Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Cleiton Rogério
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61765
Resumo: This study aimed to investigate the contributions of integration between big data and competitive intelligence solutions to the sales performance of a multinational company in the hygiene and cleaning segment. As an analysis focus, among the clients of the researched multinational company, a cutout was established in the sales relationship with a specific client-company, active in the retail of the pharmaceutical sector. Aiming to achieve this objective, qualitative methods were used, interviews and calculation of sales KPIs were carried out. The results indicate that the integration between big data and competitive intelligence provides greater speed and assertiveness in decision making and is capable of improving decision making by placing competitors and the shopper at the center of decision making.
id UFC-7_303f6a8147548488fc7ec67ba853adc1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61765
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacionalBig dataInteligência competitiva (Administração)Empresas multinacionaisThis study aimed to investigate the contributions of integration between big data and competitive intelligence solutions to the sales performance of a multinational company in the hygiene and cleaning segment. As an analysis focus, among the clients of the researched multinational company, a cutout was established in the sales relationship with a specific client-company, active in the retail of the pharmaceutical sector. Aiming to achieve this objective, qualitative methods were used, interviews and calculation of sales KPIs were carried out. The results indicate that the integration between big data and competitive intelligence provides greater speed and assertiveness in decision making and is capable of improving decision making by placing competitors and the shopper at the center of decision making.O presente estudo teve como objetivo investigar as contribuições da integração entre soluções de big data e de inteligência competitiva à performance de vendas de uma empresa multinacional do segmento de higiene e limpeza. Como foco de análise, entre os clientes da empresa multinacional pesquisada, foi estabelecido um recorte na relação de vendas com uma específica empresa-cliente, atuante no varejo do setor farmacêutico. Visando atingir esse objetivo foram utilizados métodos qualitativos, sendo realizada entrevistas e apuração de KPIs de vendas. Os resultados indicam que a integração entre big data e inteligência competitiva proporciona uma maior velocidade e assertividade na tomada de decisão e é capaz de melhorar a tomada de decisão por colocar os concorrentes e o shopper no centro da tomada de decisão.Lima, Bruno Chaves CorreiaCardoso, Cleiton Rogério2021-11-04T11:41:45Z2021-11-04T11:41:45Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCARDOSO, C. R. Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional. 2021. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Uniersidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61765porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-04T11:41:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61765Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:42.044786Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
title Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
spellingShingle Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
Cardoso, Cleiton Rogério
Big data
Inteligência competitiva (Administração)
Empresas multinacionais
title_short Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
title_full Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
title_fullStr Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
title_full_unstemmed Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
title_sort Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional
author Cardoso, Cleiton Rogério
author_facet Cardoso, Cleiton Rogério
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Bruno Chaves Correia
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Cleiton Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Big data
Inteligência competitiva (Administração)
Empresas multinacionais
topic Big data
Inteligência competitiva (Administração)
Empresas multinacionais
description This study aimed to investigate the contributions of integration between big data and competitive intelligence solutions to the sales performance of a multinational company in the hygiene and cleaning segment. As an analysis focus, among the clients of the researched multinational company, a cutout was established in the sales relationship with a specific client-company, active in the retail of the pharmaceutical sector. Aiming to achieve this objective, qualitative methods were used, interviews and calculation of sales KPIs were carried out. The results indicate that the integration between big data and competitive intelligence provides greater speed and assertiveness in decision making and is capable of improving decision making by placing competitors and the shopper at the center of decision making.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04T11:41:45Z
2021-11-04T11:41:45Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARDOSO, C. R. Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional. 2021. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Uniersidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61765
identifier_str_mv CARDOSO, C. R. Big Data e Inteligência Competitiva: impacto na performance de vendas de uma multinacional. 2021. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Uniersidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028725608939520