Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Rhasna Freitas
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898
Resumo: This work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form.
id UFAM-1_42ab97ed6ab61650b3edf4b1a2d43d61
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6898
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escritaPlayful literacy: a mediation for reading and the writingLúdicoLudicMediaçãoAlfabetizaçãoMediationLiteracyCIENCIAS HUMANASAlfabetização - LeituraProfessores alfabetizadoresProgramas de alfabetizaçãoThis work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form.Este trabalho tem por objetivo discutir como os recursos pedagógicos lúdicos podem contribuir para o desenvolvimento da leitura e da escrita no ciclo de alfabetização. O ensino e a aprendizagem da leitura e da escrita na alfabetização inicial tem sido desafiador tanto para os (as) professores (as) quanto para os alfabetizandos. Essa realidade exige uma inovação metodológica que favoreça o atendimento às necessidades e dificuldades dos estudantes. Nessa perspectiva, em diálogo com os(as) autores (as), é identificada a mediação lúdica, por meio de jogos e atividades, pode-se assegurar sua significativa contribuição para a aprendizagem das letras e seus sons, a formação de sílabas e palavras, frases e pequenos textos. Vygotsky (1998) afirma que, por meio do jogo e da brincadeira, a criança instiga a sua imaginação e trabalha o seu cognitivo. Kishimoto (2017) sustenta que o lúdico, quando usado como função educativa, completa o indivíduo em seus conhecimentos e apreensão do mundo. Isso se confirma em nossa pesquisa através da análise dos jogos e atividades de alfabetização sugeridos por alguns autores (as), nos quais os estudantes interagem manipulando as peças, estabelecendo a relação entre fonemas e letras, formando sílabas e palavras, identificando sons iniciais e rimas nas palavras, compreendendo e interpretando frases e pequenos textos de forma oral e escrita.5SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausSales, Clotilde Tinocohttp://lattes.cnpq.br/5642359058931763Coelho, Maria Marly de OliveiraMarinho, Rhasna Freitas2023-08-29T17:50:23Z2023-08-29T17:50:23Z2023-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-29T17:50:45Zoai:localhost:prefix/6898Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-29T17:50:45Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
Playful literacy: a mediation for reading and the writing
title Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
spellingShingle Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
Marinho, Rhasna Freitas
Lúdico
Ludic
Mediação
Alfabetização
Mediation
Literacy
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Leitura
Professores alfabetizadores
Programas de alfabetização
title_short Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
title_full Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
title_fullStr Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
title_full_unstemmed Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
title_sort Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
author Marinho, Rhasna Freitas
author_facet Marinho, Rhasna Freitas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sales, Clotilde Tinoco
http://lattes.cnpq.br/5642359058931763
Coelho, Maria Marly de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Rhasna Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Lúdico
Ludic
Mediação
Alfabetização
Mediation
Literacy
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Leitura
Professores alfabetizadores
Programas de alfabetização
topic Lúdico
Ludic
Mediação
Alfabetização
Mediation
Literacy
CIENCIAS HUMANAS
Alfabetização - Leitura
Professores alfabetizadores
Programas de alfabetização
description This work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-29T17:50:23Z
2023-08-29T17:50:23Z
2023-05-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274321893720064