Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134 |
Resumo: | This article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education. |
id |
UFC-6_36aec096fc13a397bb7ea48df2b72ff1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/71134 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practicesDiversidade sexual e de gênero no currículo escolar e na formação docente:: desafios e práticas de respeitoDiversityGender IdentitySexualityResumeTeacher TrainingDiversidadeIdentidade de GêneroSexualidadeCurrículoFormação DocenteThis article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education.Este artigo propõe um diálogo entre o currículo e a formação docente no que diz respeito à diversidade sexual e de gênero. Para tanto, parte-se de uma revisão bibliográfica integrativa da literatura disponível e aponta-se, a partir dela, alguns caminhos já percorridos historicamente, bem como algumas possibilidades para a construção de uma educação mais inclusiva, respeitosa e diversa. Por conseguinte, conclui-se que a diversidade sexual pode ser considerada um dos sustentáculos para uma educação acolhedora.Universidade Federal do Ceará2021-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/7113410.36517/rcs.52.3.d05Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–1322318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197511http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197512Dos Santos Neto, João Tomazinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-08T13:41:25Zoai:periodicos.ufc:article/71134Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-08T13:41:25Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices Diversidade sexual e de gênero no currículo escolar e na formação docente:: desafios e práticas de respeito |
title |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
spellingShingle |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices Dos Santos Neto, João Tomaz Diversity Gender Identity Sexuality Resume Teacher Training Diversidade Identidade de Gênero Sexualidade Currículo Formação Docente |
title_short |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
title_full |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
title_fullStr |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
title_full_unstemmed |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
title_sort |
Sexual and gender diversity in the school curriculum and in teacher training:: challenges and respectful practices |
author |
Dos Santos Neto, João Tomaz |
author_facet |
Dos Santos Neto, João Tomaz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dos Santos Neto, João Tomaz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversity Gender Identity Sexuality Resume Teacher Training Diversidade Identidade de Gênero Sexualidade Currículo Formação Docente |
topic |
Diversity Gender Identity Sexuality Resume Teacher Training Diversidade Identidade de Gênero Sexualidade Currículo Formação Docente |
description |
This article proposes a dialogue between the curriculum and teacher education with regard to sexual and gender diversity. Therefore, it starts with an integrative bibliographic review of the available literature and points out, based on it, some paths already traversed historically, as well as some possibilities for the construction of a more inclusive, respectful and diverse education. Therefore, it is concluded that sexual diversity can be considered one of the mainstays for a welcoming education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134 10.36517/rcs.52.3.d05 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134 |
identifier_str_mv |
10.36517/rcs.52.3.d05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197511 http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/71134/197512 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132 Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 3 (2021): Dossiê Escola e LGBTfobia; 111–132 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698949751177216 |