THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malanchen, Julia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Anjos, Ricardo Eleutério dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9704
Resumo: This work points to the articulations between the fundamentals of cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy, in regard the issue of content that should compose the curriculum. The correct organization of the teaching process by the teacher, through scientific knowledge, as well as the appropriation of classic content, by students, promotes mental development to raise the development of higher psychological functions at their highest possibilities. Thus, we affirm the cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy align themselves both with regard to the Marxist perspective of socialist revolution, as in respect to concept of formation of individuality and the role of schooling in human emancipation.
id UFBA-10_ac1a90bb877dc0bb1396b010e2a75485
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9704
network_acronym_str UFBA-10
network_name_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository_id_str
spelling THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURALEL PAPEL DEL PLAN DE ESTUDIOS DE LA ESCUELA EN EL DESARROLLO HUMANO: CONTRIBUCIONES DE-HISTORIA CRÍTICA PEDAGOGÍA Y PSICOLOGÍA DEL HISTÓRICO Y CULTURALO PAPEL DO CURRÍCULO ESCOLAR NO DESENVOLVIMENTO HUMANO: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURALpsicologia histórico-culturalpedagogia histórico-críticacurrículoHistorical-cultural psychologyPedagogy historical-criticalCurriculum.Psicología histórico-culturalPedagogía histórico-críticaCurriculum.This work points to the articulations between the fundamentals of cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy, in regard the issue of content that should compose the curriculum. The correct organization of the teaching process by the teacher, through scientific knowledge, as well as the appropriation of classic content, by students, promotes mental development to raise the development of higher psychological functions at their highest possibilities. Thus, we affirm the cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy align themselves both with regard to the Marxist perspective of socialist revolution, as in respect to concept of formation of individuality and the role of schooling in human emancipation.Este trabajo apunta a las articulaciones entre los fundamentos de la psicología histórico-cultural y la pedagogía histórico-crítica, con respecto a la cuestión del contenido que debe incluir el plan de estudios. La correcta organización del proceso de enseñanza por parte del profesor, a través del conocimiento científico, así como la apropiación del contenido clásico, por los estudiantes, promueve el desarrollo psíquico de elevar el desarrollo de las funciones mentales superiores a sus posibilidades más elevadas. Por lo tanto, afirmamos la psicología histórico-cultural y la pedagogía histórico-crítica alineamos tanto con respecto a la perspectiva marxista de la revolución socialista, como en lo que se refiere al concepto de formación de la individualidad y el papel de la educación en la emancipación humana.Este trabalho aponta as articulações existentes entre os fundamentos da psicologia histórico- cultural e da pedagogia histórico-crítica, no que tange à questão dos conteúdos que devem compor o currículo escolar. A correta organização do processo de ensino pelo professor, por meio de conhecimentos científicos, bem como a apropriação do conteúdo clássico, por parte do aluno, favorece o desenvolvimento psíquico ao suscitarem o desenvolvimento das funções psíquicas superiores em suas máximas possibilidades. Desse modo, afirmamos que a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica alinham-se tanto no que se refere à perspectiva marxista da revolução socialista, como no que se refere à concepção de formação da individualidade e do papel da educação escolar na emancipação humana. Universidade Federal da Bahia2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/970410.9771/gmed.v5i2.9704Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 118-1292175-560410.9771/gmed.v5i2reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debateinstname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)instacron:UFBAporhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9704/7092Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalanchen, JuliaAnjos, Ricardo Eleutério dos2017-10-19T15:51:18Zoai:ojs.periodicos.ufba.br:article/9704Revistahttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/PUBhttps://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/oairevistagerminal@ufba.br2175-56042175-5604opendoar:2017-10-19T15:51:18Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
EL PAPEL DEL PLAN DE ESTUDIOS DE LA ESCUELA EN EL DESARROLLO HUMANO: CONTRIBUCIONES DE-HISTORIA CRÍTICA PEDAGOGÍA Y PSICOLOGÍA DEL HISTÓRICO Y CULTURAL
O PAPEL DO CURRÍCULO ESCOLAR NO DESENVOLVIMENTO HUMANO: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL
title THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
spellingShingle THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
Malanchen, Julia
psicologia histórico-cultural
pedagogia histórico-crítica
currículo
Historical-cultural psychology
Pedagogy historical-critical
Curriculum.
Psicología histórico-cultural
Pedagogía histórico-crítica
Curriculum.
title_short THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
title_full THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
title_fullStr THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
title_full_unstemmed THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
title_sort THE ROLE OF THE SCHOOL CURRICULUM IN HUMAN DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY OF HISTORICAL AND CULTURAL
author Malanchen, Julia
author_facet Malanchen, Julia
Anjos, Ricardo Eleutério dos
author_role author
author2 Anjos, Ricardo Eleutério dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malanchen, Julia
Anjos, Ricardo Eleutério dos
dc.subject.por.fl_str_mv psicologia histórico-cultural
pedagogia histórico-crítica
currículo
Historical-cultural psychology
Pedagogy historical-critical
Curriculum.
Psicología histórico-cultural
Pedagogía histórico-crítica
Curriculum.
topic psicologia histórico-cultural
pedagogia histórico-crítica
currículo
Historical-cultural psychology
Pedagogy historical-critical
Curriculum.
Psicología histórico-cultural
Pedagogía histórico-crítica
Curriculum.
description This work points to the articulations between the fundamentals of cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy, in regard the issue of content that should compose the curriculum. The correct organization of the teaching process by the teacher, through scientific knowledge, as well as the appropriation of classic content, by students, promotes mental development to raise the development of higher psychological functions at their highest possibilities. Thus, we affirm the cultural-historical psychology and the historical-critical pedagogy align themselves both with regard to the Marxist perspective of socialist revolution, as in respect to concept of formation of individuality and the role of schooling in human emancipation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9704
10.9771/gmed.v5i2.9704
url https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9704
identifier_str_mv 10.9771/gmed.v5i2.9704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9704/7092
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Germinal: Marxismo e Educação em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Germinal: marxismo e educação em debate; v. 5 n. 2 (2013): PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA; 118-129
2175-5604
10.9771/gmed.v5i2
reponame:Germinal: Marxismo e Educação em Debate
instname:Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron:UFBA
instname_str Universidade Federal da Bahia (UFBA)
instacron_str UFBA
institution UFBA
reponame_str Germinal: Marxismo e Educação em Debate
collection Germinal: Marxismo e Educação em Debate
repository.name.fl_str_mv Germinal: Marxismo e Educação em Debate - Universidade Federal da Bahia (UFBA)
repository.mail.fl_str_mv revistagerminal@ufba.br
_version_ 1798313516321472512