Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698 |
Resumo: | The present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching. |
id |
UFAM-1_3d1ae7b7f4bfa078d5ac4256bc9f62e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6698 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remotoEducação físicaCovid-19Ensino remotoEscolaPandemiaCIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICAEducação física - Estudo e ensinoCOVID-19, Pandemia de, 2020-Ensino à distânciaThe present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching.O presente trabalho caracteriza-se como uma revisão de literatura, onde se baseou em relatos de experiências publicados, sobre a educação física escolar em tempos de pandemia da COVID-19. Seu objetivo foi verifica na literatura o compartilhamento de reflexões, por parte dos professores, sobre o ensino remoto nas aulas de Educação Física escolar, compreender as dificuldades enfrentadas por professores e alunos em relação às tecnologias de informação, a grande jornada de trabalho e a falta de apoio financeiro, pedagógico e emocional, assim expondo quais foram às estratégias utilizadas pelos mesmos diante a sua realidade. Da mesma forma, se buscou averiguar, quais ações foram executadas pelas Politicas Públicas, em posição Federal, Estadual e Municipal para sanar as problemáticas existentes na educação neste período. A pesquisa foi realizada nos bancos de dados como Scielo, Google Scholar e Periódicos Capes/CAFE. O resultado das pesquisas demonstrou que, apesar de várias ações governamentais realizadas para que o prejuízo de ensino se tornasse menor, as dificuldades de se adequarem aos meios midiáticos e as exclusões digital/tecnológica ainda se fazem bastante presente. Mediante ao exposto, mantém-se o breve questionamento sobre as outras soluções que poderiam ser realizadas neste período pandêmico e quais são os planejamentos para o ensino futuro.1NãoBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Educação Física - Licenciatura - ParintinsDomingues, Wagner Jorge Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/2013104533801948Nascimento, Roseane Oliveira doKeulen, Guilherme Eugênio vanMachado, Raissa da Silva2023-06-13T15:44:45Z2023-06-13T15:44:45Z2023-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-11-01T19:20:18Zoai:localhost:prefix/6698Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-11-01T19:20:18Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
title |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
spellingShingle |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto Machado, Raissa da Silva Educação física Covid-19 Ensino remoto Escola Pandemia CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física - Estudo e ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- Ensino à distância |
title_short |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
title_full |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
title_fullStr |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
title_full_unstemmed |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
title_sort |
Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto |
author |
Machado, Raissa da Silva |
author_facet |
Machado, Raissa da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Domingues, Wagner Jorge Ribeiro http://lattes.cnpq.br/2013104533801948 Nascimento, Roseane Oliveira do Keulen, Guilherme Eugênio van |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Raissa da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Covid-19 Ensino remoto Escola Pandemia CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física - Estudo e ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- Ensino à distância |
topic |
Educação física Covid-19 Ensino remoto Escola Pandemia CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física - Estudo e ensino COVID-19, Pandemia de, 2020- Ensino à distância |
description |
The present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-13T15:44:45Z 2023-06-13T15:44:45Z 2023-02-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698 |
identifier_str_mv |
MACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061061386010624 |