Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6393
Resumo: This Course Completion Paper (TCC) aimed to investigate the possible contributions possible contributions of the Cultural-Historical Theory (THC) and Children's Literature in the process of development of human capacities, especially of children in Early Childhood Education. The THC assures that the development of human capacities begins at an early age through the appropriation of elements of culture, propitiated in social relations. Children's Literature, which belongs to the universe of culture, may contribute to in this process and in the integral formation of children, as emphasized by authors and in and in the guiding documents of Brazilian Early Childhood Education researched. These considerations are, therefore, the result of a qualitative, bibliographic, and documental research. We conclude that improved teacher training is essential to provide literary experiences in kindergartens and preschools that are able to enhance the human development of children. human development of children.
id UFAM-1_b5654c268398daf8261b75e5850116fa
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6393
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.Teoria Histórico-CulturalLiteratura InfantilDesenvolvimento HumanoEducação InfantilCIENCIAS HUMANASEducação - FilosofiaThis Course Completion Paper (TCC) aimed to investigate the possible contributions possible contributions of the Cultural-Historical Theory (THC) and Children's Literature in the process of development of human capacities, especially of children in Early Childhood Education. The THC assures that the development of human capacities begins at an early age through the appropriation of elements of culture, propitiated in social relations. Children's Literature, which belongs to the universe of culture, may contribute to in this process and in the integral formation of children, as emphasized by authors and in and in the guiding documents of Brazilian Early Childhood Education researched. These considerations are, therefore, the result of a qualitative, bibliographic, and documental research. We conclude that improved teacher training is essential to provide literary experiences in kindergartens and preschools that are able to enhance the human development of children. human development of children.Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), teve como objetivo investigar as possíveis contribuições da Teoria Histórico-Cultural (THC) e da Literatura Infantil no processo desenvolvimento das capacidades humanas, especialmente das crianças da/na Educação Infantil. A THC assegura que o desenvolvimento das capacidades humanas inicia na tenra idade por meio da apropriação de elementos da cultura, propiciada nas relações sociais. A Literatura Infantil, pertencente ao universo da cultura, pode contribuir nesse processo e na formação integral das crianças, salientada por autores e em documentos norteadores da Educação Infantil brasileira pesquisados. Essas considerações são, portanto, resultado de pesquisa qualitativa, bibliográfica e documental. Conclui-se que é fundamental a formação docente aprimorada para proporcionar experiências literárias em creches e pré-escolas que sejam capazes de potencializar o desenvolvimento humano das crianças.1NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausBoth, Ilaine Inêshttp://lattes.cnpq.br/6659627162111294Silva, Thaiany Guedes dahttp://lattes.cnpq.br/1605473259537850Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de2022-10-03T14:26:22Z2022-09-232022-10-03T14:26:22Z2022-09-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6393porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-10-03T14:28:24Zoai:localhost:prefix/6393Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-10-03T14:28:24Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
title Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
spellingShingle Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de
Teoria Histórico-Cultural
Literatura Infantil
Desenvolvimento Humano
Educação Infantil
CIENCIAS HUMANAS
Educação - Filosofia
title_short Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
title_full Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
title_fullStr Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
title_full_unstemmed Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
title_sort Teoria Histórico Cultural e Literatura Infantil: possibilidades para potencializar o desenvolvimento de capacidades humanas das crianças da/na Educação Infantil.
author Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de
author_facet Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Both, Ilaine Inês
http://lattes.cnpq.br/6659627162111294
Silva, Thaiany Guedes da
http://lattes.cnpq.br/1605473259537850
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Gleice Kelly Pantoja de
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Histórico-Cultural
Literatura Infantil
Desenvolvimento Humano
Educação Infantil
CIENCIAS HUMANAS
Educação - Filosofia
topic Teoria Histórico-Cultural
Literatura Infantil
Desenvolvimento Humano
Educação Infantil
CIENCIAS HUMANAS
Educação - Filosofia
description This Course Completion Paper (TCC) aimed to investigate the possible contributions possible contributions of the Cultural-Historical Theory (THC) and Children's Literature in the process of development of human capacities, especially of children in Early Childhood Education. The THC assures that the development of human capacities begins at an early age through the appropriation of elements of culture, propitiated in social relations. Children's Literature, which belongs to the universe of culture, may contribute to in this process and in the integral formation of children, as emphasized by authors and in and in the guiding documents of Brazilian Early Childhood Education researched. These considerations are, therefore, the result of a qualitative, bibliographic, and documental research. We conclude that improved teacher training is essential to provide literary experiences in kindergartens and preschools that are able to enhance the human development of children. human development of children.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-03T14:26:22Z
2022-09-23
2022-10-03T14:26:22Z
2022-09-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6393
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061058919759872