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
Pedagogia hospitalar Levantamento bibliográfico Periódicos Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The pedagogy in hospitals operates in the area where the educator is part of the hospital for the children in treatment in hospitals to continue the school learning, with the intention of diminishing delay in learning due to hospitalization. Because it is an area with few academic productions in Brazil, especially compared to other classical areas of education, the present work sought to analyze Brazilian articles that address hospital pedagogy and have been published by reliable sources. In this way,the latest edition was researched in 2013 until 2016 of QUALIS – CAPES (coordination of improvement of higher education staff) as a reference. The bibliographic survey type adopted only reviewed magazines as the best, according to the criteria of CAPES rank. Thus, articles were sought in periodicals evaluated as A1 in the area of education to know and understand how these articles address pedagogy in Brazil. It was possible to prove that there is shortage of academic work focused on the subject, although it is a theme that grows. From the total of 31 selected periodicals, only 11 articles were found in the total collection available on the internet through these magazines. The written work allows to understand the concepts of hospital pedagogy based on the articles analyzed. Thus, it is expected to contribute to educators that can arouse more interest in the area. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-29 2019-04-01T19:02:54Z 2019-03-07 2019-04-01T19:02:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Maria Eduarda Silva. Pedagogia hospitalar: o que dizem os periódicos de maior circulação da área da educação?. 2019. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233741805813760 |