THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9698 |
Resumo: | Our objective of supporting the thesis according to which the pedagogical shocks establish an expression of the class conflict in school education takes us to the analysis of the influence of the pedagogies of the “learn to learn” in the official teaching system of São Paulo state and how much such pedagogies add to mischaracterize the teachers’ work and the very own scholastic institution. We observe that in the case under analysis there is an imposition of the pedagogical orientation that occurs accompanied with a political-administrative restructuration that empowers the coercion and ordering mechanisms in the state teaching system, an imposition that negatively impacts on the working conditions and that stimulates the alienation of the teachers’ work, collaborating for the growth of professional diseases. By identifying in the pedagogies of the “learn to learn” the objective of adapting individuals to the class society, we evidence the theoretical and methodological fundaments of the historical-critical pedagogy as a counterpoint. |
id |
UFBA-10_9fb1fd83f343841e8ff00e2367133737 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9698 |
network_acronym_str |
UFBA-10 |
network_name_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATIONLUCHA DE CLASES, TRABAJO DOCENTE Y PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA EN LA EDUCACIÓN ESCOLARLUTA DE CLASSES, TRABALHO DOCENTE E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA NA EDUCAÇÃO ESCOLARPós-modernismopedagogia histórico-críticaestado de São Pauloeducação.Post-ModernismHistorical-critical pedagogySão Paulo StateEducation.Pos-modernismoPedagogía histórico-críticaEstado de São PauloEducación.Our objective of supporting the thesis according to which the pedagogical shocks establish an expression of the class conflict in school education takes us to the analysis of the influence of the pedagogies of the “learn to learn” in the official teaching system of São Paulo state and how much such pedagogies add to mischaracterize the teachers’ work and the very own scholastic institution. We observe that in the case under analysis there is an imposition of the pedagogical orientation that occurs accompanied with a political-administrative restructuration that empowers the coercion and ordering mechanisms in the state teaching system, an imposition that negatively impacts on the working conditions and that stimulates the alienation of the teachers’ work, collaborating for the growth of professional diseases. By identifying in the pedagogies of the “learn to learn” the objective of adapting individuals to the class society, we evidence the theoretical and methodological fundaments of the historical-critical pedagogy as a counterpoint.Nuestro objetivo de fundamentar la tesis según la cual los embates pedagógicos constituyen una expresión de la lucha de clases en la educación escolar nos remite al análisis de la influencia de las pedagogías del “aprender a aprender” en la red oficial de enseñanza del estado de São Paulo y cuanto dichas pedagogías contribuyen para descaracterizar el trabajo docente y la propia institución escolar. Observamos que en el caso en cuestión hay una imposición de la orientación pedagógica que ocurre acompañada de una reestructuración político-administrativa que fortalece los mecanismos de coacción y de comando en la red estadual de enseñanza, imposición esta que impacta negativamente las condiciones de trabajo y estimula la alienación del trabajo docente, favoreciendo el crecimiento de enfermedades profesionales. Al identificar en las pedagogías del “aprender a aprender” el objetivo de adaptar los individuos a la sociedad de clases, explicitamos los fundamentos teórico-metodológicos de la pedagogía histórico-crítica como contrapunto.Nosso objetivo de fundamentar a tese segundo a qual os embates pedagógicos constituem uma expressão da luta de classes na educação escolar nos remete à análise da influência das pedagogias do “aprender a aprender” na rede oficial de ensino do estado de São Paulo e o quanto tais pedagogias contribuem para descaracterizar o trabalho docente e a própria instituição escolar. Observamos que no caso em questão há uma imposição da orientação pedagógica que ocorre acompanhada de uma reestruturação político-administrativa que fortalece os mecanismos de coação e de mando na rede estadual de ensino, imposição esta que impacta negativamente as condições de trabalho e estimula a alienação do trabalho docente, favorecendo o crescimento de doenças profissionais. Ao identificar nas pedagogias do “aprender a aprender” o objetivo de adaptar os indivíduos à sociedade de classes, explicitamos os fundamentos teórico-metodológicos da pedagogia histórico-crítica como contraponto.Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/969810.9771/gmed.v5i2.9698Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 47-582175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9698/7086Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessDerisso, José Luis2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9698Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION LUCHA DE CLASES, TRABAJO DOCENTE Y PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR LUTA DE CLASSES, TRABALHO DOCENTE E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA NA EDUCAÇÃO ESCOLAR |
title |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
spellingShingle |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION Derisso, José Luis Pós-modernismo pedagogia histórico-crítica estado de São Paulo educação. Post-Modernism Historical-critical pedagogy São Paulo State Education. Pos-modernismo Pedagogía histórico-crítica Estado de São Paulo Educación. |
title_short |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
title_full |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
title_fullStr |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
title_sort |
THE CLASS CONFLICT, THE WORK OF TEACHING AND THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN SCHOOL EDUCATION |
author |
Derisso, José Luis |
author_facet |
Derisso, José Luis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Derisso, José Luis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-modernismo pedagogia histórico-crítica estado de São Paulo educação. Post-Modernism Historical-critical pedagogy São Paulo State Education. Pos-modernismo Pedagogía histórico-crítica Estado de São Paulo Educación. |
topic |
Pós-modernismo pedagogia histórico-crítica estado de São Paulo educação. Post-Modernism Historical-critical pedagogy São Paulo State Education. Pos-modernismo Pedagogía histórico-crítica Estado de São Paulo Educación. |
description |
Our objective of supporting the thesis according to which the pedagogical shocks establish an expression of the class conflict in school education takes us to the analysis of the influence of the pedagogies of the “learn to learn” in the official teaching system of São Paulo state and how much such pedagogies add to mischaracterize the teachers’ work and the very own scholastic institution. We observe that in the case under analysis there is an imposition of the pedagogical orientation that occurs accompanied with a political-administrative restructuration that empowers the coercion and ordering mechanisms in the state teaching system, an imposition that negatively impacts on the working conditions and that stimulates the alienation of the teachers’ work, collaborating for the growth of professional diseases. By identifying in the pedagogies of the “learn to learn” the objective of adapting individuals to the class society, we evidence the theoretical and methodological fundaments of the historical-critical pedagogy as a counterpoint. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9698 10.9771/gmed.v5i2.9698 |
url |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9698 |
identifier_str_mv |
10.9771/gmed.v5i2.9698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9698/7086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 47-58 2175-5604 10.9771/gmed.v5i2 reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA) instacron:UFBA |
instname_str |
Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
instacron_str |
UFBA |
institution |
UFBA |
reponame_str |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
collection |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistagerminal@ufba.br |
_version_ |
1798313516304695296 |