Intimate connections between music, education and play in Plato’s dialogues
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos : Revista de Filosofia (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/44076 |
Resumo: | By revisiting important hermeneutic aspects of platonic philosophy, this article aims to provide an orientation with regard to the cultural fecundity of certain reintegrations of three types of human activity, among which solid barriers have been often pursued recently: play, education and music. This text is exposed in two parts, where the first part comprises points of balance between the concept of play and education, while the second part examines and interprets the paradox of fight in philosophy and poetry in Plato’s Dialogues, from an enhancement of the notion of music. The agreement between the two parts resides on the ludic and educational bases of ancient poetry and philosophy. Finally, for the purpose of the conclusion, a general orientation is proposed as the synthesis of the conjectures, argumentations, and demonstrations under the light of the example of Plato’s work. |
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Intimate connections between music, education and play in Plato’s dialoguesÍntimas conexões entre música, educação e jogo em Diálogos de PlatãoLudicity. Philosophy. Art. Formation. Science.Ludicidad. Filosofía. Arte. Formación. Ciencia.Ludicidade. Filosofia. Arte. Formação. Ciência.By revisiting important hermeneutic aspects of platonic philosophy, this article aims to provide an orientation with regard to the cultural fecundity of certain reintegrations of three types of human activity, among which solid barriers have been often pursued recently: play, education and music. This text is exposed in two parts, where the first part comprises points of balance between the concept of play and education, while the second part examines and interprets the paradox of fight in philosophy and poetry in Plato’s Dialogues, from an enhancement of the notion of music. The agreement between the two parts resides on the ludic and educational bases of ancient poetry and philosophy. Finally, for the purpose of the conclusion, a general orientation is proposed as the synthesis of the conjectures, argumentations, and demonstrations under the light of the example of Plato’s work.Basado en la reanudación de importantes aspectos hermenéuticos de la filosofía platónica, este artículo tiene como objetivo ofrecer orientación sobre la fecundidad cultural de ciertas reintegraciones de tres tipos de actividad humana, entre los cuales, a menudo hoy en día, se han hecho intentos para erigir fronteras insuperables: juego, educación y música. La exposición del texto se divide en dos partes: al principio, se abordan puntos de equilibrio aproximados entre los conceptos de juego y educación, mientras que en el segundo momento, a partir de una expansión de la noción de música, se examina e interpreta la paradoja de la lucha entre la filosofía y la poesía presentes en registros de los Diálogos de Platón. El nexo entre las dos partes mencionadas radica en los fundamentos lúdicos y educativos de la poesía y la filosofía en la antigüedad. Finalmente, como resultado, se propone una orientación general como síntesis de las conjeturas, argumentos y demostraciones a la luz del ejemplo del trabajo platónico.Com base em uma retomada de aspectos hermenêuticos importantes da filosofia platônica, este artigo visa a oferecer uma orientação a respeito da fecundidade cultural de determinadas reintegrações de três gêneros de atividade humana entre os quais, não raras vezes na atualidade, têm-se buscado erguer fronteiras intransponíveis: o jogo, a educação e a música. A exposição do texto divide-se em duas partes, sendo que na primeira são abordados pontos de equilíbrio entre os conceitos de jogo e educação, ao passo que, na segunda, a partir de uma ampliação da noção de música, examina-se e interpreta-se o paradoxo da luta entre filosofia e poesia em registros dos Diálogos de Platão. O nexo entre as duas referidas partes reside nos fundamentos lúdicos e educacionais da poesia e da filosofia na Antiguidade. Por fim, à título de conspecto e desenlace, uma orientação geral é proposta como síntese das conjecturas, argumentações e demonstrações à luz do exemplo da obra platônica.Universidade Federal do Ceará2020-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/4407610.36517/Argumentos.25.21Argumentos - Revista de Filosofia; No 25 (2021): Dossiê Filosofia do Brasil; 319-331Argumentos - Periódico de Filosofia; Núm. 25 (2021): Dossiê Filosofia do Brasil; 319-331Argumentos - Revista de Filosofia; n. 25 (2021): Dossiê Filosofia do Brasil; 319-3311984-42551984-4247reponame:Argumentos : Revista de Filosofia (Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/44076/162508Copyright (c) 2020 Argumentos - Revista de Filosofiainfo:eu-repo/semantics/openAccessAvanço, Leonardo DiasLima, José Milton de 2021-07-22T13:36:38Zoai:periodicos.ufc:article/44076Revistahttp://www.filosofia.ufc.br/argumentosPUBhttp://periodicos.ufc.br/argumentos/oaiargumentos@ufc.br||1984-42551984-4247opendoar:2021-07-22T13:36:38Argumentos : Revista de Filosofia (Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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