Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos Neto, João Tomaz
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134
Resumo: This article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education.
id UFC-6_36aec096fc13a397bb7ea48df2b72ff1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/71134
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practicesDiversidade sexual e de gênero no currículo escolar e na formação docente:: desafios e práticas de respeitoDiversityGender IdentitySexualityResumeTeacher TrainingDiversidadeIdentidade de GêneroSexualidadeCurrículoFormação DocenteThis article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education.Este artigo propõe um diálogo entre o currículo e a formação docente no que diz respeito à diversidade sexual e de gênero. Para tanto, parte-se de uma revisão bibliográfica integrativa da literatura disponível e aponta-se, a partir dela, alguns caminhos já percorridos historicamente, bem como algumas possibilidades para a construção de uma educação mais inclusiva, respeitosa e diversa. Por conseguinte, conclui-se que a diversidade sexual pode ser considerada um dos sustentáculos para uma educação acolhedora.Universidade Federal do Ceará2021-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/7113410.36517/rcs.52.3.d05Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–1322318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197511http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197512Dos Santos Neto, João Tomazinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-08T13:41:25Zoai:periodicos.ufc:article/71134Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-08T13:41:25Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
Diversidade sexual e de gênero no currículo escolar e na formação docente:: desafios e práticas de respeito
title Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
spellingShingle Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
Dos Santos Neto, João Tomaz
Diversity
Gender Identity
Sexuality
Resume
Teacher Training
Diversidade
Identidade de Gênero
Sexualidade
Currículo
Formação Docente
title_short Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
title_full Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
title_fullStr Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
title_full_unstemmed Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
title_sort Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
author Dos Santos Neto, João Tomaz
author_facet Dos Santos Neto, João Tomaz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos Neto, João Tomaz
dc.subject.por.fl_str_mv Diversity
Gender Identity
Sexuality
Resume
Teacher Training
Diversidade
Identidade de Gênero
Sexualidade
Currículo
Formação Docente
topic Diversity
Gender Identity
Sexuality
Resume
Teacher Training
Diversidade
Identidade de Gênero
Sexualidade
Currículo
Formação Docente
description This article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134
10.36517/rcs.52.3.d05
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134
identifier_str_mv 10.36517/rcs.52.3.d05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197511
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197512
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132
Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698949751177216