Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Raissa da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698
Resumo: The present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching.
id UFAM-1_3d1ae7b7f4bfa078d5ac4256bc9f62e1
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6698
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remotoEducação físicaCovid-19Ensino remotoEscolaPandemiaCIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICAEducação física - Estudo e ensinoCOVID-19, Pandemia de, 2020-Ensino à distânciaThe present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching.O presente trabalho caracteriza-se como uma revisão de literatura, onde se baseou em relatos de experiências publicados, sobre a educação física escolar em tempos de pandemia da COVID-19. Seu objetivo foi verifica na literatura o compartilhamento de reflexões, por parte dos professores, sobre o ensino remoto nas aulas de Educação Física escolar, compreender as dificuldades enfrentadas por professores e alunos em relação às tecnologias de informação, a grande jornada de trabalho e a falta de apoio financeiro, pedagógico e emocional, assim expondo quais foram às estratégias utilizadas pelos mesmos diante a sua realidade. Da mesma forma, se buscou averiguar, quais ações foram executadas pelas Politicas Públicas, em posição Federal, Estadual e Municipal para sanar as problemáticas existentes na educação neste período. A pesquisa foi realizada nos bancos de dados como Scielo, Google Scholar e Periódicos Capes/CAFE. O resultado das pesquisas demonstrou que, apesar de várias ações governamentais realizadas para que o prejuízo de ensino se tornasse menor, as dificuldades de se adequarem aos meios midiáticos e as exclusões digital/tecnológica ainda se fazem bastante presente. Mediante ao exposto, mantém-se o breve questionamento sobre as outras soluções que poderiam ser realizadas neste período pandêmico e quais são os planejamentos para o ensino futuro.1NãoBrasilICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)Parintins (AM)Educação Física - Licenciatura - ParintinsDomingues, Wagner Jorge Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/2013104533801948Nascimento, Roseane Oliveira doKeulen, Guilherme Eugênio vanMachado, Raissa da Silva2023-06-13T15:44:45Z2023-06-13T15:44:45Z2023-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-11-01T19:20:18Zoai:localhost:prefix/6698Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-11-01T19:20:18Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
title Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
spellingShingle Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
Machado, Raissa da Silva
Educação física
Covid-19
Ensino remoto
Escola
Pandemia
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física - Estudo e ensino
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Ensino à distância
title_short Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
title_full Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
title_fullStr Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
title_full_unstemmed Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
title_sort Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto
author Machado, Raissa da Silva
author_facet Machado, Raissa da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Domingues, Wagner Jorge Ribeiro
http://lattes.cnpq.br/2013104533801948
Nascimento, Roseane Oliveira do
Keulen, Guilherme Eugênio van
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Raissa da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Covid-19
Ensino remoto
Escola
Pandemia
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física - Estudo e ensino
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Ensino à distância
topic Educação física
Covid-19
Ensino remoto
Escola
Pandemia
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
Educação física - Estudo e ensino
COVID-19, Pandemia de, 2020-
Ensino à distância
description The present work is characterized as a literature review, where it was based on reports of published experiences, on school physical education in times of the COVID-19 pandemic. Its objective was to verify in the literature the sharing of reflections, by teachers, on remote teaching in Physical Education classes at school, to understand the difficulties faced by teachers and students in relation to information technologies, the long workday and the lack of of financial, pedagogical and emotional support, thus exposing the strategies used by them in face of their reality. Likewise, an attempt was made to find out which actions were carried out by Public Policies, in a Federal, State and Municipal position to remedy the existing problems in education in this period. The research was carried out in databases such as Scielo, Google Scholar and Periodicals Capes/CAFE. The results of the research showed that, despite several government actions taken to reduce the impact of teaching, the difficulties of adapting to the media and digital/technological exclusions are still very present. In view of the above, the brief question remains about the other solutions that could be carried out in this pandemic period and what are the plans for future teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-13T15:44:45Z
2023-06-13T15:44:45Z
2023-02-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698
identifier_str_mv MACHADO, Raissa da Silva. Educação Física escolar em tempos de pandemia: principais desafios dos professores e alunos durante o ensino remoto. 2023. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) - ICSEZ, Parintins, 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Educação Física - Licenciatura - Parintins
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins)
Parintins (AM)
Educação Física - Licenciatura - Parintins
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061061386010624