Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898 |
Resumo: | This work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form. |
id |
UFAM-1_42ab97ed6ab61650b3edf4b1a2d43d61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6898 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escritaPlayful literacy: a mediation for reading and the writingLúdicoLudicMediaçãoAlfabetizaçãoMediationLiteracyCIENCIAS HUMANASAlfabetização - LeituraProfessores alfabetizadoresProgramas de alfabetizaçãoThis work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form.Este trabalho tem por objetivo discutir como os recursos pedagógicos lúdicos podem contribuir para o desenvolvimento da leitura e da escrita no ciclo de alfabetização. O ensino e a aprendizagem da leitura e da escrita na alfabetização inicial tem sido desafiador tanto para os (as) professores (as) quanto para os alfabetizandos. Essa realidade exige uma inovação metodológica que favoreça o atendimento às necessidades e dificuldades dos estudantes. Nessa perspectiva, em diálogo com os(as) autores (as), é identificada a mediação lúdica, por meio de jogos e atividades, pode-se assegurar sua significativa contribuição para a aprendizagem das letras e seus sons, a formação de sílabas e palavras, frases e pequenos textos. Vygotsky (1998) afirma que, por meio do jogo e da brincadeira, a criança instiga a sua imaginação e trabalha o seu cognitivo. Kishimoto (2017) sustenta que o lúdico, quando usado como função educativa, completa o indivíduo em seus conhecimentos e apreensão do mundo. Isso se confirma em nossa pesquisa através da análise dos jogos e atividades de alfabetização sugeridos por alguns autores (as), nos quais os estudantes interagem manipulando as peças, estabelecendo a relação entre fonemas e letras, formando sílabas e palavras, identificando sons iniciais e rimas nas palavras, compreendendo e interpretando frases e pequenos textos de forma oral e escrita.5SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausSales, Clotilde Tinocohttp://lattes.cnpq.br/5642359058931763Coelho, Maria Marly de OliveiraMarinho, Rhasna Freitas2023-08-29T17:50:23Z2023-08-29T17:50:23Z2023-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-08-29T17:50:45Zoai:localhost:prefix/6898Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-08-29T17:50:45Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita Playful literacy: a mediation for reading and the writing |
title |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
spellingShingle |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita Marinho, Rhasna Freitas Lúdico Ludic Mediação Alfabetização Mediation Literacy CIENCIAS HUMANAS Alfabetização - Leitura Professores alfabetizadores Programas de alfabetização |
title_short |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
title_full |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
title_fullStr |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
title_full_unstemmed |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
title_sort |
Alfabetização lúdica: uma mediação para a leitura e a escrita |
author |
Marinho, Rhasna Freitas |
author_facet |
Marinho, Rhasna Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sales, Clotilde Tinoco http://lattes.cnpq.br/5642359058931763 Coelho, Maria Marly de Oliveira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marinho, Rhasna Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lúdico Ludic Mediação Alfabetização Mediation Literacy CIENCIAS HUMANAS Alfabetização - Leitura Professores alfabetizadores Programas de alfabetização |
topic |
Lúdico Ludic Mediação Alfabetização Mediation Literacy CIENCIAS HUMANAS Alfabetização - Leitura Professores alfabetizadores Programas de alfabetização |
description |
This work aims to discuss how ludic pedagogical resources can contribute to the development of reading and writing in the literacy cycle. The teaching and learning of reading and writing in initial literacy has been challenging for both teachers and learners. This reality requires a methodological innovation that favors meeting the needs and difficulties of students. From this perspective, in dialogue with the authors, ludic mediation is identified, through games and activities, one can ensure its significant contribution to the learning of letters and their sounds, the formation of syllables and words, phrases and short texts. Vygotsky (1998) states that, through play and play, children instigate their imagination and work on their cognitive skills. Kishimoto (2017) argues that the ludic, when used as an educational function, completes the individual in his knowledge and apprehension of the world. This is confirmed in our research, through the analysis of literacy games and activities suggested by some authors, in which students interact by manipulating the pieces, establishing the relationship between phonemes and letters, forming syllables and words, identifying initial sounds and rhymes in words, understanding and interpreting sentences and small texts in oral and written form. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-29T17:50:23Z 2023-08-29T17:50:23Z 2023-05-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274321893720064 |