Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 |
Resumo: | The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer. |
id |
UFAM-1_ba90ccf1a71ca8cb45860ddead7414d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/5702 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de físicaFootball: an experience with students in physics teachingEsporteEnsino de físicaEnsino MédioCIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICAFísica - Estudo e ensinoFutebolDidáticaThe present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer.O presente trabalho objetiva a análise da inserção de atividades didáticas práticas que envolvam conceitos de física e futebol. Para tanto, é necessário construir um processo de ensino-aprendizagem, em um contexto interdisciplinar, resultando no uso do conhecimento físico por meio do futebol. Elaborou-se um conjunto de atividades didáticas teóricas e práticas com base nos ciclos e fases de aprendizagem de Lawson, permeando as fases: exploração, introdução do conceito e aplicação do conceito. Um dos principais objetivos dessas atividades foi possibilitar que os estudantes aprendam com o futebol assuntos relacionados à física e matemática. Neste sentido, verifica-se que os resultados obtidos, após o desenvolvimento e aplicação das atividades em uma Escola em Tempo Integral de Ensino Médio no município de Coari no interior do Amazonas, tem grande potencial na mitigação de deficiências de aprendizagens relacionadas com a cinemática, além de atuar fortemente na motivação dos estudantes pela compreensão de conceitos físicos por meio do futebol.2Apresenta exemplos autoexplicativos em alguns camposNãoBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)CoariCiências: Matemática e Física - Licenciatura - CoariMota, Deniz dos Santos79186700278http://lattes.cnpq.br/3632354915141735Guilherme, Adriano Pereira04845159937http://lattes.cnpq.br/9119402956173089Pedrozo, Eduardo Bruno Lima74826620225http://lattes.cnpq.br/1474571004303513https://orcid.org/0000-0001-5203-9917https://orcid.org/0000-0001-5203-9917Barbosa, Andreza de Souza2019-12-06T14:19:42Z2019-07-192019-12-06T14:19:42Z2019-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisBARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-08-19T01:57:27Zoai:localhost:prefix/5702Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-08-19T01:57:27Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física Football: an experience with students in physics teaching |
title |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
spellingShingle |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física Barbosa, Andreza de Souza Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática |
title_short |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_full |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_fullStr |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_full_unstemmed |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_sort |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
author |
Barbosa, Andreza de Souza |
author_facet |
Barbosa, Andreza de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mota, Deniz dos Santos 79186700278 http://lattes.cnpq.br/3632354915141735 Guilherme, Adriano Pereira 04845159937 http://lattes.cnpq.br/9119402956173089 Pedrozo, Eduardo Bruno Lima 74826620225 http://lattes.cnpq.br/1474571004303513 https://orcid.org/0000-0001-5203-9917 https://orcid.org/0000-0001-5203-9917 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Andreza de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática |
topic |
Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática |
description |
The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-06T14:19:42Z 2019-07-19 2019-12-06T14:19:42Z 2019-06-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274308620845056 |