EDUCATION AND EMANCIPATION: LIMITS AND POSSIBILITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schlesener, Anita Helena
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9634
Resumo: The aim of this work is analyse aspects of theories of Marx, Lukács and Gramsci to examine the conceptions of alienation/reification to point out the political dimension of education. The school is one of the institutions of formation of conscience, with prospects of a critical formation. This article examines the limits of the school system in the function of providing conditions for emancipation in the structural context of capitalist society. 
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spelling EDUCATION AND EMANCIPATION: LIMITS AND POSSIBILITIESLA EDUCACIÓN Y LA EMANCIPACIÓN: LÍMITES Y POSIBILIDADESEDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO: LIMITES E POSSIBILIDADESpolíticaeducaçãoalienação/emancipaçãoPoliticalEducationAlienation/emancipation.PolíticaEducaciónAlienación/emancipación.The aim of this work is analyse aspects of theories of Marx, Lukács and Gramsci to examine the conceptions of alienation/reification to point out the political dimension of education. The school is one of the institutions of formation of conscience, with prospects of a critical formation. This article examines the limits of the school system in the function of providing conditions for emancipation in the structural context of capitalist society. El objetivo de este trabajo es analizar los aspectos de las teorías de Marx, Lukács y Gramsci, para examinar el concepto de alienación/reificación y poner de relieve la dimensión política de la educación. La escuela es una de las instituciones de formación de la conciencia, con perspectivas de formación crítica. Este artículo examina los límites del sistema escolar en la función de permitir las condiciones de la emancipación en el contexto estructural de la sociedad capitalista.O objetivo desse trabalho é analisar aspectos das teorias de Marx, Lukács e Gramsci, para examinar a concepção de alienação/reificação e salientar a dimensão política da educação. A escola é uma das instituições de formação da consciência, com perspectivas de formação crítica. O presente artigo examina os limites do sistema escolar na função de possibilitar as condições de emancipação no contexto estrutural da sociedade capitalista.Universidade Federal da Bahia2013-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão De Literatura - EnsaioReview of LiteratureRevisión de la Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/963410.9771/gmed.v5i1.9634Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 1 (2013): EDUCAÇÃO E EMANCIPAÇÃO HUMANA; 53-622175-5604reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9634/7048Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchlesener, Anita Helena2017-10-19T15:50:57Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9634Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:50:57Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
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