A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portela, Nara Miranda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Juliana Martins Barbosa da Silva, Magalhães, Gustavo Sérgio de Godoy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54483
Resumo: Introduction: The Problem-Based Learning (PBL) has been stimulating transformations in medical school curricula since the 1960s. Nowadays, new educational technologies (ET) multiply and enhance different ways of teaching and learning. In health courses, the advancement of ET produced the Hybrid PBL, a methodology that uses e-learning resources combining distance and classroom activities to actively promote teaching-learning. Objective: To report the experience of using e-learning resources in PBL in a medical school. Method: Describe and analyze the experience of using embedded e-learning as a facilitating and integrating strategy for PBL in the undergraduate medical course recently implemented in the Northeast of Brazil. Result: E-learning strategies are used in all steps of PBL, either as a registration tool or as a mediation for virtual discussions, facilitating the interaction and collective construction of knowledge, providing different learning experiences for students with different learning styles. Conclusion: The flexibility of time and space when carrying out activities at a distance expands the possibilities of teaching and learning by touching aspects such as interaction between students, depth of discussions and involvement in the tutorial process.
id UFC-7_2337b9f514eaa733112da63f7c76afc5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54483
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicinaThe experience with the use of e-learning in problem-based learning in an undergraduate medical schoolAprendizagem Baseada em ProblemasEducação a DistânciaEducação MédicaIntroduction: The Problem-Based Learning (PBL) has been stimulating transformations in medical school curricula since the 1960s. Nowadays, new educational technologies (ET) multiply and enhance different ways of teaching and learning. In health courses, the advancement of ET produced the Hybrid PBL, a methodology that uses e-learning resources combining distance and classroom activities to actively promote teaching-learning. Objective: To report the experience of using e-learning resources in PBL in a medical school. Method: Describe and analyze the experience of using embedded e-learning as a facilitating and integrating strategy for PBL in the undergraduate medical course recently implemented in the Northeast of Brazil. Result: E-learning strategies are used in all steps of PBL, either as a registration tool or as a mediation for virtual discussions, facilitating the interaction and collective construction of knowledge, providing different learning experiences for students with different learning styles. Conclusion: The flexibility of time and space when carrying out activities at a distance expands the possibilities of teaching and learning by touching aspects such as interaction between students, depth of discussions and involvement in the tutorial process.Introdução: A Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) vem estimulando transformações nos currículos de escolas médicas desde a década de 1960. Nos dias atuais, novas tecnologias educacionais (TE) se multiplicam e potencializam diferentes modos de ensinar e aprender. Nos cursos de saúde, o avanço das TE produziu a ABP Híbrida, metodologia que usa recursos do e-learning, combinando atividades a distância e presenciais, para promover o ensino-aprendizagem de forma ativa. Objetivo: Relatar a experiência do uso de recursos de e-learning na ABP em um curso de medicina. Método: Descrever e analisar a experiência do uso do e-learning incorporado como estratégia facilitadora e integradora da ABP no curso de graduação em medicina recém-implantado no interior no Nordeste brasileiro. Resultado: Estratégias de e-learning são empregadas em todos os passos da ABP, seja como ferramenta de registro, seja como mediação de discussões virtuais, facilitando a interação e construção coletiva do conhecimento, oportunizando, assim, experiências diversas de aprendizado para estudantes com diferentes estilos de aprendizagem. Conclusão: A flexibilidade de tempo e espaço, ao realizar atividades à distância, amplia as possibilidades do ensinar e aprender, tocando aspectos como interação entre os estudantes, profundidade de discussões e envolvimento no processo tutorial.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-06T17:04:37Z2020-10-06T17:04:37Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPORTELA, N. M. ; COSTA, J. M. B. da S. ; MAGALHÃES, G. S. de G. A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 01-12, jan./abr. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54483Portela, Nara MirandaCosta, Juliana Martins Barbosa da SilvaMagalhães, Gustavo Sérgio de Godoyporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-06T17:04:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54483Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:03.673656Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
The experience with the use of e-learning in problem-based learning in an undergraduate medical school
title A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
spellingShingle A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
Portela, Nara Miranda
Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação a Distância
Educação Médica
title_short A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
title_full A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
title_fullStr A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
title_full_unstemmed A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
title_sort A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina
author Portela, Nara Miranda
author_facet Portela, Nara Miranda
Costa, Juliana Martins Barbosa da Silva
Magalhães, Gustavo Sérgio de Godoy
author_role author
author2 Costa, Juliana Martins Barbosa da Silva
Magalhães, Gustavo Sérgio de Godoy
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Portela, Nara Miranda
Costa, Juliana Martins Barbosa da Silva
Magalhães, Gustavo Sérgio de Godoy
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação a Distância
Educação Médica
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação a Distância
Educação Médica
description Introduction: The Problem-Based Learning (PBL) has been stimulating transformations in medical school curricula since the 1960s. Nowadays, new educational technologies (ET) multiply and enhance different ways of teaching and learning. In health courses, the advancement of ET produced the Hybrid PBL, a methodology that uses e-learning resources combining distance and classroom activities to actively promote teaching-learning. Objective: To report the experience of using e-learning resources in PBL in a medical school. Method: Describe and analyze the experience of using embedded e-learning as a facilitating and integrating strategy for PBL in the undergraduate medical course recently implemented in the Northeast of Brazil. Result: E-learning strategies are used in all steps of PBL, either as a registration tool or as a mediation for virtual discussions, facilitating the interaction and collective construction of knowledge, providing different learning experiences for students with different learning styles. Conclusion: The flexibility of time and space when carrying out activities at a distance expands the possibilities of teaching and learning by touching aspects such as interaction between students, depth of discussions and involvement in the tutorial process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-06T17:04:37Z
2020-10-06T17:04:37Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PORTELA, N. M. ; COSTA, J. M. B. da S. ; MAGALHÃES, G. S. de G. A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 01-12, jan./abr. 2020.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54483
identifier_str_mv PORTELA, N. M. ; COSTA, J. M. B. da S. ; MAGALHÃES, G. S. de G. A experiência com o uso do e-learning na aprendizagem baseada em problemas de um curso de medicina. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p. 01-12, jan./abr. 2020.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028737785004032